Säkrare köra MC än att rida, artikel från Bike

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Va det en nyhet? den mest skadedrabbade sporten är ju korpfotboll. Enduro, mx, rr kommer långt ner. Kan iof bero på att fotbolls fjoller sjukskriver sig för en spark på benet medans enduro förare linkar vidare.:hihi

Hej
Ja men de vanligaste skadorna vid ridning är ganska enkla skador. I Sverige omkommer i genomsnitt en ryttare om året. Vanligast är faktiskt att skador sker vid hantering av hästen och då är det tårna som är värst utsatt.

Dessutom får även vi som sysslar med ridsport ordna egna försäkringar eftersom många inte gäller.

Fan man måste leva lite farligt annnars begar endorfinkörtlarna igen.

Va det en nyhet? den mest skadedrabbade sporten är ju korpfotboll.

Då var vi där igen......

Korpidrotten gör är positivt för folkhälsan till skillnad från MC som på sin höjd stimulerar den mentala hälsan på några få.

Antalet fotbollsskador väger alltså lättare än den hälsovinst som det stora antalet fotbollsutövare faktiskt upplever.

2849615 Då var vi där igen......

Korpidrotten gör är positivt för folkhälsan till skillnad från MC som på sin höjd stimulerar den mentala hälsan på några få.

Antalet fotbollsskador väger alltså lättare än den hälsovinst som det stora antalet fotbollsutövare faktiskt upplever.
Haha ja men i verkligheten då? Jag är benägen att tro att tom som satsar på novemberkåsan är i bättre form än arne som gillar att jocksa med trasan varanan onsdag?

Varför annses visa sporter bättre än andra?

Haha ja men i verkligheten då? Jag är benägen att tro att tom som satsar på novemberkåsan är i bättre form än arne som gillar att jocksa med trasan varanan onsdag?

Större utövarskara brukar ge större samhällslig acceptans, ett annat exempel är att polisen gratis lägger stora resurser på fotbollsvåldet medan en MC träff tvingas hyra polisen/privata vaktbolag.

Sen tror jag också att minskade sjukvårdskostnader pga att folk rör sig mer inom korpidrotten och därmed undviker övervikt och hjärt/kärl sjukdomar definitivt överstiger kostanden för ortopedakutens förhöjda belastning.

Sen jämför man i testet gatåkande motorcyklister med folk som tävlar inom ridning vilket inte är direkt rättvisande. Besök valfri MX/enduro/RR tävling så ser man massor av skador i förhållande till antalet utövare.

Ja, men hur många satsar på novemberkåsan!?

Vi snackar om hela kollektiv för det är ju endast då som frågeställningen om idrotters hälsopåverkan vägt mot skaderisken blir intressant.

En bruten nacke är en bruten nacke oavsett om det gäller en hockeyspelare, en hojåkare eller en ryttare.

En vältränad idrottsman kommer troligen hålla sig frisk längre än en fläskhög oavsett om idrottsmannen fått sin goda fysik från enduro, fotboll eller balett....

Däremot sett på hojåkare som kollektiv och fotbollsröärelsen som kollektiv behöver man inte vara någon kärnfysiker för att räkna ut att hälsovinsterna i.o.m fotbollsrörelsen, ungdomsidrotten och korpidrotten är STÖRRE än kostnaderna för dessa skador.

Tror du på fullaste allvar att hojåkning har samma positiva effekt på folkhälsan i förhållande till kostnaden för skador?! Formen på Tom som kör novemberkåsan är helt irrrelevant eftersom vi trots allt snackar om hela grupper.

Menar du Prulle, på fullt allvar, att du tror att hojåkning medför samma hälsovinster i förhållande till kostnader för sina egna skador som idrotter som fotboll, friidrott, orientering, basket o.s.v.?!

Kanske dax o skaffa svindyra försäkringar på att rida?
Undra hur mkt deras skador/rehab kostar försäkringsbolagen om det är större risk att skada sig än på mc.

Kanske dax o skaffa svindyra försäkringar på att rida?
Undra hur mkt deras skador/rehab kostar försäkringsbolagen om det är större risk att skada sig än på mc.

Ridsporten har också licensförsäkringar för tävlingsutövare på samma sätt som SVEMO har för MC racing.

Troligen mindre om skaderna, trots antalet, är betydligt lindrigare.

Jag tror fler skadar sig på snowboard än på hoj men det går MÅNGA stukade handleder på en bruten ryggrad...

...även om jag har en kompis som brutit nacken på snowboard.. :näsblod

En fråga till FreddOla:
- Tror DU på allvar att det inte hade pågått motsvarande diskussion om havremopparnas framtid om skadornas omfattning och allvar hade varit värre än de som hojkollektivet drar på sig?!

Självklart kan det gå illa på häst, kolla bara Christofer Reeves men jag är ganska säker på att kostnaden för försäkringar och tävlingslicenser skulle skjuta i höjden om hästsport skulle kosta lika mycket i skador som hojåkning.

Gav upp fälttävlan, för farligt..:o

:gnissla

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=100537&page=1&pp=20

Citat :

Flera dödsfall varje år
Ridning är den sport i Sverige där de allvarligaste olyckorna sker.
Fyra–fem personer dör årligen i ridolyckor.
Ridolyckor är vanligast bland dem som rider ensamma.
På 1 000 ridtillfällen vid ridlektion och tävling sker i genomsnitt 0,4–0,6 olyckor.
Värst drabbade är flickor i åldern 10–19.
En tredjedel av alla ridolyckor sker vid hantering av hästarna, exempelvis i stall.
Omkring var femte som råkar ut för en ridolycka måste uppsöka sjukhus.
Vanligaste olyckorna är stukningar, brott på handled och arm.
(Källa: Svenska
ridsportförbundet)

Last edited:
2849835 Troligen mindre om skaderna, trots antalet, är betydligt lindrigare.

Jag tror fler skadar sig på snowboard än på hoj men det går MÅNGA stukade handleder på en bruten ryggrad...

...även om jag har en kompis som brutit nacken på snowboard.. :näsblod

En fråga till FreddOla:
- Tror DU på allvar att det inte hade pågått motsvarande diskussion om havremopparnas framtid om skadornas omfattning och allvar hade varit värre än de som hojkollektivet drar på sig?!

Självklart kan det gå illa på häst, kolla bara Christofer Reeves men jag är ganska säker på att kostnaden för försäkringar och tävlingslicenser skulle skjuta i höjden om hästsport skulle kosta lika mycket i skador som hojåkning.
Vi kör ett exempel hämtat från verkligheten. Har en kompis som kört cross(senare mer enduro) sen 8 års åldern som har en syrra som har ridigt lika länge. han har brutit en handleden och dragit knät ur led. Hon har bruttit en arm, fått foten krossad, knäkt revben. och fan så mkt mer små skador.

Fotboll genererar mer små skador. (plus att det är fjoller, så ett blå märke är anledning till sjukskrivning)

Nu orkar jag inte läsa allt, men det är väl självklart att vad som helst som får folket att gå ut och röra sig är bra. Om vederbörande sedan dricker sju folköl i bastun efter träningen så är det inte träningsformen det är fel på!?

Dessutom måste man ju möra köttet innan man kan göra hamburgare på det? :va

Sluta leta fel och vara avundssjuka!

Vi kör ett exempel hämtat från verkligheten. Har en kompis som kört cross(senare mer enduro) sen 8 års åldern som har en syrra som har ridigt lika länge. han har brutit en handleden och dragit knät ur led. Hon har bruttit en arm, fått foten krossad, knäkt revben. och fan så mkt mer små skador.

Fotboll genererar mer små skador. (plus att det är fjoller, så ett blå märke är anledning till sjukskrivning)

Vi tar ett annat exempel:

2x tibiafraktur
7x metatarsalsfraktur
2x meniskskador
1x axellux
3x radiusfraktur
1x klavikelfraktur
Ett fåtal hjärnskakningar och stukningar till förbannelse

Cross/enduro/motard/rr i 16 säsonger sedan barndomen och jag har inte direkt varit mer skadad än andra elitsatsande ungdomar....

MC åkning under tävlingsformer är skadedrabbat om man ser till utövad tid/skador eller utövare/skador det är bara att inse....

Att sen puckot som gjort undersökningen jämför motorcykelåkning på väg med hästsport visar ju bara vad han missat, det borde jus tå rätt klart att man inte kan riskjämföra arnes söndagstur med krompråmen med Lisas fälttävlan...

Jag vet en snubbe som var tvungen att hoppa från sitt flygplan på x antal tusen meters (tror det var typ 3 000) höjd, som landade i en gran och överlevde.

Jag vet en annan kille som en kväll snubblade på trottoaren, slog skallen i en gatsten och landade med ansiktet neråt i en vattenpöl, vilket ledde till att han dog.

Slutsats:

Det är större risk att man dör om man är ute och går än om man gör ett fritt fall från 3 000 meters höjd rakt ner i en skog.

Fattaru poängen, eller har du bruttit gärnan?

Lustig rubrik, många fler dör trots allt på hojen än på hästryggen varje år, pungt.

Last edited:
"En skillnad på att krascha från en häst och en motorcykel är att ryttaren faller från en högre höjd och träffar marken hårdare."

En annan skillnad är ju att en motorcykel går upp till 300km/h och körs på asfalt.

Min hästförsäkring är 4ggr dyrare än min hojförsäkring...

min förra klaskompis föll av sin hest å fastnade med "aparaten" i stigbygeln, rev upp ett par cm :gnissla
stakars sate, hon red inte på ett halvår efter det..

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8