Davidk
Guest
kan nån typ dra den exakta säkerhetskontrollen med alla delar noga berättat, kan hela hojjen men hur vill dom ha den utförd??
ska köra upp snart!
ska köra upp snart!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ace Niki skrev:Hehe, inte en jävel verkar komma ihåg...och inte jag heller... nämen detta är ju skitviktigt, vi är fler som vill veta!
Funktionskontroll av motorcykel.
1.Vrid framhjulet åt ena eller det andra hållet.
2.Kolla mönsterdjupet och så att fälgen samt ekrar är hela och fina, inga sprickor.
3.Kolla så att packboxarna är hela och inte läcker olja, släng samtidigt ett öga på bromsledningarna.
4.Kolla bromskivorna, kan vara varma, kolla så att oket sitter på plats och inte rör sig. Du kan även kolla bromsbeläggen, inte nödvändigt enligt Pelle.
5.Sätt ena knäet mot däckets nederkant och ta tag i vänster + höger sida av däcket och reka för att känna efter om framhjulslagret är i bra skick.
6.Ställ dig så att du har framhjulet mellan benen och räta upp cykeln.
7.Ta tag i styret, håll inne frambromsen, och ryck cykeln mot dig så att framgaffeln går ihop. minst 3 gånger = kontroll av styrlager/gafflar.
8.Gå runt för att kolla bakdäcket och kolla bakhjulet, kolla samtidigt så att alla bultar och skruvar sitter på plats på motorn. Peta på fotpinnen
9.Kolla mönsterdjupet på däcket och att fälgen är hel och fin.
10.Kolla efter ojämnheter i bromskivan och oket.
11.Kolla ev slitage på kedjan och drevet.
12.Kolla hjullagret och svinglagret. Gör ungefär som med framhjulet.
13.Vandra fram och vrid på tändningen för att kolla parkeringsljus fram och bak.
14.Starta motorn och kolla hel+halv lyse fram och bak.
15.Kolla så att skyltbelysningen är i funktion bak samt att det sitter en reflex bak.
16.Kolla vänster + höger blinkers.
17.Kolla Signalhornet.
18.Kolla Ljustutan.
19.Kolla bromsljuset både för frambroms och bakbroms.
20.Sätt dig på cykeln och kolla så att stödet fastnar i uppfällt läge, även centralstödet.
21.Kolla frambromsen. Minst 3 ggr. Dra in bromshantaget och ”pressa ner framgaffeln”.
22.Kolla bakbromsen, minst 3 ggr. Tryck på fotbromsen och “försök dra motorcykeln bakåt med ett ryck”.
23.Kolla bromsvätska fram och bak. Kolla olja i motorn och kylvätska.
Funatic skrev:Och om hojen inte har centralstöd då?
du kan försöka dra up min hornet på sidostödet om du kan, hehehRS "Alex" skrev:då välter man upp den på stödet eller skiter i det![]()
Jag kan göra det åt digDavidk skrev:du kan försöka dra up min hornet på sidostödet om du kan, heheh
LocDog skrev:------------------------------
Fordonskontroll vid körprovet.
------------------------------
* Ställ dig och stå kvar på den sidan där fotbromsen sitter
* Vrid på tändningen
* Kolla fram och bak lykta (stå kvar och sträck ut händerna och kolla om de lyser)
* Kolla sedan skyltbelysningen (samtidigt som bak lyktan)
* Kolla med handen på baklyktan att både fram och bakbromsens lampa fungerar
* Samtliga blinkers, du ser lättast genom att luta dig framåt samt vrida dig något åt sidorna
* Kolla tutan
Ta ett varv runt hojen och kolla
* Däckens mönsterdjup
* Ev. slitage på däcken sidor
* Ev. oljespill på framgaffeln
Kliv på hojen
* Fäll in stödet
* Rulla fram en bit och testa frambromsen
* Håll in frambromsen och tryck ned framdämparn ett par gånger
* Testa fjädringen i bak genom att hoppa/gunga till ett par ggr med röven (sittandes på med frambromsen i)
* Ut med stödet och kliv av igen samt vrid av tändningen.....klart!
--------------------------------------------------
Särskild fordonskontroll (kan begäras vid körprov)
--------------------------------------------------
* Se om Nödstopp-knappen fungerar (sätt knappen på Off läget och testa att start hojen)
* Olika vätskor (väldigt beroende på vilken slags hoj, en del har fönster man ser nivån på andra har "sticka")
men man ska kunna redovida för hur man kollar den (oftast behöver man inte utföra det bara men vet hur de funkar)
* Se efter om ev. spärr för att kunna lägga i växel då stödet fortfarande är nere finns och funderar
* Helljus (ingår inte i obligatoriska kontrollen men det skadar ju inte att veta)
Var står det något om centralstöd?peterrr skrev:Jag inget centralstöd!
Hur i h-e bär jag mig åt då?
Vettiga svar är åxå välkomna.
![]()
Firefly skrev:Var står det något om centralstöd?
peterrr skrev:I körkortsboken står det att man skall göra en
säkerhetskontroll när man gör körkortsprovet.
Där ingår bl.a. att kontrollera styrlagren vilket
känns enklast att göra på ett centralstöd.
Man kanske inte behöver kolla styrlager?
Eller har jag missuppfattat min teoribok?
Jag är också intresserad av ett svar här. Att testa lagret genom att hissa upp hojen i styret fungerar ju inte så bra...peterrr skrev:Jag inget centralstöd!
Hur i h-e bär jag mig åt då?
Vettiga svar är åxå välkomna.
![]()
JoS skrev:Jag är också intresserad av ett svar här. Att testa lagret genom att hissa upp hojen i styret fungerar ju inte så bra...
Hur gör man?![]()
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |