Sägs bilförsäkring upp när jag byter bolag?

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Jo, som rubriken lyder. Jag kan inte minnas att jag har behövt säga upp någon försäkring tidigare, men nu är jag lite osäker. Sägs min gamla försäkring upp när jag byter försäkringsbolag, förutsatt att bytet sker i samband med förfallodagen?

Nej, inte om du inte gett det nya bolaget skriftlig fullmakt att säga upp den åt dig.

Ibland måste du säga upp den inom en viss tid innan förfallodagen annars fortlöper den ytterligare 12 månader.

Ibland måste du säga upp den inom en viss tid innan förfallodagen annars fortlöper den ytterligare 12 månader.
Nej? Det är möjligt att det gamla bolaget inte hinner stoppa autogirodragningar om man hör av sig i allra sista stund, men i övrigt går det bra att säga upp försäkringen samma dag.

I andra fall får du gärna utbilda mig :)

Själv fick jag hem papper om att det var nytt avtalsår. Ringde och sa att jag var inte intresserad av nytt avtals år och jag avsluta min försäkring samtidigt.

Inte svårare än så.

Flyttade över min Ducce från If till Folksam förra året och då behövde jag inte kontakta If. Allt skötte automatiskt. Hade den avställd vid tillfället.

Jag är rätt säker på att det bara är att ringa upp ett annat bolag och teckna en försäkring via dem. Försäkringen går då över till dem på förfallodatumet eller som i mitt fall omgående.

Nej? Det är möjligt att det gamla bolaget inte hinner stoppa autogirodragningar om man hör av sig i allra sista stund, men i övrigt går det bra att säga upp försäkringen samma dag.

I andra fall får du gärna utbilda mig :)

Jag är nästan säker på att jag hade en sån klausul i ett avtal tidigare att jag var tvungen att säga upp den inom en månad innan förfallodagen eller dylikt men jag kanske blandar ihop det med något annat avtal :va

Flyttade över min Ducce från If till Folksam förra året och då behövde jag inte kontakta If. Allt skötte automatiskt. Hade den avställd vid tillfället.

Jag är rätt säker på att det bara är att ringa upp ett annat bolag och teckna en försäkring via dem. Försäkringen går då över till dem på förfallodatumet eller som i mitt fall omgående.
Per automatik sägs inte försäkringar upp i det gamla bolaget. Sen finns det metoden med fullmakter, man kan låta dem gå obetalda, eller så kanske handläggaren på det nya bolaget har någon kontakt på ditt gamla bolag så de löser saken den vägen (dock inte helt okej lagmässigt).

Det är på gång med ett digitalt fullmaktssystem som ska lösa den något osmidiga fullmaktshanteringen, men så vitt jag vet är det inga bolag som ens är nära att nyttja den tekniken i dagsläget.

Jag är nästan säker på att jag hade en sån klausul i ett avtal tidigare att jag var tvungen att säga upp den inom en månad innan förfallodagen eller dylikt men jag kanske blandar ihop det med något annat avtal :va
Att klausulen finns i andra avtal är ganska vanligt. Så som gymkort, mobilabb, digitaltv osv. Men när det gäller vanliga sakförsäkringar är det inget jag har hört talas om.

Jag jobbar själv på försäkringsbolag och hanterar överflyttar från allsköns bolag dagligen så jag känner att jag har hyffsad koll. Men visst, times they are'a changing, så om jag missat något är jag den första att lägga mig i fosterställning och skämmas ;)

Last edited:
Att klausulen finns i andra avtal är ganska vanligt. Så som gymkort, mobilabb, digitaltv osv. Men när det gäller vanliga sakförsäkringar är det inget jag har hört talas om.

Jag jobbar själv på försäkringsbolag och hanterar överflyttar från allsköns bolag dagligen så jag känner att jag har hyffsad koll. Men visst, times they are'a changing, så om jag missat något är jag den första att lägga mig i fosterställning och skämmas ;)

Äsch, det är säkert jag som är ute och cyklar då du som jobbar med sånt borde ha koll.

Per automatik sägs inte försäkringar upp i det gamla bolaget. Sen finns det metoden med fullmakter, man kan låta dem gå obetalda, eller så kanske handläggaren på det nya bolaget har någon kontakt på ditt gamla bolag så de löser saken den vägen (dock inte helt okej lagmässigt).

Det är på gång med ett digitalt fullmaktssystem som ska lösa den något osmidiga fullmaktshanteringen, men så vitt jag vet är det inga bolag som ens är nära att nyttja den tekniken i dagsläget.

Du vet säkert hur det fungerar från insidan om du jobbat med det. Det enda jag kan säga är vad Folksams handläggare sa till mig i samband med bytet och det var att jag inte behövde kontakta If och säga upp försäkringen. Eftersom jag fortfarande inte var övertygad och ville slippa eventuellt strul kontaktade jag If ändå och då sa handläggaren att jag inte behövde kontakta dem i ärendet utan att det sköttes "automatiskt". Av den anledningen förutsatte jag att det var kutymen i branschen.

Mycket möjligt att försäkringsbolagen har informella sätt att behandla dessa avtal mellan varandra för att underlätta för kunderna. Troligtvis är det lättare att locka över en kund från ett bolag till ett annat om kunderna slipper hålla på med massor med formaliteter i samband med det. I slutändan tjänar nog alla bolagen på det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT