Ryggskydd, vad tänka på vid passning?

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Vi blev upplysta om att den där plattan i ryggen på MC-jackorna vi har inte är ett riktigt skydd utan ett bara en "utfyllnad" och att den skall bytas ut alternativt ta bort och köpa en lös modell typ "ryggsäcks"-modell som man sätter på sej separat. Sånna med axelband och midjebälte menar jag då. Jaha sa vi och kände oss ännu mer som de noviser än vi redan är. Okej, då får man snällt skaffa sådana med för annat vore ju idiotiskt.

Både jag o sambon kände spontant att "ryggsäcks"-modellen vill vi nog ha. Jag klurar bara på hur man vet när man hittat ett som känns rätt. Hur skall ett sånt sitta/kännas.

Kan inte ni som har hittat rätt dela med er lite?




/D
 
Jag genomgick denna utprovning ganska nyligen också och kom fram till att en skön passform är A och O. Ett skydd som skaver eller är i vägen blir ett skydd man inte använder.
Någolunda bra guide: https://www.ridesafebacksafe.co.uk/safety/latest-industry-advice/choosing-a-back-protector/

PS. Jag köpte ett från Biltema som jag inte tyckte var speciellt skönt och idag kör jag med ett Alpinestars som är hur skönt som helst. Så testa olika märken.
 
Vad har ni för mc-kläder idag? Helställ, delat, textil?

Vad kör ni för hojar och är körstilen försiktig, inspirerad, aggressiv?

Jag har ett helställ med separat ryggskydd under när det ska åkas på riktigt. För lugna turer i stan använder jag en skyddsväst i nätstil, med ryggskydd, armbågsskydd, bröstskydd med en tunn textil jacka eller hoodie över.
 
...att det för överlevnad vid en eventuell krasch högst troligt är viktigare med bröstplatta fram än ryggskydd bak.


Det ena utesluter inte det andra, men jag upplever att ryggskydd är allmänt accepterat och ses som självklart, medans många verkar tycka att bröstskydd är overkill.

Jag kör med skyddsväst sedan många år. Bökigt i början, obekvämt, begränsande - bara nackdelar, eftersom jag ändå inte tänkt krascha. Nu är det en del av min körning, och det känns väldigt avigt att provköra en hoj utan.


Många argumenterar att "det blir för mycket skydd", "det tar bort känslan", "man dör ändå om man har otur."
Allt det är sant.


Själv kör jag med kroppsskydd för att minska konvalescensen efter krasch.
Från veckor ned till dagar. Från månader ner till veckor.
...för att jag vill ut och köra igen.
Det är också sant.


Trist att ni åkte på en mina från start. Antar det var jackor med tillskurna liggunderlag ni köpte?
Även sådant ger ett visst skydd under gynnsamma förhållande, men är inget att lita på.
Praktiskt tho att alltid ha med sig en sittlapp när man fikar i en skogsbacke...

"LEVEL 2" är det appendix till godkännandet ni skall hålla utkik efter om ni går på ryggskydd.
 
Huruvida dom skydd som man sätter i jackan faktiskt ger skydd beror ju lite på vilken jacka och vilka skydd man stoppat i. Rukkas skydd som man stoppar i jackan är godkända ryggskydd.
Dock är det så att flertalet av dom skydd som är för att sätta i jackan inte håller högsta skyddsklass och det kan vara värt att tänka på.

Jag själv har ett inbyggt i min Rukka jacka som visserligen bara är nivå 1. Men det är praktiskt när jag pendlar till jobbet och det är relativt lugn körning.
Ska jag ut och köra mer aktivt så har jag en safety jacket med ryggskydd, armbågsskydd, axelskydd och bröstplatta som jag drar på mig.
 
...att det för överlevnad vid en eventuell krasch högst troligt är viktigare med bröstplatta fram än ryggskydd bak.


Det ena utesluter inte det andra, men jag upplever att ryggskydd är allmänt accepterat och ses som självklart, medans många verkar tycka att bröstskydd är overkill.

Jag kör med skyddsväst sedan många år. Bökigt i början, obekvämt, begränsande - bara nackdelar, eftersom jag ändå inte tänkt krascha. Nu är det en del av min körning, och det känns väldigt avigt att provköra en hoj utan.


Många argumenterar att "det blir för mycket skydd", "det tar bort känslan", "man dör ändå om man har otur."
Allt det är sant.


Själv kör jag med kroppsskydd för att minska konvalescensen efter krasch.
Från veckor ned till dagar. Från månader ner till veckor.
...för att jag vill ut och köra igen.
Det är också sant.


Trist att ni åkte på en mina från start. Antar det var jackor med tillskurna liggunderlag ni köpte?
Även sådant ger ett visst skydd under gynnsamma förhållande, men är inget att lita på.
Praktiskt tho att alltid ha med sig en sittlapp när man fikar i en skogsbacke...

"LEVEL 2" är det appendix till godkännandet ni skall hålla utkik efter om ni går på ryggskydd.

Räcker det att det är ”Level 2” för att veta att skydden är bra nog? Tidigare var det ju lite skiftande kvalitet på ryggskydd. Hittar inga seriösa utvärderingar vid googling.
 
Räcker det att det är ”Level 2” för att veta att skydden är bra nog? Tidigare var det ju lite skiftande kvalitet på ryggskydd. Hittar inga seriösa utvärderingar vid googling.

Rent generellt så ska det vara så. Dom fall där jag sett att ryggskydd fallerat i oberoende tester så har det oftast varit för att man från tillverkarens sida angett felaktiga mått. Dvs angett mått för ett large ryggskydd på ett small vilket resulterat i att man när man testat slagit utanför det som är den engentliga skyddsytan och failat av den anledningen.
 
Jag använder ett ryggskydd med D3O från Scott. Att det är mjukt och följsamt gör det mycket trevligare i ett tight skinnställ tycker jag. Hade det varit till ett allvädersställ tror jag inte det spelar så stor roll.

Här är modell två av deras ryggskydd. Jag har ettan som jag tror har lite sämre/mindre band att fästa det med. Det är level 2-godkänt.
https://www.scott-sports.com/in/en/product/scott-soft-cr-ii-back-protector
 
Jag hade sharkspeeds ryggskydd alive för 600 när jag slog runt i 100 och gled typ 50 meter på ryggen utan att skadas. Nu har jag ett dainese för 2000 men det är inget skönt för de nyper mig när jag böjer mig så använder de billiga endå.. Har inte provcrashat de dyr dock
 
Räcker det att det är ”Level 2” för att veta att skydden är bra nog? Tidigare var det ju lite skiftande kvalitet på ryggskydd. Hittar inga seriösa utvärderingar vid googling.


Själva normen för ryggskydd är satt av British Standard - BS-EN 1621-2
Lever 2 är den tuffare varianten, men det krävs fortfarande mycket av köpare och säljare för att hitta rätt form och storlek på plagget för att det skall ge optimalt skydd.


•EN 1621-2 handlar om ryggskydd för motorcyklister. Ryggskyddet ska skydda ryggrad och mjukdelar mot stö- tar och slag och testerna är utformade för att likna fall mot gatstenar och andra kanter. För att uppfylla kraven för CE-märkning ställs även höga krav på passform och be- kvämlighet samt att tillräckligt stor del av ryggen skyddas. Standarden är uppdelad i två nivåer, Level 1 är den lägre och Level 2 den högre skyddsnivån.

Mer att läsa här:

https://www.svmc.se/smc_filer/SMC c...kyddsklader_for_motorcyklister2018_03_web.pdf
 
...att det för överlevnad vid en eventuell krasch högst troligt är viktigare med bröstplatta fram än ryggskydd bak.


Det ena utesluter inte det andra, men jag upplever att ryggskydd är allmänt accepterat och ses som självklart, medans många verkar tycka att bröstskydd är overkill.

Jag kör med skyddsväst sedan många år. Bökigt i början, obekvämt, begränsande - bara nackdelar, eftersom jag ändå inte tänkt krascha. Nu är det en del av min körning, och det känns väldigt avigt att provköra en hoj utan.


Många argumenterar att "det blir för mycket skydd", "det tar bort känslan", "man dör ändå om man har otur."
Allt det är sant.


Själv kör jag med kroppsskydd för att minska konvalescensen efter krasch.
Från veckor ned till dagar. Från månader ner till veckor.
...för att jag vill ut och köra igen.
Det är också sant.


Trist att ni åkte på en mina från start. Antar det var jackor med tillskurna liggunderlag ni köpte?
Även sådant ger ett visst skydd under gynnsamma förhållande, men är inget att lita på.
Praktiskt tho att alltid ha med sig en sittlapp när man fikar i en skogsbacke...

"LEVEL 2" är det appendix till godkännandet ni skall hålla utkik efter om ni går på ryggskydd.

Vi kör med allväders-ställ båda två nu när temperaturerna och vädret är så nyckfullt plus att det var det tipset vi fick av våra handledare vi kör med. Båda två har hittat kläder av vettiga fabrikat. Jag köpte mina begagnat i fint skick men tjejen som är kortare (o lite bredare) hade jättesvårt o hitta storlekar som satt bra. Funderar på o ta ur foder på jackor o skaffa MC-jeans eller dylikt när sommar o sol kommer.

Just nu blev det varsitt ryggskydd från Biltema som inhandlades idag för att ha nåt alls tillsvidare och i brist på "riktiga" butiker för sådant. Båda hade klassningen L2. Blir nog att vi uppgraderar inom snar framtid dock. Vi kände att det där får man nog lägga mycket provtid o åka till storstan o prova.

Jag är sugen på en väst med så mycket skydd som möjligt om det går att hitta en bekväm och ha den så nära in på kroppen som möjligt. Troligtvis med max en T-shirt under.

Du som kör med väst. Vad kan du berätta om dem? Hur valde du?

"Rustning" för motocross, kan man ha det som asfaltsåkare? Sån med armbågsskydd, axelskydd o bröstplattor. Hade velat skrota bort allt ur allvädersjackan o ha en sån istället.
 
Last edited:
Jag kör med den äldre varianten av Dainese skyddsväst.

Denna använder jag dock mestadels vid stadskörning där en eventuell olycka inkluderar hårda stötar. Vid landsvägskörning, där en olycka är mer trolig att resultera i asfaltskaning, är det skinnkostym som gäller. Även denna med separat ryggskydd

6475ae9ba812b84a2f3e843f11c7d723.jpg
 
Biltemaskydden skyddar säkert bra, men de är ingen komforthöjdare.
Det jag tycker är viktigast med ryggskydd är att de inte är för långa så att de trycker mot nacken eller hjälmkanten för att då är de en direkt fara dels genom att hindra dina rörelser och därför öka risken för att du behöver använda dina skydd, och dels att om de trycker mot nacken så kan de istället för att skydda din ryggrad slå av din nacke.

D3O-skydd är förbaskat bekväma mackapärer, och de verkar ta smällarna lika bra som vanliga hårda skydd om man hittar ett i bra längd. Jag har inte hittat något som är av tillräcklig längd för mig. :gråta
 
Jag har kört med biltemas hårda ryggplatta i flera år, både på mc och i skidbacken, och det enda jag har haft att anmärka är att det blir svettigt. I vintras köpte jag en Halvarsson väst med mjukt ryggskydd och bröstplatta som är riktigt bekväm.

Trist nog har jag också byggt om hojen och sitter nu betydligt mer framåtlutad än förut så ryggskyddet trycker upp hjälmen i nacken så det blir svårt att se :(

Skyddet tar mer plats än man tror under jackan, av någon anledning krymper stället varje vinter så det inte går att stänga på våren. Ska tydligen vara krympmal har jag hört.

Ni måste alltså testa hela kombinationen på en gång, både skydd, jacka och hoj för att se vad som funkar.
 
Biltemas hårda ryggplatta satte jag på o glömde av helt. Först när det var dags o sitta ner för en kopp kaffe kom jag ihåg den igen.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top