Ryckig gång på min NX 650 Dominator

Barbapappa

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
Honda NX 650 Dominator
Nu har jag problem med hojen (Honda NX 650 Dominator) och behöver hjälp med lokalisering av felet...

Symptom:
- Ryckig gång
- Avgasknallar vid motorbromsning
- Avgaserna något sotiga
- Ojämn tomgång

Tack på förhand!

Last edited:
för mycket/lite soppa?
går den bättre med choke?

Har felet kommit plötsligt? har någon modifikation gjorts nu typ bytt ljuddämpare?

Lämnade in hojen på verkstad i butiken där jag köpte den pga avgasknallarna.

När jag fick tillbaka cykeln meddelade de att dom gjort rent förgasaren, men att avgasknallarna fanns kvar och att det tydligen skulle vara så på en enstånka :va

En vecka efter verkstadsbesöket (dvs nu) har hojen uppvisat så pass starka symptom enl. ovan beskrivet att jag ej kan köra den.

Eftersom jag inte orkar tjafsa med dom på verkstan mer så har jag tänkt att göra något åt saken på egen hand, men för att lyckas med detta måste jag veta var jag ska börja och vad jag ska titta efter.

Har en reparationshandbok till hjälp, men behöver assistens med själva felsökningen...

Hej
Tändstiftet ser väldigt svart ut. Det tyder nog på att den går fett.
Igensatt luftfilter?
Choke som inte går tillbaka?
Fel nivå i flottörhuset eller dålig flottörventil (nål + säte)?
Kanske kommer olja in i cylindern. Hur är oljeförbrukningen?

Lycka till

Hej
Tändstiftet ser väldigt svart ut. Det tyder nog på att den går fett.
Igensatt luftfilter?
Choke som inte går tillbaka?
Fel nivå i flottörhuset eller dålig flottörventil (nål + säte)?
Kanske kommer olja in i cylindern. Hur är oljeförbrukningen?

Lycka till

Även förmodligen förhöjd bränsleförbrukning:va

Tog ur luftfiltret igår kväll och det ser ut att behöva bytas.

Ska även kolla oljenivån när jag kommer hem ikväll.

Tack för tipsen. Återkommer med fakta inom kort :tummenupp

Tog ur luftfiltret igår kväll och det ser ut att behöva bytas.

Ska även kolla oljenivån när jag kommer hem ikväll.

Tack för tipsen. Återkommer med fakta inom kort :tummenupp

Troligt senarium.....Om nu hojen åtminstonde gick bra förut förutom smällarna!! Du lämmnade in hojen på verkstan och genast tror dom att man ska byta till större munstycke vilket kan var rätt i vissa fall. men det första man ska kolla när det smäller i avgaset är om det verkligen är tätt mot cylindern!! (svårt att se eller höra) Läker det det lilla minsta där så smäller det som in i H.... hur man än bestyckar. så fixa det ändå byt till nya pacningar och på med packningssilicone typ lotites blå som köpes på macken vräk på rikligt!! besikta även skarven till dämparen!! och leta efter sprickor i kröken. återmontera och efterdra när den är varm. Så ev så sitter ett för stort munstycke i nu som bara förvärrar problemet. Åtgärd....Om det sitter org avgasystem på nu som inte är öppet dvs ej rensad i baken så det lever om ordenligt eller är några slipons monterade se då till att det är org högfartsmunstycke och lågfartsmunstycke!! därimot om det sitter slipons eller toköppnade slutdämpare så ska det vara högst 10% större munstycke. kolla även så dom inte flyttat nålen för högt.... sätt den i mittenclippset Lycka till

Mitt avgassytem är helt orginal...
Har själv gått i tankarna att dom pillat dit ett större munstycke.
Tänkte byta ut både högfarts- och lågfartsmunstycket. Dom är väl inte så dyra? Ska jag köpa dem i en Honda-butik?

Summering av min åtgärdslista:
- Nytt luftfilter
- Nya munstycken
- Avlägsna sot från tändstiftet
- Inspektera insugsgummi och tätningar
- Inspektera avgaskrökarna

Om detta inte hjälper:
- Justera luft-/bränsleskruven och tomgången
- Kolla tändningen

Har jag missat något?

Mitt avgassytem är helt orginal...
Har själv gått i tankarna att dom pillat dit ett större munstycke.
Tänkte byta ut både högfarts- och lågfartsmunstycket. Dom är väl inte så dyra? Ska jag köpa dem i en Honda-butik?

Summering av min åtgärdslista:
- Nytt luftfilter
- Nya munstycken
- Avlägsna sot från tändstiftet
- Inspektera insugsgummi och tätningar
- Inspektera avgaskrökarna

Om detta inte hjälper:
- Justera luft-/bränsleskruven och tomgången
- Kolla tändningen

Har jag missat något?

Det låter som en bra plan du har inte missat något. Viktigt är att köpa kehin munstycken för piratare brukar ha fel siffror kehins munstycken som har bet 150" är faktist just 1,5mm så jag borrar mina själv. rätt bestyckning står säkert i hondamanualen om du fått med en sådan? skulle kunna tänka mig att bestyckningen ska vara i närheten av 150" och 60-65 i lågfart org. När du liks har fuggen isär så regör flotörnålens munstycke med örontopps och tandkräm rotera örontoppsen i nålsätet då blir det tätt + kolla att flotörnivån är hyffsat rätt, (stänger vid flotörer vågrätt eller några mm före)
Tändningen behöver du knappast kolla. Ta det sist iså fall .. stensäker kontruktion och går inte att ställa på någe vis.

Last edited:
Då sitter ett nytt luftfilter (K&N:s motsvarighet till orginalfiltret) på plats.
Kostade även på mig ett nytt tändstift.

Var ute och provkörde och kunde konstatera att hojen fortfarande går på för fet blandning.

Verkade som hojen gick likadant både med och utan choke då den var varm.
Har skruvat loss chokevajern men hittar inga synliga skador någonstans. Vajern går dessutom smidigt fram och tillbaka. Har dock inte mätt upp vajerns "slaglängd".

Tips och kommentarer?

Fortsättning följer...

Problemet är löst!

Det var en dåligt smord chokevajer. Problemet upptäcktes då jag mätte nålventilens slaglängd.

Nu är det "bara" avgasknallarna kvar. Starka kandidater är:

- Insugsgummit
- "Puff"-ventilen (luftavstängningsventilen)

Problemet är löst!

Det var en dåligt smord chokevajer. Problemet upptäcktes då jag mätte nålventilens slaglängd.

Nu är det "bara" avgasknallarna kvar. Starka kandidater är:

- Insugsgummit
- "Puff"-ventilen (luftavstängningsventilen)

Dom kandidaterna kan du stryka. Därimot starkare kandidater är läkage i krökanslut mot topp .. Nr 2 fel munstycken i fuggen. kör den i olika farter och kolla stiftets färg på respektive fart starta med fullt gärn dvs högfartsmunstycket!! sedan nålens höjd kör halv gas länge och slå av ,,,kolla stiftets färg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT