Ryckig gång på lågvarv

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Tips och felsökningsförslag önskas.
MC: honda CBR 1000f -87:a
Symptom:

När man kört en stund och cykeln blivit varm ordentligt börjar den gå ryckigt vid jämn gas 2000rpm (stadskörning i 50km/h) och vid gaspådrag från tomgång till 3000rpm.
den hickar liksom till några gånger, inte direkt något bludder.

Har bytt stift och gjort rent förgasarna och provat att skruva på blandningsskruvarna och att höja flottörnivån, verkar inte hjälpa.

Senast idag började den plötsligt gå på 3 cylindrar upp till 3-4000rpm, efter att ha lossat tänkabeln på 4:ans cylinder och tryckt dit den igen gick den bättre. Dock uppstod problemet igen och åtgärdades på samma sätt. (när kabeln drogs loss slog det gnistor mellan tändhattens gummi och topplocket)

Kan det vara tändkablarna som får överslag? (18 år gamla troligen) eller tändspolen?

Skall kolla tändspolen och kablar imorgon med ohm-mätare bl.a.

Inser efter att ha lusläst på factorypro.com att jag borde Sänkt flottörerna istället, höjningen kan orsakat tändstiftsknas tydligen.
Bör tilläggas att Aset har gått 13kkm så det är väl inte omöjligt att nålar och nålmunstyckena är lite slitna.
Dock verkar det som hackandet försvinner när man chokar (vid varm motor), det verkar ju lite mosägelsefullt?

Om du misstänker tändspoleriet kanske en uppsättning modernare grejer från en Blade eller liknande skulle fixat.
Jag kanske har nått liggandes på jobbet.
Hör i så fall av dig till demontering@biketrollhattan.se efter semestern.

Sören skrev:
Om du misstänker tändspoleriet kanske en uppsättning modernare grejer från en Blade eller liknande skulle fixat.
Jag kanske har nått liggandes på jobbet.
Hör i så fall av dig till demontering@biketrollhattan.se efter semestern.

AHA! -Jag vet vem du är tror jag, köpte bromsskivor i våras där.
Kan lika gärna titta förbi, skall dock utesluta alla övriga fel innan jag börjar investera i nya prylar (för jag antar att man inte lånar ut prylar för utvärdering?)

Jajamenssan, tänkte jag kunde avsluta tråden med hur det gick till slut om någon söker på liknande problem i framtiden.

Felet var överslag i en tändkabel, altså inget problem med förknasarna som jag trodde först. Problemet blev till slut akut då hojen bara gick på 3 cylindrar vilket gjorde det lättare att lokalisera felet.
Lösningen var att köpa universal tändkabel med ingjuten tändhatt (samma som till gammal vw golf/jetta), klippa av andra ändan och flytta över tätningsgummit och förskruvningen från den gamla kabeln och montera. Kostnad: 36:- (original skulle kosta 350:-/st)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!