Rsen färdig

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Äntligen blev min Rs färdigplockad och jag skulle äntligen få starta upp henne för första gången(köpte den skuren så de va bokstavligen första gången). I början fick ja lite problem att inte soppan gick in i cylindern men med lite startgas så gick den igång, efter lite pill kom soppan också och den gick fint. Farsan klagade på att jag hade hög tomgång (4k) så ja satte mig och börja skruva med den påsatt, när jag var klar ställde jag mig upp och skulle titta hur varm den var så stog det 100ºc så ja slog av henne direkt. Jag kom på att när jag åkte med min polare så va den bara 70ºc och han varvade bra. Nu till saken, vad kan vara fel? Den har iof stått öppen hela sommarn när ja va på landet, kan det ha kommit smuts i termostaten eller liknande? (Hoppas bara att inte att pumpen är slut :död ).
 
Snubbben skrev:
Äntligen blev min Rs färdigplockad och jag skulle äntligen få starta upp henne för första gången(köpte den skuren så de va bokstavligen första gången). I början fick ja lite problem att inte soppan gick in i cylindern men med lite startgas så gick den igång, efter lite pill kom soppan också och den gick fint. Farsan klagade på att jag hade hög tomgång (4k) så ja satte mig och börja skruva med den påsatt, när jag var klar ställde jag mig upp och skulle titta hur varm den var så stog det 100ºc så ja slog av henne direkt. Jag kom på att när jag åkte med min polare så va den bara 70ºc och han varvade bra. Nu till saken, vad kan vara fel? Den har iof stått öppen hela sommarn när ja va på landet, kan det ha kommit smuts i termostaten eller liknande? (Hoppas bara att inte att pumpen är slut :död ).


Har du fyllt på kylarvätska då? :7peta

Luft i systemet kan göra att tempen stiger snabbare då kylningen inte fungerar som den ska...

Vet du varför den skar?
Kolla det innan du kör med, skar den pga att olja/vattenpumpsdreven var slut så ska du nog bytta dom/kolla dom innan du kör mer...

Det går snabbt att kolla, du kan ha motorn kvar i ramen, plocka bara bort vänster kåpa+kopplingskåpan så ser du 2 gula drev dom brukar gå sönder...
 
AndersJohansson skrev:
Har du fyllt på kylarvätska då? :7peta

Luft i systemet kan göra att tempen stiger snabbare då kylningen inte fungerar som den ska...

Vet du varför den skar?
Kolla det innan du kör med, skar den pga att olja/vattenpumpsdreven var slut så ska du nog bytta dom/kolla dom innan du kör mer...

Det går snabbt att kolla, du kan ha motorn kvar i ramen, plocka bara bort vänster kåpa+kopplingskåpan så ser du 2 gula drev dom brukar gå sönder...
Jo vi luftade systemet en extra gång men de funkade ändå inte. Jag är rätt säker på att den värmnypte, det kanske inte e samma sak som att skära jag vet inte. Men om de skulle vara de 2 gula dreven, har du nån prisuppgift? Ska kolla termostaten imorn, kan de inte vara den som har vart sönder? Är en sån sak dyr, eller är de regelbundna byten på termostater?
 
Snubbben skrev:
Jo vi luftade systemet en extra gång men de funkade ändå inte. Jag är rätt säker på att den värmnypte, det kanske inte e samma sak som att skära jag vet inte. Men om de skulle vara de 2 gula dreven, har du nån prisuppgift? Ska kolla termostaten imorn, kan de inte vara den som har vart sönder? Är en sån sak dyr, eller är de regelbundna byten på termostater?


Termostaten tror jag inte.
Men blanda extra olja i tanken nu under inkörningen. Det gjorde jag vilket fungerade bra.
Har inte varit med om att någon bytt termostat, fixa en termometer som du kan mäta vattnet med. Sedan värmer du termostaten i vattnet och kollar när den öppnar. Den ska öppna vid 70 grader...

Men om den stog länge och varvade runt 4000rpm är det ju inte så konstigt att den blev varm då den inte får någon kylning. Lättast att kolla cirkuliationen är att känna på slangarna om dom blir varma ( vatnnet cirkulerar)
 
AndersJohansson skrev:
Termostaten tror jag inte.
Men blanda extra olja i tanken nu under inkörningen. Det gjorde jag vilket fungerade bra.
Har inte varit med om att någon bytt termostat, fixa en termometer som du kan mäta vattnet med. Sedan värmer du termostaten i vattnet och kollar när den öppnar. Den ska öppna vid 70 grader...

Men om den stog länge och varvade runt 4000rpm är det ju inte så konstigt att den blev varm då den inte får någon kylning. Lättast att kolla cirkuliationen är att känna på slangarna om dom blir varma ( vatnnet cirkulerar)
Jag kör 4-5% nu de bör väl räcka? Orkar inte lita på den separata smörjningen. Har du nån aning om Vad som smörjer dom där dreven? Dom är väl knappats kopplade till cylindern eller? Iof så stog jag bara på tomgång hela tiden, typ 3k men den gick iaf ganska snabbt upp, typ 1ºc per 5 sec eller saktare. Men lixom tycker det är konstigt, den cirkulerar ju de känner jag men lixom då kan man ju inte stå i en kö? För då värmenyper den?
 
Snubbben skrev:
Jag kör 4-5% nu de bör väl räcka? Orkar inte lita på den separata smörjningen. Har du nån aning om Vad som smörjer dom där dreven? Dom är väl knappats kopplade till cylindern eller? Iof så stog jag bara på tomgång hela tiden, typ 3k men den gick iaf ganska snabbt upp, typ 1ºc per 5 sec eller saktare. Men lixom tycker det är konstigt, den cirkulerar ju de känner jag men lixom då kan man ju inte stå i en kö? För då värmenyper den?


men snälla, sänk olje procenten!! för att den går upp i temp, antingen ingen olja kommer, eller ingen kylarvätska..

Du ska inte köra på tomgång när du startar första gången!!

Vadå orkar inte lita på separatsmörjningen? mycket smidigare. Ja växellådsoljan smörjer dreven.
 
DJM skrev:
men snälla, sänk olje procenten!! för att den går upp i temp, antingen ingen olja kommer, eller ingen kylarvätska..

Du ska inte köra på tomgång när du startar första gången!!

Vadå orkar inte lita på separatsmörjningen? mycket smidigare. Ja växellådsoljan smörjer dreven.
Men grejen e den att han som hade den innan inte visste nånting och hade låtit den stå utan att fixa. Jag kommer köra separatsmörjning sen men eftersom den har stått så länge och han inte pallat fixa så väntar jag med det ett tag och ser om det över huve taget kommer ut nån olja ur slangen. Och med tanke på att jag just satt ihop den och inte vill paja den de första ja gör så kör ja på oljeblandat i början.
 
Snubbben skrev:
Men grejen e den att han som hade den innan inte visste nånting och hade låtit den stå utan att fixa. Jag kommer köra separatsmörjning sen men eftersom den har stått så länge och han inte pallat fixa så väntar jag med det ett tag och ser om det över huve taget kommer ut nån olja ur slangen. Och med tanke på att jag just satt ihop den och inte vill paja den de första ja gör så kör ja på oljeblandat i början.


Ok, acceptabelt.

Men sänk oljeprocenten. Till 3 eller nåt, desto mer olja desto mindre bensin=går magert.
 
Snubbben skrev:
Jag kör 4-5% nu de bör väl räcka? Orkar inte lita på den separata smörjningen. Har du nån aning om Vad som smörjer dom där dreven? Dom är väl knappats kopplade till cylindern eller? Iof så stog jag bara på tomgång hela tiden, typ 3k men den gick iaf ganska snabbt upp, typ 1ºc per 5 sec eller saktare. Men lixom tycker det är konstigt, den cirkulerar ju de känner jag men lixom då kan man ju inte stå i en kö? För då värmenyper den?


Om jag inte minns fel så ska pumpen ge mellan 1-1,3% beroende på körsätt. Vet ej om det stämmer men 2% räcker enligt mig.
V-lådsoljan smörjer dreven.

""Men lixom tycker det är konstigt, den cirkulerar ju de känner jag men lixom då kan man ju inte stå i en kö? ""

Det där fatade jag inte...
 
AndersJohansson skrev:
Om jag inte minns fel så ska pumpen ge mellan 1-1,3% beroende på körsätt. Vet ej om det stämmer men 2% räcker enligt mig.
V-lådsoljan smörjer dreven.

""Men lixom tycker det är konstigt, den cirkulerar ju de känner jag men lixom då kan man ju inte stå i en kö? ""

Det där fatade jag inte...
Ledsen förstår de nu också... Det jag menar är att om det är så att man inte kan stå på tomgång så som ja gjorde kommer man ju inte kunna stå i en kö?
 
Snubbben skrev:
Ledsen förstår de nu också... Det jag menar är att om det är så att man inte kan stå på tomgång så som ja gjorde kommer man ju inte kunna stå i en kö?


Hur länge hade du den igång då?
Säker på att du luftat då? Det finns 2 luftningsskruvar.
En på kylaren och en på slangen som går från topplocket...
Men om det cirkulerar så tyckerjag det låter så konstigt att den blev varm så snabbt....
 
AndersJohansson skrev:
Hur länge hade du den igång då?
Säker på att du luftat då? Det finns 2 luftningsskruvar.
En på kylaren och en på slangen som går från topplocket...
Men om det cirkulerar så tyckerjag det låter så konstigt att den blev varm så snabbt....
Jo ja tycker det också, jo ja luftade de båda skruvarna men ska köra en runda imorn och kolla... Hoppas bara inte de går som för Prulle :3freak
 
Snubbben skrev:
Jo ja tycker det också, jo ja luftade de båda skruvarna men ska köra en runda imorn och kolla... Hoppas bara inte de går som för Prulle :3freak


Tar du det lungt så...
Låter väldigt mysko iaf, lufta ordentligt. Du öppnar locket på expansionkärlet också va? :7peta
 
Snubbben skrev:
Jo ja tycker det också, jo ja luftade de båda skruvarna men ska köra en runda imorn och kolla... Hoppas bara inte de går som för Prulle :3freak

vet du vad du gör, det är mycket möjligt att termostaten låst sig .. testa ta bort den, inge skadligt alls... ska du sen köra så ta tape på kylaren bara.. silvertape!

annrs impelerna kan ju vara paj... den lär ju inte värmenypt/skurit utan anledning... är ju inte så smart att renovera utan att veta vad som orsakade det :rolleyes:

edit glöm absolut glöm att han får 100 grader för det ska var lite luft.. visst du ska starta häla i starta köra lite häla i så men för att få upp den så högt lär han ju missat en halv liter nemen jag tror det är något annat men då hoppas jag ju också du fyllt på vattnet ordentligt
 
Last edited:
Ofta man står och håller en jämn gas runt 3000-4000 i kö. klart den blir varm. Nsr'en blir oxå varm om den står länge på tomgång... Eller om man rullar sakta i 20 på 1 an ca 4000 då blir den skit varm och snabbt går det. Iaf om man varit ute å pressat den någon timme. sen drar man ut på stora vägarna igen då går den ned direkt.
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Går pumpen öht runt? Öppna kylarlocket när den är igång
Jo ska kolla lite imorn, men hur hög e normal tomgång på rs? Kan berott på fet blandning eller nåt för min dog typ under 2k varv därför hade ja så hög tomgång.
 
Snubbben skrev:
Jo ska kolla lite imorn, men hur hög e normal tomgång på rs? Kan berott på fet blandning eller nåt för min dog typ under 2k varv därför hade ja så hög tomgång.

1100-1200 rpm nånting
 
Snubbben skrev:
Jo ska kolla lite imorn, men hur hög e normal tomgång på rs? Kan berott på fet blandning eller nåt för min dog typ under 2k varv därför hade ja så hög tomgång.


satt du i rätt dimension på kolven? satt du kolven rätt håll?

1,5k ungefär. Den ska absolut inte dö när du starta den första gången? den ska gå lätt och så..
 
DJM skrev:
satt du i rätt dimension på kolven? satt du kolven rätt håll?

1,5k ungefär. Den ska absolut inte dö när du starta den första gången? den ska gå lätt och så..
Rätt dimension hoppas ja fan, för ja köpte ett cylinderkit. Rätt är jag helt säker på att den sitter. Jomen som sagt tror ja att den dör p.g.a. för fet blandning.. Tänk själv 4%+att jag satte i separata oljesmörjning.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top