RS36:or! varvet fastnar ca 4500 vid avslag.

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Har ett par mikuni RS 36 på min gsxr 750 -87. Tomgången är bra inställd. Problemet är att vid avslag ligger varvet kvar mellan 4-5000 varv. Om man knycker till på gasen ordentligt så sjunker det oftast ner till tomgång på ca 1500. Har sprutat startgas vid tomgång då jag var rädd att den sög tjuvluft men ingen skillnad. Gasvajrar verkar löpa fint. Funderar på om det sitter nån skit som gör att nån trottel kärvar. Får väl riva isär skiten.
Nån som har nåt tips?

Last edited:
Tror du kan vara på rätt spår med kärvande trottel eftersom det bara är metall mot metall, inga rullager som på TMR förgasarna.

Är gaswire på både drag och retur gamla? De kan nöta av kardeler som gör att de går trögt åt ena eller andra hållet då.
Har du bra justerade wire på både gas å retur, så att typ returen verkligen stänger trottlarna när du vrider ner gasen?
OM du har bakelittrottlar, kolla så ingen spruckit å på så vis kärvar.

Kolla även att det inte är igensatt eller så vid de små hålen du ser i underkant, där sitter air-jets... innanför där man trycker på luftfiltrena.

Har du som du upplever en bra tomgång å de poffar inte en massa oförbränd bensin när du drar iväg, eller att den allmänt har svårt att vilja gå ner i tomgång?
De kan vara blandskruven på lågfart/tomgång som behöver justeras.

Fenomenet med att varvet inte vill sjunka kan även uppstå om bränsle/luftblandningen e mager.... ungerfär som när man börjar få soppatorsk så ökar varvet på gasavslag (fögge-hojar).
En sak som kan påverka det är bla om du har trångt bensinflöde mellan tanken å flottörhuset så att säga...

Men, jag har upplevt samma problem med ett par RS36.or där jag kollade allt som gick att kolla... och efter at ha hört mig för med andra som körde med RS-föggar, så rådde då en åsikt att det cirkulerar ett antal RS.föggar som e dåliga från fabrik å inte går att få fason på. Men innan man kan komma till den slutsatsen så ska man kolla vad det går att göra åt dina föggar. De kan vara enkelt fel som går att fixa.

De e nog de tips jag kan komma på...

Ett sent svar. Plockade isär så mycket jag trodde behövdes. De va hela och snygga vad jag kunde se. Trottlar av bakelit som såg ut som nya. Några av länkagen arm/trottel (eller vad det heter) glappade dock en del. Armen på 1:a trotteln satt löst.
När jag skulle montera bryggan igen hoppade yttersta insugsgummit höger sida av. :gnissla Det visade sig att fästörat på insidan hade spruckit. Så det kanske har dragit tjuvluft där i alla fall. Monterade gummit igen med lite fulmek så nu sitter det fast ordentligt. Fenomenet har nästa försvunnit.
Har bänkat hojen hos RG. Fick ut precis 100 hk på hjulet. Då går den snålt till ca 5000 varv sen aningen fett. Ska byta huvudmunstycke från 125 till 120 så kommer det bli perfekt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT