RS125R luffarturbo?

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
Jag är ju helt grön på det här med 2t racer, och kanske gör jag det här med bestyckning mer komplicerat än vad det är, men men.
Jag har noterat att på bilder av cykeln orginal så verkar det inte vara någon luffarturbo, men det är det på min pärla. Hur mycket påverkar det bestyckningen? Det börjar ju närma sig att starta den för första gången och jag har svårt att sova om nätterna för jag hittar bara saker som jag tror kan gå fel =/

/n00b

Med en airbox så brukar man få gå upp i bestyckningen till en lite fetare bestyckning än om man kör utan airbox.

Normalt ca 2 steg på huvudmunstycket och ett steg på nålen. Så inte större skillnad än så.

Tack!

Varför sitter det ingen orginal från Honda egentligen? Är det inte tillåtet överallt eller är det tveksamt med nyttan?

Tack!

Varför sitter det ingen orginal från Honda egentligen? Är det inte tillåtet överallt eller är det tveksamt med nyttan?

Hallå där.

Tillåtet är det och nyttan kan man nog inte bortförklara, alla tvåtaktare i VM har det.
Jag tror nog snarare det är en kostnadsfråga. Man har helt enkelt velat hålla nere kostnaden på en ny hoj. Men jag har säkert fel och snart kommer Anders och förklarar hur det ligger till.:)

Sen så behöver du inte ligga sömnlös om nätterna, ryktet om att tvåtaktare är sköra är betydligt överdrivet. Kör lite fett så kommer du ha en smärtfri säsong.

En fråga till, borde man inte som motionär ha luftfilter? Idag sitter det endast ett grövre som väl tar bort typ humlor och sånt men damm från saneringsmedel o dyligt då?

Nää, inge luftfilter, å våga prova små munstycken så skall du se att du får bra snärt i handtaget!
Ut å gasa nu, no worries.:D
En fråga till, borde man inte som motionär ha luftfilter? Idag sitter det endast ett grövre som väl tar bort typ humlor och sånt men damm från saneringsmedel o dyligt då?

Livslängden på kolven gör att damm etc inte kommer att korta ner den så filter behövs inte.

Jag har hört någon skröna om en tvåtaktare utan luftfilter som ligger i lecahavet med någon sorts gashäng... och ut ur avgasröret spruter grus/leca!!!
Kan detta vara sant?

Jag har hört någon skröna om en tvåtaktare utan luftfilter som ligger i lecahavet med någon sorts gashäng... och ut ur avgasröret spruter grus/leca!!!
Kan detta vara sant?

Där ska man ju inte ligga ändå. Där går det inget snabbt.

Sen så låter det som en skröna.

Kan detta vara sant?

Jag har däremot sett en tvåtakts dragbike som när den (med en mycket livlös motor) rullade av strippen hade stelnad alumiumlegering av kolvtyp i ena stingerröret :D

Kan detta vara sant?

Teoretiskt sett ja men de flesta hojar (oavsett takter) stannar ganska snart om hojen ligger ner då flottörnivån blir fel i förgasaren. De flesta racetvåtaktare har förgasare, undantaget typ någon enstaka honda gp500, ktm 250 och tularis800.
De som har insprutning har säkert en tiltswitch så de stannar också.

Där ska man ju inte ligga ändå. Där går det inget snabbt.

Sen så låter det som en skröna.

Det är tyvärr ingen skröna... :(
dock var det en sandfålla o inget lecahav

Teoretiskt sett ja men de flesta hojar (oavsett takter) stannar ganska snart om hojen ligger ner då flottörnivån blir fel i förgasaren. De flesta racetvåtaktare har förgasare, undantaget typ någon enstaka honda gp500, ktm 250 och tularis800.
De som har insprutning har säkert en tiltswitch så de stannar också.

Just! Och när jag läser vad du skriver kommer jag ju ihåg hur historien var, PÅ RICKTIGT!:)

Föraren hjular och hojen borrar ner sig i lecan. Förar reser sig, plockar upp hojen och försöker springa igång densamma. Hojen tänder och ystert burnar ekipaget iväg ocg det är då en mängd grus och skräp sprutar ut ur hojen! skiten har alltså legat i luftburk, insug, vevhus och när hojen tänder, raka vägen ut.
Möjligt???:va

Det är tyvärr ingen skröna... :(
dock var det en sandfålla o inget lecahav

Har du gjort detta? Var det din historia?:yoparty

Last edited:
Just! Och när jag läser vad du skriver kommer jag ju ihåg hur historien var, PÅ RICKTIGT!:)

Föraren hjular och hojen borrar ner sig i lecan. Förar reser sig, plockar upp hojen och försöker springa igång densamma. Hojen tänder och ystert burnar ekipaget iväg ocg det är då en mängd grus och skräp sprutar ut ur hojen! skiten har alltså legat i luftburk, insug, vevhus och när hojen tänder, raka vägen ut.
Möjligt???:va

Har du gjort detta? Var det din historia?:yoparty

Mycket möjligt. Så länge det kommer ut har det oftast inte gjort så mycket skada :rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back