Rs125 säkerhet

Friggan

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
rs125:a
Hur kollar man svinglagret på en rs125a fungerar som det ska? Det ska vara såpass bra kollat att det räcker för en uppkörningsgubbe.

jag fick låna nån jäkla film från körskolan som handlade om hur man gör en säkerhetskontroll!
Ja tror man skulle typ hålla ena handen mot ramen och sen rycka på baksidan av hjulet för att kolla efter glapp! Eller så var det så att man skulle rycka på bägge sidorna av svingen! :va?

Jag är inte helt säker kolla i körkortstråden där står nog allt du behöver veta :)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=70165&highlight=k%F6rkort+2005

Friggan skrev:
Hur kollar man svinglagret på en rs125a fungerar som det ska? Det ska vara såpass bra kollat att det räcker för en uppkörningsgubbe.

Man ska ju hålla fingrarna vid svingarmsbulten eller vad den heter och sen rycka i hjulet och känna om det glappar. kanske lite problem när man har massa plast överallat :tungan

mm det jag tycker också... Styrlagret då hur kollar man det? är det bara vrida fullt och sen jucka lite med indragen frambroms?

Friggan skrev:
mm det jag tycker också... Styrlagret då hur kollar man det? är det bara vrida fullt och sen jucka lite med indragen frambroms?

För att kolla styrlagrerna ska du svänga fullt åt båda hållen några gånger och känna så det inte rycker och tar emot. det ska gå jämt och fint. sen ställer du dig framför famhjulet och tar tag i gaffelbenen och rycker och då känner du om det glappar :tummenupp

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...