RS 36 problems...

XJR Danne

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
XJR 1300 -05
Hej, jag har lite problem med mina RS 36:or. Har en GSX-R 750 -91. De går jämnt och bra på låga och mellanvarv bra på tomgång, och någorlunahyfsat på topp, men problemet är att det jag inte märker nån effektökning..trodde det skulle bli nån kick eller så men nej. Den drar helt jämnt upp till rödmarkeringen, känns kanske som den saknar lite ork mina oroginalgasare orkade dra bättre egentligen. Nu undrar jag om det kanske är soppakranen som är boven, om jag borde ha en Pingelkran?

Min hojs spec. är som följer: 4-1 blås, Dyna 2000, Accelspolar, 771cc 11:1 kolvar.

Förgasarnas inställning: 130 munstycken, 17mm. flottörhöjd, nålarna i mittenhacket och jag har synkat dem. Insugen är täta.

Man tycker ju att den borde gå bra på topp med 130 munstycken, men det känns som den inte får tillräckligt med soppa.

Tacksam för alla svar!

Hmmm.... undrar om 36:orna inte är lite för stora för en 750, även om den är borrad till 771. Anders Brink har säkert några tankar om detta :D

Brinken= :bow

Jag har en bekant som hade 36:or på sin 750 -86a och den gick utav h-vete. :) Och det finns ju t.o.m. RS38:or till R750... så det tror jag inte, den verkar dessutom få för lite soppa. Förresten, luftskruvarna är 3/4 varv ut.

Freppa skrev:
Hmmm.... undrar om 36:orna inte är lite för stora för en 750, även om den är borrad till 771. Anders Brink har säkert några tankar om detta :D

Brinken= :bow

Nä nog skall det gå bra att åka med 36ór på en 750, men 130 lät som ett för stort munstycke, prova med 115 eller120.

Mjaäoe... prova först med #130, svartryker den inte vid fullgas på 7500 varv, gå upp till #135. #122.5 kan man ha i RS36'orna om man har minst 1216cc och en portad topp.

Kör fullt skaft 1-2-3-4 och sist 5'an upp till ca 10000 varv. Dra in kopplingen och döda motorn och stanna med med avslagen motor. Skruva bort och kika på stiften. Mittelektrodens isolator ska vara ljust brun till mörkt röd och ringen runt vid gängorna ska vara mattsvarta av sot.

Är isolatorn kritvit är den för klen. Är isolatorn för mörk/sotig är den för fet.

Kör inte på 95 oktan med 5% sprit när du ställer in huvudmunstycket. Spriten gör att kylningseffekten på isolatorn blir så våldsam att du inte får några sotrester kvar alls. Stiften kommer att att se sprillans nya ut. Ungefär samma effekt som man får då man kör med lustgas.

Tjena Anders, noterade du att jag hade en 750, tänkte då du pratadde om femmans växel och 1216cc, eller är det ingen skillnad i princip mellan 750 och 1100 och RS föggarnas inställningar? Jghar 130 munstycke i den nu, den går inte riktigt jämnt på tomgång, och om jag skruvar ut luftskruvarna lite så går den jämnare, tills jag kommer upp till ett helt varv. Tror du att det skulle vara idè att gå ner i munstycke? Det verkar ju ologiskt at den skulle dra hårdare på topp, men kanske värt ett försök.. för nog borde man ju märka en effektökning iallafall, nåt är galet. Stiften var rätt mörka, kan nog vara ide att gå ner i munstycke.

En större motor ger större insugsvakum och kräver därför mindre huvudmunstycken eftersom sugsignalen genom huvudmunstycket för soppan blir kraftigare. RS36 och #130 - #132.5 är nog nära idealet för en otrimmad 750 med öppnad dämpare.

En original gsxr1100'a med RS36 behöver ha 127.5 - 130.

De mörkröda stiften beror nog på för höga trottelnålar (sänkt ett snäpp och prova) eller bensinen. MTBE-tillskottet i handelsbensinen gör stiften rödbrunaktiga.

Du kommer inte att märka någon effektskillnad (i arslet) mellan ett par CV36'or och ett par RS36'or om din motor är i originalskick. Insuget i topplocket är bara 34 mm stort, det är där begränsningen sitter.

andersbrink skrev:
En större motor ger större insugsvakum och kräver därför mindre huvudmunstycken eftersom sugsignalen genom huvudmunstycket för soppan blir kraftigare. RS36 och #130 - #132.5 är nog nära idealet för en otrimmad 750 med öppnad dämpare.

En original gsxr1100'a med RS36 behöver ha 127.5 - 130.

De mörkröda stiften beror nog på för höga trottelnålar (sänkt ett snäpp och prova) eller bensinen. MTBE-tillskottet i handelsbensinen gör stiften rödbrunaktiga.

Du kommer inte att märka någon effektskillnad (i arslet) mellan ett par CV36'or och ett par RS36'or om din motor är i originalskick. Insuget i topplocket är bara 34 mm stort, det är där begränsningen sitter.

Har du nån aning om vilket huvudmunstycke man ska ha på en orginal 750 med RS34or, öppet blås samt öppna luftfilter?

Goines skrev:
Har du nån aning om vilket huvudmunstycke man ska ha på en orginal 750 med RS34or, öppet blås samt öppna luftfilter?

Prova först med #127.5, gå sen ner i steg om 2.5 om du tycker att den går för fett på fullgas.

andersbrink skrev:
Prova först med #127.5, gå sen ner i steg om 2.5 om du tycker att den går för fett på fullgas.

Svårt att testa 'hemma' om den går fett på fullgas. Ut på motorvägen med tändstiftsnyckeln i fickan. :)

klaga inte

Nu tycker jag inte att du ska klaga , jag gjorde exakt så i söndags...
Har du några 132,5 munstycken liggande ?
Tror att det skulle bli optimalt på min buss

MVH GSX1100FRAD

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back