RR en stor sport i Sverige?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
En sak man kanske skall ha i åtanke när vi diskuterar allmännhetens intresse är den faktiska storleken på gruppen aktiva roadracingförare.

Läste detta i SVEMO's senaste protokoll:
http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_6280/cf_44/Roadracing_protokoll_nr_02_2012-03-06.PDF

5 RAPPORTER

5.2 Licensstatistik ( Id: 193 )
Statistiken gicks igenom. Mötet konstaterade att hittills i år har det tagits ut totalt 308 st roadracing-licenser, varav:

79 bas-licenser
70 classic
44 elit
98 senior
14 junior
4 ungdom

Man får nog konstatera att sporten som sådan inte är så stor. :3freak

Det är ju ganska ofta vi jämför sporten med t.ex fotboll.
Svensk fotboll i siffror

3.291 föreningar, en dryg miljon medlemmar (2011).
311.960 licensierade spelare (över 15 år) varav 81.851 damer (2011)
Totalt 240.000 ungdomsspelare (källa SCB:s anläggningsenkät)
4.260 seniordomare varav 253 damer (2011)
8.700 fotbollslag med 104.000 spelare i Korpen
5.693 fotbollsplaner varav 3.924 gräs-, 459 konstgräs- och 1.310 grusplaner. Dessutom finns 196 "Kulan"-anläggningar.
2,46 miljoner åskådare på svensk elitfotboll 2011.

Med tanke på detta så tycker jag det är fantastiskt att någon över huvud taget bryr sig om att sända en enda RR-tävling på TV och att vi har en förare i GP-serien. :)
 
Fast korpspelare i fotboll kan väl ändå räknas bandagåkare, då blir vi lite fler :)
 
Statistik är kul, hur många platser för utövning finns det för de två olika sporterna? :rolleyes:
Jo; det går i snitt 54 spelare / plan och 30 roadracingförare/bana.
Tillgänglighet ökar utövarantal. Tveklöst.
 
Last edited:
RR är som golf.
Något som många kan tänka sig att göra på hobbynivå, men väldigt få som satsar på det.

En annan parallell till golf är att det är ganska kul att strö-köra/spela lite själv, men ointressant att titta på andra som gör det.

Såna sporter blir aldrig särskilt "stora" i ett litet land som t ex Sverige.
 
RR är som golf.
Något som många kan tänka sig att göra på hobbynivå, men väldigt få som satsar på det.

En annan parallell till golf är att det är ganska kul att strö-köra/spela lite själv, men ointressant att titta på andra som gör det.

Såna sporter blir aldrig särskilt "stora" i ett litet land som t ex Sverige.

Här kan det dock, om inte annat så på kuriosabasis, vara värt att påminna sig om att Sveriges publikmässigt största sportevenemang någonsin, var just en roadracingtävling. Saxtorp 1938, 140.000 åskådare.
 
Statistik är kul, hur många platser för utövning finns det för de två olika sporterna? :rolleyes:

308 förare delar på ca 6 banor = ca 50 förare per bana.
311960 fotbollsspelare delar på 5693 planer = ca 50 spelare per plan

Du har rätt, statistik ÄR kul!:tummenupp
 
Här kan det dock, om inte annat så på kuriosabasis, vara värt att påminna sig om att Sveriges publikmässigt största sportevenemang någonsin, var just en roadracingtävling. Saxtorp 1938, 140.000 åskådare.

Sant men det måste också ställas i relation att 1938 spelade inte folket golf, hade folket inte TV, hade folket inte husvagn eller husbil, hade inte folket ett sommartorp, åkte inte folket till Thailand o s v. Det var inte lika mycket som drog i folk. Kanske var också motorer och farterna svindlande för folket den gången. Idag är det vardag...... och motorsport var inte politiskt inkorrekt och miljöovänligt utan den gången var det framtiden man gick för att se.....
 
Last edited:
Sant men det måste också ställas i relation att 1938 spelade inte folket, hade folket inte TV, hade folket inte husvagn eller husbil, hade inte folket ett sommartorp, åkte inte folket till Thailand o s v. Det var inte lika mycket som drog i folk. Kanske var också motorer och farterna svindlande för folket den gången. Idag är det vardag...... och motorsport var inte politiskt inkorrekt och miljöovänligt utan den gången var det framtiden man gick för att se.....

Japp, så är det, därav kuriosastämpeln. :)
Igen dock, efter att ha tagit del av historien, så mötte redan då detta evenemang stort motstånd från pk- och miljökämpar. Vilket slutligen övervanns endast med hjälp av ett motorintresserat kungahus.
 
RR är som golf.
Något som många kan tänka sig att göra på hobbynivå, men väldigt få som satsar på det.

En annan parallell till golf är att det är ganska kul att strö-köra/spela lite själv, men ointressant att titta på andra som gör det.

Såna sporter blir aldrig särskilt "stora" i ett litet land som t ex Sverige.

Golf drar lite publik när elitspelare kommer och spelar. Om RR-eliten körde i Sverige ngn gång så skulle det nog dra publik också.
 
Golf drar lite publik när elitspelare kommer och spelar. Om RR-eliten körde i Sverige ngn gång så skulle det nog dra publik också.
Om t.ex WSBK kom till Anderstorp, tror du då vi skulle se 80' - 100 000 åskådare över två / tre dagar?
Det är vad Scandinavian Masters har dragit under sin tid. Jag är skeptisk.
 
Om t.ex WSBK kom till Anderstorp, tror du då vi skulle se 80' - 100 000 åskådare över två / tre dagar?
Det är vad Scandinavian Masters har dragit under sin tid. Jag är skeptisk.

Om det var ett återkommande arrangemang och vi hade ngn svensk förare i de sammanhangen så tror jag att intresset skulle växa.
 
Statistik är alltid kul.
Jag tror inte antalet utövare av en sport har med saken att göra. Det är de svenska resultaten som räknas.
Dvs med en svensk i motoGP med en seger i mitten av säsongen hade Anderstorp säkert dragit 50000 åskådare (om Anderstorp fått tillstånd ordna en MotoGP tävling av miljöskäl, störda grannar osv. Frågan är väl dessutom om banan har sådan standard att den klarar MotoGP kraven idag när det gäller säkerhet, depåer, inkvartering, tillgänglighet mm?)
Jämför med intresset för speedway när Tony Rickardsson stod på startlinjen.
 
Hur många fotbollspelare skulle vi ha om dom hade 20mil till närmaste fotbollsplan?

Jo.... men jag tror faktiskt inte att Svenska folket skulle tycka så himla synd om oss RR-åkare om vi gick ut och krävde:
- MERA MOTORBANOR! Vi 308 RR-åkare KRÄVER att ha närmare till träningarna! Nu måste vi ibland åka JÄTTElångt!
 
Bara för att ge lite mer info:

"Normalt" löser de flesta ut sin licens i april. Vi har under de senaste åren landat in på ca 750-800 licenser, inte många men till skillnad från många andra länder har vi inte drastiskt minskat i antal. Räknar man i de som kör på minimoto/80-racing licens tillkommer ytterligare 100 licenser.

För att kunna förbättra villkoren både för aktiva och arrangörer måste vi bli fler. Vår traditionella bas av sporthojsförare blir dessvärre färre så rekryteringen måste ske genom fler ungdomar. Vill ni hjälpa till så är mycket "prova på" och ungdomsläger planerade för sommaren, vi behöver all hjälp vi kan få med det.

Fördelen med ungdomar är att de i många klasser kan köra på andra, mindre, banor och då är det sällan 20-30 mil. Bara runt Stockholm finns Södertälje, Eskilstuna, Västerås (2-banor), Katrineholm m.fl. Det finns normalt träningar alla dar i veckan utom fredag. Även för vuxna är de flesta banor öppna, inte bara för minimoto utan även för växlade hojar med 12"-17".

//Marklund
 
Undrar hur förhållandena skiljer sig från Italiens eller Spaniens dito?

Hyfsat mycket större folkmängd. Hyfsat framstående RR-förare men åxå hyfsat stora fotbollsnationer.
 
Jo.... men jag tror faktiskt inte att Svenska folket skulle tycka så himla synd om oss RR-åkare om vi gick ut och krävde:
- MERA MOTORBANOR! Vi 308 RR-åkare KRÄVER att ha närmare till träningarna! Nu måste vi ibland åka JÄTTElångt!


Nej varför skulle någon tycka synd om oss för?
Kan bara konstatera fakta att så länge vi inte har motoranläggningar i närhet till städerna kommer intresset att vara lågt. Inget konstigt med det.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top