TotalSatan
SouthSider
Måste bara höra med expertisen här på SH om en händelse.
Var ute en sväng denna soliga kväll och körde lite småvägar här och där. Vid en lång raka gasade jag på utav helv*** och sedan ner i marsh fart igen. Lite senare såg jag ett djur vid vägkanten och drog in kopplingen och gjorde mig redo för att bromsa. Det var då jag hörde att motorvarvet stannade på 2-2500 rpm. Konstigt tänkte jag och körde vidare. När jag sedan kom fram till hembyn och drog in kopplingen var det samma visa igen, varvet låg på 2-2500 rpm. Då ska jag tilllägga att detta fenomen har jag aldrig varit med om förut. Efter ett tag i samhälls fart började tomgången sjunka. När jag väl kom hem så låg varvet på 1500 rpm men det brukar ligga strax över 1000 på tomgång.
Jag gasade till den för att se om det hjälpte att få tomgång på normal nivå igen, men nej.
När man kör med PCIII är då motorn känslig för vilken oktan man kör med ? Tankar alltid 98-oktan men tanken slog mig att den var inställd för 95-oktan. om det nu spelar nån roll vill säga.
Kan det ha hänt något när jag gasade till rejält strax innan ?
Eller har någon annan nån ide om vad det kan vara, eller varit ute för nåt liknande ?
För en person som är mer beskyddande mot sin hoj än hela sin omgivning så hör man och reagerar på minsta oljud eller avvikelse.
Vore tacksam för ideer och tankar om detta.
Var ute en sväng denna soliga kväll och körde lite småvägar här och där. Vid en lång raka gasade jag på utav helv*** och sedan ner i marsh fart igen. Lite senare såg jag ett djur vid vägkanten och drog in kopplingen och gjorde mig redo för att bromsa. Det var då jag hörde att motorvarvet stannade på 2-2500 rpm. Konstigt tänkte jag och körde vidare. När jag sedan kom fram till hembyn och drog in kopplingen var det samma visa igen, varvet låg på 2-2500 rpm. Då ska jag tilllägga att detta fenomen har jag aldrig varit med om förut. Efter ett tag i samhälls fart började tomgången sjunka. När jag väl kom hem så låg varvet på 1500 rpm men det brukar ligga strax över 1000 på tomgång.
Jag gasade till den för att se om det hjälpte att få tomgång på normal nivå igen, men nej.
När man kör med PCIII är då motorn känslig för vilken oktan man kör med ? Tankar alltid 98-oktan men tanken slog mig att den var inställd för 95-oktan. om det nu spelar nån roll vill säga.
Kan det ha hänt något när jag gasade till rejält strax innan ?
Eller har någon annan nån ide om vad det kan vara, eller varit ute för nåt liknande ?
För en person som är mer beskyddande mot sin hoj än hela sin omgivning så hör man och reagerar på minsta oljud eller avvikelse.
Vore tacksam för ideer och tankar om detta.