Royal Enfield Bear 650 Review

Kollade specarna, är det bara jag som tycker att 215 pannor känns tungt för den med 13l soppa typ?
 
Aldrig mer en Royal Enfield. Fy fan.
 
Nej, jag tänker inte köpa, fast utseende väcker känslor.

RE Bear 650.jpg

Den är väldigt lik Interceptor i sittposition och vinklar, så man kan väl säga att det är en variant av interceptorn, samma motor. Och den motorn sitter på min Shotgun 650 så jag är bekant med den, inget explosivt, hur som helst kapabel uppför vilken backe som helst.

Bear väger 215 kg så det är väl inget jag skulle ta med ut i terrängen, ramen ser dessutom lite vek ut, samt det lågt dragna avgasröret gör att jag inte vill riskera slå sönder det på grova stigar.

Hela grejen tror jag faller på att Bear är just 650cc med 2 cylindrar, med sina 3 liter olja i växellådan avslöjar den sig själv som en långservad väghoj för touring eller pendling. Och inget man vill riskera att köra fast i lera.
 
Fast du hade väl den där Himalayan? Jag var och provkörde den mindre Scram 411 för ett par år sedan, och då fick jag också känna lite på Himalayan. Jag gillar inte dessa två särskillt.

Scram är väl samma maskin? Storlek osv.

Aldrig i livet en RE. Det var ju inte bara hojen som var skräp. Tyckte allt var konstigt med Royal Enfield.
 
Det var ju inte bara hojen som var skräp. Tyckte allt var konstigt med Royal Enfield.
Oj, jo jag kommer ihåg att du berättade nåt om första servicen, att den var onödigt dyr?

Jag beklagar verkligen. Jag är ju väldigt nöjd med min Shotgun 650, men så har jag heller inte haft att göra med personalen annat än säljaren som jag informerade redan innan köpet att "jag vill ha hojen och ingen BS", vilket han väldigt gärna gick med på.

Fasen vad tråkigt då. Du vet dom där klassiska hojarna är ganska roliga ändå. Du borde kanske gå dit igen och säga att dom ska bjuda dig på obegränsad mängd äppelkaka med kaffe, för att du ska förlåta dom och "kanske köpa en hoj", eller? 😁
 
Oj, jo jag kommer ihåg att du berättade nåt om första servicen, att den var onödigt dyr?

Jag beklagar verkligen. Jag är ju väldigt nöjd med min Shotgun 650, men så har jag heller inte haft att göra med personalen annat än säljaren som jag informerade redan innan köpet att "jag vill ha hojen och ingen BS", vilket han väldigt gärna gick med på.

Fasen vad tråkigt då. Du vet dom där klassiska hojarna är ganska roliga ändå. Du borde kanske gå dit igen och säga att dom ska bjuda dig på obegränsad mängd äppelkaka med kaffe, för att du ska förlåta dom och "kanske köpa en hoj", eller? 😁
Ja det var ju service hela tiden. Och riktigt dyr med. Antar de behöver bre på priset för service för att kompensera det låga priset på hojen. Jag kommer inte ihåg vad det var nu men jag blev helt chockad när jag hörde det. Det finns ju ingenting att kolla på den och ventilerna kan man justera hur lätt som helst. Om det ens behövs.
 
Det finns ju ingenting att kolla på den och ventilerna kan man justera hur lätt som helst. Om det ens behövs.
Precis. Du åkte på den där 'kundrelationen' där säljaren vill ha din själ. Därför är det viktigt att redan i början av affären klargöra att du vill ha hojen, inget annat. Och låt dom inte hänga på nåt extra som kostar.

Jag brukar ofta spela förbannad när jag kollar på ny hoj. Typ "fan vad är det här för skit som kom i år, finns det verkligen inget bättre? Vad är det här för knapp .."

Sen är jag också mycket noga med att dom bjussar på kaffe. Har dom ingen kaffemaskin, händer ytterst sällan, kan jag börja kritisera dom för deras värdelösa gästfrihet och ".. om teknikern inte får sitt kaffe blir det inga tändstift bytta!" eller "Är det här en hojverkstad eller en jäkla resebyrå!" , osv.
 
Hittade en bra väldigt väl överensstämmande bild på nätet. 1000017222.png
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top