Routing problem (Cisco / HSRP)

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Tänkte passa på att kolla om det finns några Cisco-buffar på forumet.

Kan nån beskriva för mig egenskaperna för de UDP baserade paket som broadcast'as mot 224.0.0.0 port 1985, mer känt som Hello-paket.

Jag har två 7301'or som inte kan se varandra fast dom tillhör samma standby grupp och står på samma VLAN.

Tips?

Fenix skrev:
Tänkte passa på att kolla om det finns några Cisco-buffar på forumet.

Kan nån beskriva för mig egenskaperna för de UDP baserade paket som broadcast'as mot 224.0.0.0 port 1985, mer känt som Hello-paket.

Jag har två 7301'or som inte kan se varandra fast dom tillhör samma standby grupp och står på samma VLAN.

Tips?
hmm är bättre på VRRP, men du har ingen acl som spärrar broadcastet?

DwD skrev:
hmm är bättre på VRRP, men du har ingen acl som spärrar broadcastet?

Nix, inga accesslistor som hämmar framfarten, börjar misstänka att hela problemet härrör i ett spanning-tree -fenomen på vår ena ISP's sida.

Kul att se att det finns lite nätfolk på SH. :tummenupp

Fenix skrev:
Nix, inga accesslistor som hämmar framfarten, börjar misstänka att hela problemet härrör i ett spanning-tree -fenomen på vår ena ISP's sida.

Kul att se att det finns lite nätfolk på SH. :tummenupp
inge error-disabl,eller port-blocking om du kollar portarna då?

tackdesamma bollplank är alltid bra att ha när man kör fast i skiten :tummenupp

DwD skrev:
inge error-disabl,eller port-blocking om du kollar portarna då?

tackdesamma bollplank är alltid bra att ha när man kör fast i skiten :tummenupp

Jag har inga paket på driven på vår sida, men när jag debuggar vår link-up mot denna ISP förfaller det som deras utrustning verkar ha svårt att komma ihåg vilka MAC som hör hemma på vår sida vilket resulterar i att HSRP-Hello-paketen stympas då datadelen är beroende av att layer-II babblet har ett CRC'at innehåll.

Imorgon är det jag som tar hojjen ut till hallen och packar med en sniffer.
Blir så grining när ISP'er inte har ork/kunskap att felsöka den här typen av problem, slår vad om att om jag skulle brygga nätet på vår sida skulle allt funka tipp-topp.

Vad jobbar du med på dagarna?

Fenix skrev:
Jag har inga paket på driven på vår sida, men när jag debuggar vår link-up mot denna ISP förfaller det som deras utrustning verkar ha svårt att komma ihåg vilka MAC som hör hemma på vår sida vilket resulterar i att HSRP-Hello-paketen stympas då datadelen är beroende av att layer-II babblet har ett CRC'at innehåll.

Imorgon är det jag som tar hojjen ut till hallen och packar med en sniffer.
Blir så grining när ISP'er inte har ork/kunskap att felsöka den här typen av problem, slår vad om att om jag skulle brygga nätet på vår sida skulle allt funka tipp-topp.

Vad jobbar du med på dagarna?
jo kommer den inte ihåg mac adresserna så kan felet ligga väldigt "lågt" ner,

jag jobbar med brandväggar(mycket checkpoint & nokia ),vpn,routrar & swtichar,

så där ja, nu vet alla på SH att man är datanörd :rofl

DwD skrev:
jo kommer den inte ihåg mac adresserna så kan felet ligga väldigt "lågt" ner,

jag jobbar med brandväggar(mycket checkpoint & nokia ),vpn,routrar & swtichar,

så där ja, nu vet alla på SH att man är datanörd :rofl

Hehe, misstänker att man har lite nördläggning bara om man klicker på en tråd som denna. :tummenupp

Som sagt, alltid skönt med bollplank.

Fenix skrev:
Hehe, misstänker att man har lite nördläggning bara om man klicker på en tråd som denna. :tummenupp

Som sagt, alltid skönt med bollplank.

Fick du rätt på skiten? Vilken tid har du på HSRP ? Tror 3 sekunder är standard...

Cornfed skrev:
Fick du rätt på skiten? Vilken tid har du på HSRP ? Tror 3 sekunder är standard...

tiden är satt till 5 15 men problemet löste sig då jag efter en stunds grävande kunde spåra det till att ISP's ena switchport var defekt. Efter det att dom kablat om och bytt portar kom mina paket fram och allt vaknade till liv. :yoparty

Fenix skrev:
tiden är satt till 5 15 men problemet löste sig då jag efter en stunds grävande kunde spåra det till att ISP's ena switchport var defekt. Efter det att dom kablat om och bytt portar kom mina paket fram och allt vaknade till liv. :yoparty

Ja som vanligt då. Man skall rätta alla andras fel... :gnissla

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!