Router till Telias mobila bredband?

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Äntligen har jag ett mobilt bredband som funkar bra även hemma i mitt hus (som ligger lite nere i en svacka).

Nu behöver jag ett hemma-nätverk. Vilken router ska jag köpa och var hittar jag den? Utbudet är inte så där jättestort, sannolikt pga att bredbandsleverentörerna tycker det är bättre att jag köper till fler abonnemang.
Helst vill jag ha en router där jag kan stoppa i simkortet direkt och gärna en med möjlighet att koppla på en extern antenn för bästa möjliga mottagning.

Tips?
Jag har Telias mobila bredband med hastighet upp till 10 mbps.

Tveksamt om det finns så man kan sätta i SIM-kortet direkt?
Tror bara det går via USB.
D-link DIR-655 är rätt populär, vet dock inte alls hur den är.

Tveksamt om det finns så man kan sätta i SIM-kortet direkt?
Tror bara det går via USB.
D-link DIR-655 är rätt populär, vet dock inte alls hur den är.

Om jag inte är helt felinformerad så har den dock inte någon anslutning för att koppla in USB pinnen för det mobila bredbandet.
Den har en USB-port men den är till för att sätta upp det trådlösa nätverket och den kan genom installation av program användas för att dela ut skrivare eller hårddisk i nätverket men jag tror inte den funkar till en 3G-pinne.
Det måste nog till någon som har anslutning för sådan.
Det finns ett antal på marknaden som har den möjligheten, antingen genom att det finns inbyggda SIM-kortsläsare eller att det finns USB-uttag där man kan koppla in sin 3G-sticka.

Om jag inte är helt felinformerad så har den dock inte någon anslutning för att koppla in USB pinnen för det mobila bredbandet.
Den har en USB-port men den är till för att sätta upp det trådlösa nätverket och den kan genom installation av program användas för att dela ut skrivare eller hårddisk i nätverket men jag tror inte den funkar till en 3G-pinne.
Det måste nog till någon som har anslutning för sådan.
Det finns ett antal på marknaden som har den möjligheten, antingen genom att det finns inbyggda SIM-kortsläsare eller att det finns USB-uttag där man kan koppla in sin 3G-sticka.

Med en firmwareupdate så ska det funka faktiskt såvitt jag läst.
Den kom väl 2007 o de va väl nätt o jämt mobilt internet slagit igenom då men de har varit duktiga nog att fixa till dedär i efterhand.

D-Link DIR-855 har en USB-port som jag har för mig ska gå att ansluta till ett 3G-modem. Eller USB-minne, skrivare eller extern hårddisk om man hellre vill det.

Tyvärr så är den inte direkt billig.

Finns en router som heter Huawei E960A Router HSDPA/3G/EDGE där du kan sätta i sim-kortet direkt i routern.

Det lilla som jag har testat den så fungerar den bra.:tummenupp

Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...