Router. D-link DIR-655 VS. DIR-615

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Hur bra står sig en D-link DIR-615 mot -655 ?

Jag har själv en 655 och är hur nöjd som helst, stabil och har funkat utan problem sen den köptes.

Nu ska jag rekommendera en trådlös router till en kompis och då sitter och och småkikar lite på den betydligt billigare -615.
Är den ungefär lika bra (stabilitetsmässigt, hastighet har lite mindre betydelse i detta fallet) som sin storebror -655?

Det skiljer ändå 600 :- som man kanske kan använda till roligare saker om den uppfyller de små krav som finns, dvs:

- Stabil, ska funka jämt utan strul.
- Inte dyr (helst inte över 6-700 :-).

Mvh Jonathan W

Edit: Märker man stor skillnad om man sitter och surfar med lite belastning på nätverket (kikar på nån tub-rulle, för över filer via msn osv) på 54 Mbit/s och 300 Mbit/s?

Att det är stor skillnad förstår jag, men själv har jag knappt surfat trådlöst så det är svårt att säga.

Last edited:
Jag har 615 o har aldrigt haft strul med den. Haft den i ca 1-2 år nu. Funkar kanon. Köp öl för 600 istället :D

beror väl på vad man har för internetkoppling, men det är inget skoj att köra moped på motorvägen.

Fascinerande att din 655 funkar stabilt. Min går ner minst en gång i veckan pga "DNS Relay".

beror väl på vad man har för internetkoppling, men det är inget skoj att köra moped på motorvägen.

Det är helt sant. Just nu är det modemfart med 2 Mbit/s så då funkar ju 615 utan några problem.
Men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden, personen ifråga kan ju få för sig att gå upp i hastighet eller om det sker en flytt med snabbt bredband osv.

Var mera ute efter om någon haft kraftiga problem med den här routern (615) men det verkar rätt lugnt, får nog bli en sån.

Fascinerande att din 655 funkar stabilt. Min går ner minst en gång i veckan pga "DNS Relay".

Skumt, jag har läst mycket gott om just den här routern både här och på andra ställen/recensioner osv.
Som sagt, jag har visserligen inte haft den jättelänge (nåt halvår) men hittills har jag aldrig petat på den.

Måndagsex?

Last edited:

Det är snarare ditt bekymmer som är lite "fascinerande" om något med tanke på att DIR-655 har otroligt bra betyg från mååååånga användare.
Den används som måttstock i de flesta tester av hemmarouters.

Det är snarare ditt bekymmer som är lite "fascinerande" om något med tanke på att DIR-655 har otroligt bra betyg från mååååånga användare.
Den används som måttstock i de flesta tester av hemmarouters.

Googla på "dir 655 dns relay" så hittar du rätt många sidor med problem. Jag har inte grävt ner mig mer än att jag uppdaterar firmware så fort d-link släpper nån ny men än har det inte löst sig. Min är ett par år gammal så det kanske är fixat i dom nyare.

Så länge den är igång funkar den dock klockrent!

Då jag inte använt varken 615 eller 655 kan jag inte säga så mycket. men har själv 635 mittimellan och den har funkat kanon inga strul alls och jag tankar spelar har två trådlösa datorer en ps3 och iptelefon.
den kostar ca 600kr enligt prisjakt.

615 har jag, som funkar kanon efter firmware uppdatering. Med önske24 mbit adsl.
4 datorer o Ps3 rullar på den.

1.11eu är känd för att fungera jävulskt bra

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...