rotationsriktning?!?!?!?

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
en liten fundering som jag har haft är....!!!! Rotationsriktningen på däcket,,låt säga framdäcket ,,hur viktigt e det,,eller låt säga vad kan hända om jag smäller på det på fel håll"vilket jag inte gjort men om.........."e det bara mönsterriktningen som slår bakut eller det finns andra avgörande faktorer mer viktiga än mönsterriktningen.........låt svaren hagla....

/need for speed................

Last edited:
JaDeM skrev:
en liten fundering som jag har haft är....!!!! Rotationsriktningen på däcket,,låt säga framdäcket ,,hur viktigt e det,,eller låt säga vad kan hända om jag smäller på det på fel håll"vilket jag inte gjort men om.........."e det bara mönsterriktningen som slår bakut eller det finns andra avgörande faktorer mer viktiga än mönsterriktningen.........låt svaren hagla....

/fear for speed................NoT....
det har bara med mönsterriktningen att göra...det som kan hända är att vattnet leds åt fel håll alltså inåt istället för utåt vilket kan ev leda till vattenplaning.....sen vet jag inte om det blir sämre grepp...

Det funkar säkert.

Vet att en kompis som körde 250std bytte riktning på framhjulet för att det gav lite lite bättre grepp på tort då. På vått gav det dock sämmre fäste!

UrbanTiger skrev:
Frågan är bara varför :va
Om du envisas så kan du ju alltid vända på gaffelbenen så är ditt problem löst :tummenupp

Jag har för mig att jag har läst i nån tråd att race-folk vänder på däcken ibland, när dom har kört ett tag på banor där det sliter mer på ena sidan av däcken. Och nej, det handlade inte om slicks då. :)

:fakta
Om du tar och delar yttermåttet med fälgmåttet och gångrar det med pi. Då tänker du dig detta omvänt, vilket innebär att du gångrar det med 3.1415...etc vilket blir omvänt proportionerligt med faktorn på mönsterdjupet av ett X procentigt slitet däck, där man tar roten ur gummiblandningen och gångarar det med antal dagar från tillverkningesprocessens början.

Detta i sin tur påverkas av yttertemperaturen i kelvin vilket är direkt propportionerligt med antalet verkliga hp, där man delar nettovikten med hjulbasen i millimeter och gångar det med två.

Hoppas det klarnade lite nu.

:hihi

UrbanTiger skrev:
3,1415 :va Jag har 16" däck på min hoj. Ska jag räkna med tumstock eller vanligt måttband :3freak

Höfta...det brukar jag göra...det är bara till att backa från hjulet ca: sju meter och sträck ut armen. Då skall det vara två knogar brett.

UrbanTiger skrev:
Visst gör dom så men inte på gata, LR :3freak

Tja, man får ju t.ex. bara köra vänstervarv i rondeller, så om man ligger och snurrar i såna mycket så.... :rolleyes:

Nej, det är la knappast lönt på gatdäck. :)

jonazzz skrev:
det har bara med mönsterriktningen att göra...det som kan hända är att vattnet leds åt fel håll alltså inåt istället för utåt vilket kan ev leda till vattenplaning.....sen vet jag inte om det blir sämre grepp...

Det har inte bara med mönstret att göra. Förklara annars hur slicks kan ha rotationsriktning. Dock så vänder många rejsåkare på däcken, både slicks och mönstrat. En del säger att det går bra och att man inte märker skillnad, andra säger att det kan vara farligt eftersom däcken är byggda för att rotera åt ett visst håll. Jag har dock aldrig hört talas om däck som gått sönder eller orsakat andra problem pga att de varit monterade i fel riktning.

För 15 år sedan när jag gick MC-däck kurs med Michelin så betonades det särskilt att även däck utan mönster har rotationsriktning för att slitbanan är skarvad med ett snett snitt / om man vände däcket fel väg skulle man riskera att skarven nöttes upp.

Det här är som sagt 15 år sedan, men däcken tillverkas väl fortfarande efter samma principer?

Jag själv är mycket tveksam till att ändra rotations riktning speciellt om
Slitytan består av ett par gummiblandningar och det sista lagret är skuret i vissa vinklar som avgör rotationsriktningen .
Risken är att slitbaneytan skulle kunna separera i extremfall om man använder fel rot:riktning speciellt i höga hastigheter då påfrestning är på topp :näsblod
Har sett detta på ett avon däck :död

Last edited:
Jag och väldigt många andra som åker på mittsverigebanan (med bara en vänsterkurva) vänder alltid däcken när de är slut på högersidan. Har inte märkt nån skillnad eller hört om några problem med det.

GuW skrev:
Det här är som sagt 15 år sedan, men däcken tillverkas väl fortfarande efter samma principer?

Jag vet inte hur det var för 15 år sen, men nu är ju alla(?) sportdäck av radialtyp. Kan tänka mig att rotationsriktningen har/hade större betydelse på diagonaldäcken.

PacMan skrev:
Jag vet inte hur det var för 15 år sen, men nu är ju alla(?) sportdäck av radialtyp. Kan tänka mig att rotationsriktningen har/hade större betydelse på diagonaldäcken.

Så rätt!
Nuförtiden ska det inte spela någon som helst roll.
Om man bortser ifrån skillnaden vid våt vägbana då mönstret kanske inte avleder vatten lika optimalt som när däcket sitter på rätt håll.

UrbanTiger skrev:
Fast på gatan åker man ju inte på banan. Nöter man mera på ena sidan på gatan så kanske man ska variera sin körning lite. Kanske köra favoritvägen i båda riktningarna.

Min favoritrondell går bara åt ett håll. Ska man nöta på andra sidan måste man köra mitt i natten och då brukar jag ha annat för mig.
Men de däck från rejshojen jag har haft på gathoj har varit slut på ena sidan.

GuW skrev:
För 15 år sedan när jag gick MC-däck kurs med Michelin så betonades det särskilt att även däck utan mönster har rotationsriktning för att slitbanan är skarvad med ett snett snitt / om man vände däcket fel väg skulle man riskera att skarven nöttes upp.

Ett 15 år gammalt däck skulle jag inte montera oavsett vindriktning! :mattias

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...