Rotationsriktning på dubbdäck? (bil)

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Hej
Jag köpte nya hakka 8 för en vecka sedan och är jätte nöjd förutom att de låter ganska mycket.
Dock upptäckte jag igår att alla däck är monterade åt samma håll. dvs de på höger sida roterar mot rotationsmärkningen på däcket.
Har det någon större betydelse? Jag har femton mil till firman där jag köpte däcken..

Mvh Henrik
 
Det finns ju en anledning till att de är märkta med en viss rotationsriktning, det är inget som tillverkaren sätter dit på skoj. Om jag vore som du skulle jag reklamera direkt. Du får säkert både sämre grepp och högre ljudnivå på grund av detta. Om du tvingas bromsa så finns det risk att högerdäcken greppar sämre vilket kan leda till att bilen svänger vänster ut mot mötande bilar.
 
Ja, extremt viktigt om du vill behålla dubben på däcket.
Dom är ju liksom monterade på däcket med utgångspunkt från att däcket ska rulla åt ett visst håll.

Vilka klantarsel :huvet

Klarar man inte ens av att hålla reda på vilket håll man ska sätta på däcket bör man välja annan karriär. ?..
 
Är däcken märkta med rotationsriktning så bör man rätta sig efter det om man vill få nytta av tillverkarens ansträngningar.
Ring och reklamera. Föreslå att de tar kostnaden för skifte som utförs av lokal däckfirma.
Eller ta kostnaden för skiftet av de två däcken själv.
Det är inte bara dubben utan snarare väl näst mönstrets dräneringsförmåga som blir fel vid baklänges rotation..
 
Ja, extremt viktigt om du vill behålla dubben på däcket.
Dom är ju liksom monterade på däcket med utgångspunkt från att däcket ska rulla åt ett visst håll.

Dubben kommer inte direkt hoppa av däcken av den orsaken utan den viktigaste anledningen till rotationsriktningen är just mönstrets uppbyggnad samt att om man ena säsongen kör med dubben högervarv och andra vänstervarv så slår man av dubben och/eller att de lossnar.
 
Äh, vänster får jobba när du färdas frammåt å höger jobbar när du backar :fyllisar
 
Du har missförståt, har man rotationsriktning på däcken får man aldrig någonsin backa. Då får man stå sitt kast. :smasha

Hört på Icaparkeringen:
"Nej du måste flytta din bil. Jag kan inte backa för jag har rotationsriktning på mina däck"


Men som svar till TS, JA byt däcken. Firman får helt enkelt göra om och göra rätt.
Risken finns att däcken är fullständigt livsfarliga åt fel håll när det ligger vatten på vägbanan. Mönstret är nämligen gjort för att leda bort vattnet mer effektivt åt ena hållet men risken finns att det planar i väldigt låga hastigheter om man har dom åt fel håll.
 
Mönstret på däcken är utformat så att vatten pumpas ut åt sidorna. Roterar dom baklänges kommer vattnet pumpas in under däcken istället. Obra. Sen beror det lite på hur seriös dubbning det är, det kan vara så att dubbarna är lutade lite mot rotationsriktningen för att få bättre fäste vid inbromsning, och är dom då monterade baklänges får du betydligt sämre fäste på den sidan, vilket kan vara onödigt spännande.

Är det en "riktig" däckkrängare som har gjort det här så hoppas jag han som gjorde får sparken så det smäller om det.
 
Är det en "riktig" däckkrängare som har gjort det här så hoppas jag han som gjorde får sparken så det smäller om det.

Nja, antagligen någon snorig praktikant. Inte ovanligt i däckbytartider. Ett litet ryck i örat och lite skäll brukar räcka. De är så nervösa ändå.
 
Tack för svaren, jag ska ringa dit på måndag.
Känns surt att behöva köra 30 mil bara för detta, men men vi får se vad de säger.
 
Tack för svaren, jag ska ringa dit på måndag.
Känns surt att behöva köra 30 mil bara för detta, men men vi får se vad de säger.
Drygt att åka 30 mil för ett par hundralappars jobb. Bör väl inte vara något problem att en lokal däckkrängare lägger om däcken och fakturerar de som lagt fel. Se bara till att de är med på det först.
 
Drygt att åka 30 mil för ett par hundralappars jobb. Bör väl inte vara något problem att en lokal däckkrängare lägger om däcken och fakturerar de som lagt fel. Se bara till att de är med på det först.

Om du har en lokal däck-krängare är det ju antagligen billigare att få dem bytta där än att betala bensin för 60 mils körning.
 
Om du har en lokal däck-krängare är det ju antagligen billigare att få dem bytta där än att betala bensin för 60 mils körning.
Jo, men jag tänkte att firman fick stå för bensinen. Men som sagt, vilket som så blir det billigare för alla om en mer lokal firma kan fixa det. (och det var 15 mil, 30 tur och retur)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top