Rotation framfälg?

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
tjo, gav mig på att byta däck själv igår (vilket jävla meck det visade sig vara!), hursom så blev hojen inte riktigt bra efteråt, misstänker att det är lagren som är slut då det har en litet "grusande" känsla när man rullar.. dom ska bytas i vilket fall.

men kom på det att jag kanske vänt fälgen fel? har rotationen av framfälgen nån inverkan?

kom på det efteråt att jag tog faktiskt aldrig nån notis om rotationsriktningen och det finns absolut ingenting på fälgen som tyder på att det skulle spela nån roll, så kära bullen, gör det det?

gäller originalfälg, zx10r ´07.

De flesta framfälgar är rotationsberoende huvudsakligen därför att bromsskivor och distanser inte är symmetriskt. Jag tror aldrig jag sett en fälg till en modern sporthoj som inte har en pil på sig i rotationsriktningen.

Last edited:
Det som ev skulle spela roll är att bromsskivorna nu kommer att belastas åt andra hållet, om det nu spelar roll...

Vänd på däcket och sätt allt som det ska om du ser att det är fel rotationsriktning..

Hojta till om du vill ha hjälp att kränga däcket.

Hmmm. På min hoj som har gammal vajer för hastighetsmätaren så kan man bara montera fälgen på ett håll. Men däremot så ska ju däcken rotera i EN riktning och det är ju markerat på gummit med en stor pil vilken rotationsriktning som gäller.

För lagrens del så spelar nog rotationsriktning mindre roll men du har säkert också distanser till fälgen som ska passas in vid montage (?) och de passar ju bara (bra) på en sida.

Har du en grusig känsla i lagren så ska de bytas precis som du själv skriver.

De flesta framfälgar är rotationsberoende huvudsakligen därför att bromsskivor och distanser inte är symmetriskt.

dom är helt symetriska på zx10ans orginalfälg iallafall..?

självklart så kör jag däcket i rätt riktning, men där finns ju en stor pil som tydligt pekar hur det ska rulla.. men på fälgen finns ingenting? :va
har gått över det med lupp 3 ggr och ingen av märkningarna har nån sorts antydan till rotationsriktning öht..

om man köper en ny fälg utan däck och broms-skivor hur vet man då hur den skall monteras (om det nu är känsligt)..

tack för erbjudandet pysch, kanske hör av mig om jag blir tvungen att vända det :)

Om du har däcket åt fel håll så får du kassa egenskaper i regn men har ingen större betydelse i övrigt. Källa de däcksnasare och rejzputtar jag pratat med inklusive lite instruktörer på smc.

Många som vänder däck eftersom slitaget blir ojämnt på bana även på vägdäck...

Så vänd på hjulet för att testa med däcket åt fel håll och se om allt blir bra.

självklart så kör jag däcket i rätt riktning, men där finns ju en stor pil som tydligt pekar hur det ska rulla.. men på fälgen finns ingenting? :va
har gått över det med lupp 3 ggr och ingen av märkningarna har nån sorts antydan till rotationsriktning öht..

om man köper en ny fälg utan däck och broms-skivor hur vet man då hur den skall monteras (om det nu är känsligt)..

tack för erbjudandet pysch, kanske hör av mig om jag blir tvungen att vända det :)

Är det denna typ av fälg?

mp2u900791-2008-kawasaki-zx10r-front-wheel.jpg

Är du helt 100% säker på att de är symmetriska. På dagens sporthojar från Honda, Suzuki , Ducati och Yamaha så är samtliga fälgar rotationsberoende och har märkning. Oftast så passar fälgen nästan när man monterar den bakvänt men på ex Honda rullar det tungt då bromsskivorna inte blir centrerade.

Just dina fälgar har jag aldrig skruvat med så jag vet inte men det skulle förvåna mig om de inte har märkning.

sådär ja, har nu gått igenom fälgen en gång till och det sitter en liiiiiten pil på navet på ena sidan som indikerar rotationsriktningen.

mina bromsskivor skymde den så inte konstigt att jag inte såg den, hade givetvis monterat däcket i motsatt riktning så fick vända på det :gnissla ugh!

aja då kan väl den här tråden arkiveras för framtida generationer :tungan tack för alla svar!

sådär ja, har nu gått igenom fälgen en gång till och det sitter en liiiiiten pil på navet på ena sidan som indikerar rotationsriktningen.

mina bromsskivor skymde den så inte konstigt att jag inte såg den, hade givetvis monterat däcket i motsatt riktning så fick vända på det :gnissla ugh!

aja då kan väl den här tråden arkiveras för framtida generationer :tungan tack för alla svar!

Det är därför racenissar sätter på en pil som klistermärke på sina fälgar. Ack så bra när man står och stresskränger.....

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back