Rostiga ventiler

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag har köpt en motor billigt på skroten. Den kommer från en Yamaha XTZ 660 -92 som brunnit.

Motorn har legat så länge på skrotens lager att insugsventilerna rostat rejält. Se bilder.

Insugsventilen i mitten hade t.o.m. rostat fast i styrningen i halvöppet läge. Det krävdes mycket våld för att få ur den, så den går inte att använda mer.

Går de andra ventilerna att använda om man putsar bort rosten? Den del av skaftet som löper i styrningen är inte rostangripen.

Bifogat

• rostvent1.jpg
    rostvent1.jpg
    72.1 KB · Visningar: 133
  • rostvent2.jpg
    rostvent2.jpg
    80.2 KB · Visningar: 88
  • topp.jpg
    topp.jpg
    90.4 KB · Visningar: 102
Jag är mest ute efter ett råd från någon med erfarenhet.
Jag har funderat på att sätta ventilen i en svarv och putsa med smärgelduk men är rädd att få märken av chucken. Så antagligen putsar jag för hand och då kommer det nog finnas kvar lite rost som sen hamnar i motorn.

Eller så köper jag 3 ventiler när jag ändå ska handla. Men då blir kostnaden en stor del av hela motorns kostnad.

En ventil går av på det svagaste stället.

Det är upp till dig att använda en rostig ventil när en ny kostar ca 300 kronor styck. Är det en gammal junkmotor spelar det nog ingen roll men hade du tänkt åkt på en 500-mila semester till Balkan i sommar skulle nog iaf jag bytt till en fräsch ventil.

Bearing skrev:
Jag har köpt en motor billigt på skroten. Den kommer från en Yamaha XTZ 660 -92 som brunnit.

Motorn har legat så länge på skrotens lager att insugsventilerna rostat rejält. Se bilder.

Insugsventilen i mitten hade t.o.m. rostat fast i styrningen i halvöppet läge. Det krävdes mycket våld för att få ur den, så den går inte att använda mer.

Går de andra ventilerna att använda om man putsar bort rosten? Den del av skaftet som löper i styrningen är inte rostangripen.

andersbrink skrev:
En ventil går av på det svagaste stället.

Det är upp till dig att använda en rostig ventil när en ny kostar ca 300 kronor styck. Är det en gammal junkmotor spelar det nog ingen roll men hade du tänkt åkt på en 500-mila semester till Balkan i sommar skulle nog iaf jag bytt till en fräsch ventil.
Jag hade inte tänkt att den ska va en junkmotor utan ska fungera så problemfritt som möjligt. Så jag vill ju inte att ventiler går av och förstör motorn.
Tänkte inte på att de kan gå av.

Jag köper nytt.

Tack!

Iofs ger det sig automatiskt när du slipar ned ventilen tills du inte längre ser några rostprickar. Har du då minskat diametern med 20% skulle jag råda dig att köpa nya, Detta underförutsättning att ventilskaften från början är raka och inte av en avsmalnad typ, dvs med midja.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...