rostiga bromskivor

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
italiano
Tjena! mina bromsskivor har börjat få massa rostfläckar, och även kedjan, vad kan man göra åt det och behöver man göra nått åt det eller försvinner det automatiskt när man börjar köra igen. /Markus

zx6rman skrev:
Tjena! mina bromsskivor har börjat få massa rostfläckar, och även kedjan, vad kan man göra åt det och behöver man göra nått åt det eller försvinner det automatiskt när man börjar köra igen. /Markus

ROsten på skivorna försvinner när du bromsat men kedjan vet jag ej, kanske ngn annan som vet?

Om det är mitt på skivan så ska det gå bort när du börjat köra/bromsa.
Ang kedjan så kan du ta något slags rostborttagningsmedel men du får se till att smörja kedjan ordentligt efteråt. 5.56 tror jag ska funka utmärkt.

Rosten på skivorna är inget att oroa sig för. Angående rostig kedja så tror jag inte att det är så farligt som det ser ut. O-ringarna är ju tänkta att hålla kvar smörjmedlet på själva rullarna, så där borde det inte rosta i första taget tycker jag. Bara gissningar dock. :)

Spreja på med lite 5-56 som philsson säger, så blir det bra. :tummenupp

Om det inte rer sig på kedjan efter att ha smörjt och kört ett tag så slit av kedjan och lägg den i ett dieselbad och ta fram diskborsten :tummenupp

O ringarna blir dåliga, man ska aldrig tvätta kedjor heller. Kan lika gärna smeta fett på bromsskivorna oxå = Lika illa :tummenupp

Najde skrev:
Fast det kan man inte göra om det är en o-ringskedja

:kocko det kan man visst de!! Fotogen är inte skadligt på o-ringar!!!

Du ska däremot inte tvätta en o-ringkedja i bensin, aceton, metanol eller nått annat medel som torkar ut gummi men om du gjort det är kedjan inte trasig för efter en sådan tvätt blir gummit i o-ringarna hårt med följden blir att de blir otäta och vatten och smuts kommer in i rullarna och kedjan börjar rosta och smutset sliter onormalt och kedjans livslängd....*andas*.....kommer att förkortas avsevärt men fotogen torkar inte ut gummi på samma sätt som de andra medlen så det är bara tvätta på eller ge fan i det och köpa en ny kedja efter ett år eller..... Äh ni fattar!! :tummenupp

Kostet78 skrev:
:kocko det kan man visst de!! Fotogen är inte skadligt på o-ringar!!!

Du ska däremot inte tvätta en o-ringkedja i bensin, aceton, metanol eller nått annat medel som torkar ut gummi men om du gjort det är kedjan inte trasig för efter en sådan tvätt blir gummit i o-ringarna hårt med följden blir att de blir otäta och vatten och smuts kommer in i rullarna och kedjan börjar rosta och smutset sliter onormalt och kedjans livslängd....*andas*.....kommer att förkortas avsevärt men fotogen torkar inte ut gummi på samma sätt som de andra medlen så det är bara tvätta på eller ge fan i det och köpa en ny kedja efter ett år eller..... Äh ni fattar!! :tummenupp

Lugn och fin Verum Hälsofil.....

Du skall inte lägga en oringskedja i ett bad av något slag utan på sin höjd ta fram avfettningsmedel +pensel och pensla på och snarast skölja bort... Oringarna kanske inte tar skada av ett fotogenbad men fotogenet kommer garanterat att lösa upp det fett som sedan produktion finns inne i rullarna och dit får du inte in något nytt fett någonsin.
När du smörjer en ringkedja är det ytterst lite som verkligen kommer in förbi ringarna utan det mesta stannar utanpå och smörjer dreven....

Borsiin JR skrev:
Lugn och fin Verum Hälsofil.....

Du skall inte lägga en oringskedja i ett bad av något slag utan på sin höjd ta fram avfettningsmedel +pensel och pensla på och snarast skölja bort... Oringarna kanske inte tar skada av ett fotogenbad men fotogenet kommer garanterat att lösa upp det fett som sedan produktion finns inne i rullarna och dit får du inte in något nytt fett någonsin.
När du smörjer en ringkedja är det ytterst lite som verkligen kommer in förbi ringarna utan det mesta stannar utanpå och smörjer dreven....

Tanken är väl att diesel inte löser upp fettet?
Har läst i ett antal tidningar att diesel inte tar bort fettet

har hört att 556 ska torka ut o-ringarna :rolleyes:

Anton_Ljunghusen skrev:
nä nu måste vi gå till botten med det här!!! ska tvätta min imorrn =)

Anton_Ljunghusen skrev:

Diesel löser upp fettet jag lovar..... Hur hade ni annars tänkt er att den skulle ha en rengörande verkan skiten sitter ju fast i fett och man löser upp fettet och då kommer skiten med, undantaget är om ni smörjer kedjan med matolja/smör som inte är petroleumbaserat och därför löses sämre i andra petroleumbaserade ämnen :rolleyes:

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti