Rostfritt eller inte...

Powerwheelie

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawaskai ZX-10R
Var idag (söndag 30/7) och kollade på EM i dragracing på Mantorp. Kollade givetvis extra på de turbohojar som fanns i depån.
Det verkar så få av dem har rostfritt stål till grenrören.
Eftersom jag själv ska bygga ett turbogrenrör till min GSX 1100 så fort frosten kommer så vill jag ha era synpunter på materialval.
Ska jag bygga rostfritt eller i "vanligt" stål?
Vad heter kvalitetet på stålet om man väljer att avstå rostfritt och vad rekomenderar ni för godstjocklekar?


Fy faan vad jag blev sugen att börja bygga redan nu när jag såg deras framfart på strippen......


:lol Powerwheelie:lol
 

Bifogat

  • GSX-fighter.jpg
    GSX-fighter.jpg
    57.8 KB · Visningar: 129
Byggde mitt i tryckkärlsrör från vvs butik, 2,6 mm gods & ska tåla värme rätt ok...

...ny startad idag :banana ...låter sju underbart :Bugar
 
Powerwheelie skrev:
2339457 Var idag (söndag 30/7) och kollade på EM i dragracing på Mantorp. Kollade givetvis extra på de turbohojar som fanns i depån.
Det verkar så få av dem har rostfritt stål till grenrören.
Eftersom jag själv ska bygga ett turbogrenrör till min GSX 1100 så fort frosten kommer så vill jag ha era synpunter på materialval.
Ska jag bygga rostfritt eller i "vanligt" stål?
Vad heter kvalitetet på stålet om man väljer att avstå rostfritt och vad rekomenderar ni för godstjocklekar?


Fy faan vad jag blev sugen att börja bygga redan nu när jag såg deras framfart på strippen......


:lol Powerwheelie:lol[/QUOTE

ROSTFRITT på alla sätt bäst o snyggast, om man har råd ! :banana
 
Klart du ska bygga i rostfritt


38 x 2.4 har jag för mig att dom är

Låt inte den lilla pris´skillnad på rostfritt å järnrör avskräcka dig
det är inte där priset på bygget styrs

Om du sen inta har möjlighet eller kunskap att svetsa rostfritt så är det ju en annan femma , men då finns ju möjligheten att punkta själv å gå till nån polare som har tig
 
Så här ser järnrör ut efter ett tags stark upphettning
 

Bifogat

  • ATT00016.jpg
    ATT00016.jpg
    24.6 KB · Visningar: 114
det kommer bli spännande med stressfläkt med den ramen :lol

(offtopic, sorry.)
 
Har Andersson turbo sagt rostfritt så få det bli så.
Har en bror som kan hjälpa mig med svetsandet.
Vet någon vad raka, respekivet 90-gradersböjar i rostfritt kan kosta mellan tummen och pekfingret?

Tack för råden.
 
Busablixten skrev:
2344467 kolla lite på www.klracing.se ! dom har flänsar, rör mm i rostfritt, rörböjar o raka bitar borde du köpa hos den lokala rörmockaren




Bra sida med bra priser tycks det

Men faan vilken irriterande hemsida:mad:



Ps är det du som är audi mecken från södra sidan??:)
 
Ang svetsningen av grenröret, pinne är bara att glömma eller måste det tig:as?
 
andersson turbo skrev:
2344712 Bra sida med bra priser tycks det

Men faan vilken irriterande hemsida:mad:



Ps är det du som är audi mecken från södra sidan??:)

Jäpp! :)
Har precis fått 24mbit bredband ( modem k28,8 innan) och har semester :banana , kör båge varje dag o pular lite i garaget med min nya finfina ACDC\TIG, lagar staketet o surfar på nätterna,,,har ändrat utväxlingen till 18\38 det är bättre än 17\40 då gick bågen på bakhjulet hela tiden,,, nu måste man i alla fall ha lite fart för att den ska gå upp på 6an, Laminovakylet sitter på plats med stålomspunna slangar, ( Skulle behöva lite högre oljetryck i bågen, har du kvar drevet ? )
 
Noc skrev:
2344863 Ang svetsningen av grenröret, pinne är bara att glömma eller måste det tig:as?

tigsvetsning ger nästan perfekta skarvar i rostfritt och utan en massa överskottsmaterial.

Har själv en stående pinnsvets som jag försökte svetsa med på 80talet, livsfarlig maskin, har agera pallbock åt byggfläkten i nästan 20år nu.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top