Rost på kedjan

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Halloj!

Jag var ner idag och skulle kolla om hojen startade efter att ha stått still nu i snart två månader (gissa varför :rolleyes:). Medans motorn rullade på så passade jag på att kolla lite runt på hojen och märkte att min kedja som är ny för säsongen har fått rostfläckar lite varstans. Rosten är "ny" alltså mycket orange och går att skrapa bort med fingret. Nu till min fråga: Är det bara att smörja upp och köra på eller måste man byta ?

Helt annan fråga: Någon som har ett bra tips på ett bra fälg rengöringsmedel?

RR_Jonas skrev:
Halloj!

Jag var ner idag och skulle kolla om hojen startade efter att ha stått still nu i snart två månader (gissa varför :rolleyes:). Medans motorn rullade på så passade jag på att kolla lite runt på hojen och märkte att min kedja som är ny för säsongen har fått rostfläckar lite varstans. Rosten är "ny" alltså mycket orange och går att skrapa bort med fingret. Nu till min fråga: Är det bara att smörja upp och köra på eller måste man byta ?

Helt annan fråga: Någon som har ett bra tips på ett bra fälg rengöringsmedel?

Bara att smörja upp den med kedjeklister eller dyligt.
Bra fälgrengörning hittar du på Mekonomen eller dyligt ställe. Själv använder jag Turtle Wax Fälgrengörning och Insect Remover på kåpan. Insect Remover är ett J*****LIGT bra medel. Ett måste för den sanna killern! :tummenupp

SpoonMannen skrev:
Insect Remover är ett J*****LIGT bra medel. Ett måste för den sanna killern! :tummenupp
Den duger men Sonaxs nya Extreme Insect Remover är ännu bättre!

sandstream skrev:
Den duger men Sonaxs nya Extreme Insect Remover är ännu bättre!

Tack för två snabba svar ! :tummenupp Nu släpps man ut på vägen igen 3/8 och då vill man att hojen skall vara tiptopp!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...