Rost i bensintanken

putte65

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
kristianstad
Hoj
suzuki
Hejsan alla!
Jag skall eventuellt köpa en annan hoj, en kawasaki zx 600 A ( Gpz?) men det finns mkt rost inuti tanken. Jag har en (dum?) ide men vet ej om det kan funka, därför skulle det vara bra med feedback från kunnigare mc-folk här.

Jag hade tänkt att plocka bort tanken, kapa av botten på tanken med en tunn slipskiva och lämna den för invändig blästring.
Sedan lämna in den till ngn som verkligen kan svetsa ihop den så den blir tät och sedan i med soppa.

Låter detta som en helknäpp ide? Vet att man kan leta upp en begagnad tank och det skall jag göra också men kanske det blir bra med min första tanke. Vad säger Ni?

mvh
 
Sätt aldrig en kapskiva i en tank om du inte vet exakt vad du gör, dom kan smälla rätt bra även "väl" ursköljda. :fakta

Är tanken tät brukar det gå att beta bort det värsta med syra och/eller skicka i lite grus/mutter/stålhagel och skaka ordentligt. Filter kommer du behöva ha oavsett för även om du blästrar tanken ren kommer den börja rosta igen så det är inte så noga att det blir 100% rostfritt.
 
Häll i citronsyralösning i tanken och låt stå en dag, det löser upp rosten. Är det mycket rost kan du göra om det några gånger. Täta sedan med http://uscarparts.nu/sv/tanktatning/29-tanktatning-mc.html
Gjorde det på min hoj i vintras och den läcker inte längre. Har alltså ingen erfarenhet av hur det håller i längden, men värt att testa.
 
Fy fan vad snabba svar, he he. Inte undra på att man bara älskar människor som vet vad dom snackar om och har varit med om förut. Det uppskattas...
He he, Josef. Du kunde inte mer rätt än det. Det har iofs inte varit bensin i den på nästan 2 år men det är ju inget hinder för att det ska smälla ju.
Det skall jag verkligen testa, Svenne100. Funkade det för dig så kan det ju göra det för mig med.
Finns det ngn risk för att det läcker från packningar o dyl efter denna tid utan soppa i?
Plus undrar lite om priset är ok? Det enda är rost i tanken, ny plåt och en besiktning av hojjen. När han körde den för 1,5 år sedan gick den som fan ( han tog bort strypningen) så jag måste kolla försäkringar och ev typ besiktning/reg besiktning eller vad det heter. Priset är runt 4000:-.
mvh
 
Snabbt går det på SH!

Skulle väl inte säga att det är något särskilt med att hojen står utan soppa. Om förgasarna inte har blivit dränerade innan hojen ställdes in kan de behöva en rengöring eftersom det bildas avlagringar. Om någon slang läcker kommer det lukta soppa om hojen så det märker du.
 
En liten varning om det nu är en Gpz600r, den motorn har ett par stycken barnsjukdomar. Bl.a. Kammar och vippor. Kolla om möjligt detta innan köp, är kammarna dåliga är det tveksamt om man kostar på den något.
 
Hej fkpn. Det enda jag vet är att på transportstyrelsens hemsida stod det bara;
Kawasaki zx 600 A. Jag ringde upp killen ( trevlig var han) och berättade detta för honom. Han sa att i hans regbevis stod det kawasaki gpz 600. Så jag vet ej vilket man ska lita på faktiskt.
Hur hör man om nu kammarna skulle vara dåliga? Hör man det på tomgången? Går ej att testköra den pga tanken men vi ska hälla bensin rakt ner i slangen så ngn kan höra den på tomgång ialla fall.
Mvh
 
Man kan också fylla tanken med diesel sen låta den stå ett tag, diesel ska ha en bra rengörande förmåga. Hade en bekant som gjorde detta när han renoverade en tank till en bil som har stått väldigt länge.
 
Hej fkpn. Det enda jag vet är att på transportstyrelsens hemsida stod det bara;
Kawasaki zx 600 A. Jag ringde upp killen ( trevlig var han) och berättade detta för honom. Han sa att i hans regbevis stod det kawasaki gpz 600. Så jag vet ej vilket man ska lita på faktiskt.
Hur hör man om nu kammarna skulle vara dåliga? Hör man det på tomgången? Går ej att testköra den pga tanken men vi ska hälla bensin rakt ner i slangen så ngn kan höra den på tomgång ialla fall.
Mvh

Det hörs om den står på tomgång om de är så rejält dåliga. Den heter zx600a som modellkod så handelsbeteckningen GPZ600 är rätt.
 
Josef - hur kan en tank smälla med locket öppet och kranarna urskruvade? Förklara ett sånt unikt fysiskt fenomen för mig.. är tanken öppen poffar det på sin höjd till lite när ev. Bensinångor brinner ur. Men - kapa eller värm aldrig nånsin på en stängd tank!
 
Josef - hur kan en tank smälla med locket öppet och kranarna urskruvade? Förklara ett sånt unikt fysiskt fenomen för mig.. är tanken öppen poffar det på sin höjd till lite när ev. Bensinångor brinner ur. Men - kapa eller värm aldrig nånsin på en stängd tank!

Teoretiskt sett kan ju tryckuppbyggnaden i tanken vara så snabb att trycket inte hinner evakueras genom hålen. Lite som att det går att spränga husväggar, även om alla fönster är öppna :)

Jag har dock aldrig provat något av det i praktiken :D
 
Josef - hur kan en tank smälla med locket öppet och kranarna urskruvade? Förklara ett sånt unikt fysiskt fenomen för mig.. är tanken öppen poffar det på sin höjd till lite när ev. Bensinångor brinner ur. Men - kapa eller värm aldrig nånsin på en stängd tank!

Inte för att jag tror att aktuell tank skulle smälla, men det är ganska enkelt. Om expansionen av den antända bränsle/luft blandningen är snabbare än vad du hinner evakuera genom öppningen så kommer trycket att bli så stort att du får en rundare tank, eller två tankhalvor som stuckit svetsen.

Känner man sig orolig så är det bara att fylla tanken med vatten innan man kapar, eller koldioxid, eller bara sätta i tryckluften med ordentligt flöde så att man håller eventuell blandning under explosionsgränsen. Generellt sett lurigare med dieseltankar.

Fast jag skulle nog också satsa på en runda med sand för att sedan ta det sista med citronsyra.
 
Jag hade rost i en moppetank som jag tog av från ramen och fyllde med 1/3 vatten, sen i med 3 rejäla nävar grus och sen skaka utav bara 17. Tog först bort soppakran, innan grusningen. Vart blank o fin inuti :) Kom ihåg att göra ren soppakran och fuggar bara, det är små fina filter och kanaler däri (på moppen satt det något som såg ut som leverpastej i filter o kanaler, gammal 2taktolja och rost..) Citronsyra kanske funkar när man grus-blästrat bort det värsta. Behövdes inte i moppetanken dock.
 
Att kapa loss botten på tanken, fixa rosten och sen svetsa ihop låter dyyyrt. En heldag på plåtverkstad
~2-3000?
Näe, jag tror att om du inte kan fixa rosten med nån syra/diesel el likn. är det enklaste att dammsuga mc-skrotarna efter en annan tank.
 
Annars så kolla med www.samsmotor.se
Hittar 3st tankar i deras system men har för mig att dom kan ha fler i andra gömmor.

[TD="width: 15%"] KAWASAKI [/TD]
[TD="width: 25%"] GPZ 600 [/TD]
[TD="width: 50%"] TANK NY! RÖD/VIT/BLÅ [/TD]
[TD="width: 10%"] 1986 [/TD]

[TD="width: 15%"] KAWASAKI [/TD]
[TD="width: 25%"] GPZ 600 [/TD]
[TD="width: 50%"] TANK SVART/SILVER/RÖD [/TD]
[TD="width: 10%"] 198485 [/TD]

[TD="width: 15%"] KAWASAKI [/TD]
[TD="width: 25%"] GPZ 600 [/TD]
[TD="width: 50%"] TANK [/TD]
[TD="width: 10%"] 1985 [/TD]
 
Många bra förslag finns redan, men det bästa som jag prövat är att först blåsa rent, dammsuga beroende på vad som finns hemma hos dig, rensa med en magnet på teleskop och sedan skölja med varmvatten och citronsyra. Som Josef föreslår kan man behöva upprepa och sedan efterbehandla med det som Svenne100 rekomenderar eller liknande preparat, tex KREEM, eller andra produkter. Alla gamla hojar kan ha dåliga kammar och dåliga lager, slitna tätningar till ventilerna och slitna kolvringar. För det pris du skrev kan det vara värt att chansa. Du får en brukshoj som kanske ryker lite och drar olja, men fungerar i allt det du ska ha den till. Om det var min hoj skulle jag pröva tjockare olja och någon tillsats i oljan, bara den inte förstör kopplingen och gör att lamellerna slirar. Jag skulle dessutom vara noga med varmkörning eftersom det ger metalldelarna chans att bada runt i oljan innan man belastar den. Ska du lägga ut pengar på något, se till att du har bra bromsar och bra däck.
Lycka till med din hoj!
 
Är det inte hål i tanken pga rost så spelar det ingen roll för funktionen på en gammal "Härk" on plåten är rostig på insidan, nytt bränslefilter och ut och kör:tummenupp
 
snacka om svar när man som mest behöver det. Fy fan vad goa no alla är. En ELOGE!!!
Nu har jag varit och lyssnat på den. Den gick lite oroligt på tomgången, dvs den gasade upp lite grand själv ibland men det slog små, små gnistor runt det ena stiftet. Men tänkte med nya stift och nya kablar försvinner det problemet. Men nu kom ett lite större problem:
Det bankade relativt mycket på låga varv ( tomgång) men det försvann när man gasade upp. Ringde min förra chef som kär harley + bmw, och han lyssnade lite genom mobilen. Han sa att jag kanske skulle se upp lite för det kunde vara kammarna ( som en medlem skrev ovan). Sedan ringde jag en kille på claessons motor och han sa att det kunde vara kopplings huset eller ngt. Han frågade om det lät likadant när man höll kopplingen inne och det gjorde det. Vad tror NI det kan vara? Kan det vara så illa att det är kammarna trots allt?
mvh
 
snacka om svar när man som mest behöver det. Fy fan vad goa no alla är. En ELOGE!!!
Nu har jag varit och lyssnat på den. Den gick lite oroligt på tomgången, dvs den gasade upp lite grand själv ibland men det slog små, små gnistor runt det ena stiftet. Men tänkte med nya stift och nya kablar försvinner det problemet. Men nu kom ett lite större problem:
Det bankade relativt mycket på låga varv ( tomgång) men det försvann när man gasade upp. Ringde min förra chef som kär harley + bmw, och han lyssnade lite genom mobilen. Han sa att jag kanske skulle se upp lite för det kunde vara kammarna ( som en medlem skrev ovan). Sedan ringde jag en kille på claessons motor och han sa att det kunde vara kopplings huset eller ngt. Han frågade om det lät likadant när man höll kopplingen inne och det gjorde det. Vad tror NI det kan vara? Kan det vara så illa att det är kammarna trots allt?
mvh

Det kan vara nästan vad som helst, för 4000 är det bara att göra en ordentlig service och köra.

Byt olja, filter och stift. Gör ren tändkablarna ordentligt om dom inte går att byta utan att byta spolar. Kolla ventilspel och synka förgasarna. Gör gärna ren dom också om du orkar. Kolla spänningen på kamkedjan.

ÅK.
 
När det gäller banket, om det försvinner när du gasar upp och inte knackar när du sedan släpper på gasen så kan det nog förbättras med förgasarsynkning. Se till att göra ren förgasarna först med tanke på rostproblemet..
snacka om svar när man som mest behöver det. Fy fan vad goa no alla är. En ELOGE!!!
Nu har jag varit och lyssnat på den. Den gick lite oroligt på tomgången, dvs den gasade upp lite grand själv ibland men det slog små, små gnistor runt det ena stiftet. Men tänkte med nya stift och nya kablar försvinner det problemet. Men nu kom ett lite större problem:
Det bankade relativt mycket på låga varv ( tomgång) men det försvann när man gasade upp. Ringde min förra chef som kär harley + bmw, och han lyssnade lite genom mobilen. Han sa att jag kanske skulle se upp lite för det kunde vara kammarna ( som en medlem skrev ovan). Sedan ringde jag en kille på claessons motor och han sa att det kunde vara kopplings huset eller ngt. Han frågade om det lät likadant när man höll kopplingen inne och det gjorde det. Vad tror NI det kan vara? Kan det vara så illa att det är kammarna trots allt?
mvh
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top