Rookiefrågor ang. regndäck

Insomnia

#76 R1000
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
Aprilia RSV4, Yamaha Tracer 700
Funderingar ang. regndäck

Tjabba

Fick med ett set regndäck när jag köpte hoj för ett tag sedan. Dom inte så värst slitna men jag är lite fundersam på hur mycket ett regndäck åldras.
Har tänkt att göra en liten satsning i år och bara testa på ett par race så är dom inte helt kass kanske man kan köra på dom?

Hur gör ni? Köper ni nya varje säsong eller kör ni på fjoråsssäsångens om dom är fräscha?

Om man nu skall köpa nya så har jag sett att många förespråkar Michelin.
Vad heter deras regndäck?
Har även spanat lite på Pirelli och sett att dom har två typer av bakdäck (”Rain” och ”Rain MTR”) . Några erfarenheter där? MTR känns som dom är lättare att få värme i?

Last edited:
Här på sporthoj brukar ju folk ha åsikter om det mesta men i detta fallet verkar det vara klent?

Är det ingen som testat Pirelli ”Rain MTR” eller som kan bidra med lite andra råd?

Insomnia skrev:
Här på sporthoj brukar ju folk ha åsikter om det mesta men i detta fallet verkar det vara klent?...
Det är med däck som det är med motorolja och bensin, d v s smaken är som baken. Tillverkare förespråkar alltid sin egna produkt och vi användare, antingen sponsrade eller av egen övertygelse, talar varmt om den produkt vi själva använder. Objektiva och absoluta svar är svåra eller omöjliga att få tag på, man får skaffa sig en egen uppfattning genom att fråga andra och kombinera den med egna erfarenheter, då kommer man nog ganska nära sanningen och sanningen är ofta att det inte skiljer så mycket märken och produkter emellan utan att den största skillnaden finns i våra egna förutfattade föreställningar. Kort och gott, du kan nog köra med vilket regndäck som hellst utan att det gör någon större skillnad. Snabba och rika pojkar byter däck som kalsonger, långsamma och fattiga, t ex jag, köper begagnade som är tillverkade gud vet när och kör dem till de är helt slut.

Viktigaste är nog skicket. Att dom är så lite körda som möjligt. Tror att regndäcken fungerar ungefär som crossdäck att det inte är hur mycket mönster som är kvar utan att klackarna blivit avrundade, vilket dom blir snabbt.

Fick tre set nya regndäck till en däckssupportad förare i Superstock600/STCC och dom var alla tillverkade ifjol. Visserligen veckorna 48 + 50. I VEIDEC-serien fanns det toppförare som körde med regndäck som var upp emot 1,5 år gamla. Men det var dom nyaste av det märket som kundes få fram då och då sades det att det inte gjorde så stor skillnad då dom varit lagrade rätt osv.

Om Pirelli vet jag inte så mycket mer än att det borde vara samma däck som Metzelers motsvarande version. På VEIDEC-finalen ifjol på Mantorp, som kördes på regn, så bytte alla förare utom en som körde på Metzeler/Pirelli till antingen Dunlop eller Michelin. Föraren som inte bytte var väl tvingad pga däckskontraktet att köra på dom däcken och vurpade senare när han försökte hänga med dom andra..

Tackar för tipsen. Klackarna är klart rundade på bakdäcket så det kanske får bli nya i alla fall. Får se vad ekonomin orkar med.
Vad åker ni på för hårdhet? Fram är det väl supersoft som gäller men bak kanske man bör gå på soft? Yttertemperaturen har givetvis betydelse men om man nu måste satsa på ett kort? Detta kanske är förarhemligheter som man vill hålla för sig själv men frågan är ju alltid fri...

Som riktigt grön körde jag på riktigt sletna regndäck med torrsprickor i. Men erfarenhet av det hela blev sen att så länge det finns mönsterdjup och däcken inte blivit "torrkörda"/slaktade av värme, så är det som rookie mycket viktigare att våga KÖRA i regn än skicket på däcken. Nästan alla blir skitis när regnet kommer och innan du kommit över det så räcker beggade mackor långt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman