Roliga grusvägar i området??

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Just så. Ni som inte åker plastraket, har in några sköna grusvägar att tipsa om i regionen? Jag har inte hittat en enda ännu då allt verkar vara asfalterat. Bortåt borås verkar det ljusare.

Vägarna får gärna vara just grus, och inte så packade att det går att göra däckskrik på de... Gör inget om det svänger rejält med, och det bästa vore om de slutade med en vändplan så man visste att ingen annan var ute samtidigt.

Även lite mer skogsstigar efterlyses också. Vill åka lite tung offroad, men inte på rena stigar med stenar, rötter och allt vad det innebär...

VILKA KRAV DU HAR!!!

Om du åker norrut, svartedalen i kungälvstrakten, så vet jag att det finns mycket grusvägar. Har även åkt mestadels grus därifråfrån upp till trollhättan med bitvis asfalt (kan ju inte begöra för mycket)
Skogsstigar hittar du allt eftersom. Det är ju ofta någon arg bonde eller myndighet som bor i anslutning till stigarna, så ta det lugnt.

Även upp emot gråbo finns mycket stigar och.

Mitt tips är att du skaffar roadbook, en plastlåda med vägbeskrivning att sätta på styret som ger dig köranvisningar.
Garanterat ett av de roligaste sätten att köra grusbus på i göteborgstrakten, eftersom du kan slippa leta själv efter vägarna.

finns diverse föreningar och offroadforum som kan tillhandahålla underlag till roadbook,

Tackar för tipsen.

Det verkar dåligt med roliga stigar/traktorspår i området. Svartedalsvägarna är nästan som asfalt eftersom de är så packade...

ute i landvetter där jag bor finns det hur mycket som helst....runt flyget, när du fixat hojen får du komma upp till mig så kan vi ut o åka lite, både grusväg som det är vändplan på och lite mer traktorstigar i skogen.... :-)

Tackar för tipsen.

Det verkar dåligt med roliga stigar/traktorspår i området. Svartedalsvägarna är nästan som asfalt eftersom de är så packade...

Hej.

Det finns hur mycket som helst, skaffa dig en GPS, vi anv Garmin Quest 2 med cykelfäste, och då kartor city navigator V8, komplettera med Gröna kartan.
Sedan är det bara att sätta sig med datorn en kväll, gör en rutt, kör den nästa dag o se om den är OK.

Vi har slingor på 8-25mil grusväg och stigar.
Ca 13mil bara i svartedalen.
Borås 15mil runt gäddered mot Bollebygd.

Sedan bjuder du in dina kompisar på en vända, roligare när man är 2-3st, och då kan försvara sig mot markägaren som alltid har invändningar.
//Thomas

Uppdatering!

Idag blev det ca 5 mil i svartedalen på grusvägar i dåligt skick = kul! Verkar finnas i oändlighet runt alla fiskesjöar i området (håltesjön och allt vad det heter).

Detta ska utredas!

Uppdatering för året:

Fortfarande har jag inte hittat några riktigt bra grusvägar i området. Ofta är vägarna bara några km långa och alldeles för packade för att trivas på.

Fram med lite tips igen! Måste man åka till värmland för att hitta goa vägar?

Uppdatering för året:

Fortfarande har jag inte hittat några riktigt bra grusvägar i området. Ofta är vägarna bara några km långa och alldeles för packade för att trivas på.

Fram med lite tips igen! Måste man åka till värmland för att hitta goa vägar?

Jag föreslår att du gör som Enginehardware skrev tidigare, alternativt kan du skaffa dig en roadbookhållare att sätta på cykeln.
Det finns en hel del roadbooks över mestadels grusvägar som täcker in göteborgsområdet, och ännu större bitar.

Hade en kollega som lurade ut mig på sådanna turer tidigare år, och då blev det många mil grusväg. Svårt att minnas hela vägarna eftersom man får köra in på nya stigar och vägar hela tiden för att fortsätta köra grus så mycket som möjligt.

Det går en grusväg brevid riksväg 40 en bra bit, vi var några som körde där förra helgen.

Det e svårt att hitta långa sammanhängande grusvägar i närområdet tyvärr.
De flesta är snuttar som man kan binda ihop på ett rätt så kul sätt.
De områden med mkt grus är som nämnts innan, Olofstorp/Gråbo, Svartedalen med omnejd, Upp mot Bollebygd och Borås sen finns det ju massor av vägar efter Borås mot Svenljunga osv.

Vill du åka långt så ska du kolla på adventureriders.se, de brukar anordna lite körningar. Det som jag i viss mån kan tycka är lite trist är att det är att det bygger på att alla har gps/roadbook o sen kör man rätt långt mellan in väntningar av kompisarna...

Alternativ 2 som vi mest håller på med är att man åker och försöker hitta lite roliga vägar som man sen kan köra på. Nackdelen med detta sätt är såklart att det inte alltid blir så jätte mycket kört för ibland så hittar man ju bara snuttar o så. Men nästa gång vet man ju om det så då kan man ju använda den delan av stigfinnar turen som var kul.

I övrigt verkar det som om det som vet grusvägarmeckat ligger inte direkt är så pigga att dela med sig av dessa på grund av störningsrisken, dvs om flera kör där så kan inte de egentliga "ägarna" eller va man ska säga köra där pga att markägare och dylikt har blivit sura på alal motorcyklar....

Ett konkret tips är som Paser säger att åka upp mot Bollebygd och sen åka runt o kolla in grusvägarna där. Det finns i princip grusvägar hela vägen till Borås längs och omkring R40.

Hej.

Det finns hur mycket som helst, skaffa dig en GPS, vi anv Garmin Quest 2 med cykelfäste, och då kartor city navigator V8, komplettera med Gröna kartan.
Sedan är det bara att sätta sig med datorn en kväll, gör en rutt, kör den nästa dag o se om den är OK.

Vi har slingor på 8-25mil grusväg och stigar.
Ca 13mil bara i svartedalen.
Borås 15mil runt gäddered mot Bollebygd.

Sedan bjuder du in dina kompisar på en vända, roligare när man är 2-3st, och då kan försvara sig mot markägaren som alltid har invändningar.
//Thomas

GPS och adventureriders.se är det rätta om du vill hitta grusvägar och grusåkarkompisar.
Varning för Quest, mycket krångel med, det finns flera mycket bättre GPSer (enbart Garmin gäller) se tipsen här:
http://resmark.se/gps/gpstips.pdf

Skaffa inte V8 av kartorna den är flera år gammal, skaffa den senaste (i år heter den CN 2010) på DVD.

Åk hela bohusleden :D där har du varierad körning i alla fall: där finns allt mellan Asfalt-bergsklättring ;)

GPS och adventureriders.se är det rätta om du vill hitta grusvägar och grusåkarkompisar.
Varning för Quest, mycket krångel med, det finns flera mycket bättre GPSer (enbart Garmin gäller) se tipsen här:
http://resmark.se/gps/gpstips.pdf

Skaffa inte V8 av kartorna den är flera år gammal, skaffa den senaste (i år heter den CN 2010) på DVD.

ja det blev ju jävligt mycket åka med er :mad:
måste säga tråkigare å stelare folk får man leta efter va bara 3st som va bra resten va ett gäng:tuttar:tuttar

så ta hand om det nya folket nästa gång så kanske dom stannar å tycker det e kul...............:D

ja det blev ju jävligt mycket åka med er :mad:
måste säga tråkigare å stelare folk får man leta efter va bara 3st som va bra resten va ett gäng:tuttar:tuttar

så ta hand om det nya folket nästa gång så kanske dom stannar å tycker det e kul...............:D

Du kanske skulle försöka ta seden dit du kommer?
Man kan väl försöka förstå hur det fungerar på en sida innan man går in o klagar? Det funkar inte att bara skriva ett inlägga typ "någon som vill med ut o köra jag känner inte till några grusvägar men det får ni andra fixa?"
Det är ett ganska stort arbete ett göra en rutt, tyvärr blir bra grusvägar mer o mer sällsynta, varje sommar blir det mer asfalt, man kan inte "bara ut o köra" om man vill ha en längre sammanhängande tur, det blir bara småsnuttar på vägar som tar slut och man får vända tillbaka.
Du körde ju supermotard förut o då funkar det säker hur bra som hellst att skriva så som du gör, asfalt finns det ju gott om.
Det har varit flera körningar nu på vårkanten, har du varit med på någon av dem?

Dessutom hade ju du och jag pratat på telefon och bestämt att vi skulle ut o köra du skulle ringa några dagar senare för att få reda på vart vi skulle köra ifrån, du hörde aldrig av dig, vi andra körde.

Komma o gnälla istället för att försöka anpassa sig till hur det fungerar på en sida tycker jag är barnsligt. Och ja de flesta på Adventureriders är över 40 år, det är väl inte så konstigt att det är annorlunda jämfört om du kör med ett gäng 25 åringar?

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back