Rolig bil med låg skatt. Köpa eller leasa?

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Funderar på att eventuellt byta bil. Kör idag en Kia Ceed SW. Inte världens roligaste bil så oavsett vad jag väljer kan det bara bli roligare.

Har kollat in en Opel Insignia. Fin bil ända tills jag fick höra skatten. Säljaren sa dessutom att jag kör för lite för att det ska löna sig att köpa. Men leasa för 5k i månaden och inte få nåt i slutändan känns så där.

Sen började vi fundera på om vi verkligen behöver 2 kombis i familjen och kom fram till att det gör vi inte.

Så sammanfattningsvis är kraven följande.

Mindre bil med plats för barnstolar och barnvagn ibland.
Drag. Behöver inte kunna dra 1500kg utan bara lite skit till tippen ibland eller någon tur från Ikea.
Låg skatt och gärna lite hk under huven och ett chassi som klarar lite kurvor.
Behöver inte vara splitter ny men helst nyare.

Vad letar jag efter?
 
Insignia är ju en toppenbil på många sätt. Otroligt fint chassi och finfin fyrhjulsdrift. Skojvalet i bruxklassen tillsammans med Alfa 159...
 
Alla nya bilar med lite pulver under huven har hög skatt de första tre åren (bortsett batteribilar, men dom är inte billiga heller). Måste det vara nytt? Titta på tre år eller äldre bilar, räkna på skatten och framförallt den betydligt lägre värdeminskningen. Det är ju uppemot halva priset mot en ny för nästan vilken prestandabil som helst när de är tre år gamla.

Själv funderar jag på en CL 600 Biturbo, finns en fin 2003:a till salu för 199kkr. En tiondel av nypriset, och billigare blir de nog inte i bra skick. Men nu ska jag ju inte köpa fler fordon, utan sälja ju... :)

Oavsett - bilar är en kostnad, ett svart hål. Jag har aldrig riktigt förstått tjusningen med ny bil, fast jag plockat ut några nya tjänstebilar, särskilt inte en standardbil. Visst, jag fattar att det är najs att specca sin första Aston eller Ferrari, men en Tiguan? Nä - för mina egna pengar köper jag hellre billigare äldre bilar. Mer för pengarna helt enkelt - och ibland kan jag till och med sälja för mer än jag köpte för! :)
 
Rolig bil med låg skatt med svenska regler måste ju ändå vara något äldre skattebefriat?
Slår man på grandslam och leta besiktningsfriat så kan man ju bygga lite vad man vill sedan.
Annars är det ju en mp-brukspulka du söker, och då får man spara skoj till hojen.
 
Nästan 7000kr i skatt. Nja det är väl inte särskilt lågt. Annars såg den trevlig ut och nypriset var ju inte helt fel
Nu har ju problematiken men helt nya bilars skatt nämnts. År 1-3 kostar mer.

Exempelvis, en av marknadens tråkigaste tänkbara bilar, Skoda Fabia med enliters 90 hk motor kostar mer än 3000 kronor i årsskatt.
Skoda Fabia Kombi 1.0 TSI DSG 95 STYLE Automat https://www.blocket.se/vi/96265369.htm

År 4 och vidare ärskatten 750 kronor per år.

Jag tror att om låg skatt är ett måste tillsammans med att bilen skall vara rolig måste den vara något år gammal.
 
Jag får nog förtydliga mig lite här. Med lite hk under huven menar jag allt som har mer än 128 väldigt trötta dieselhästar som jag har idag. Jag menar inte en 600hk prestandabil som några verkar tro.

Är inte heller särskilt mörkestrogen så bara ös på med tips.
 
Seat Cupra kanske?
 
V60 tänker jag då, en tre år gammal fd tjänstebil. Det är bra knuff i 150 hk dieseln med den åttastegade automaten. Finns tusentals att välja på. Bensin finns ju också. I princip alla fd tjänste-V60 har bra spec.

En otroligt lagom bil på alla sätt och vis!

Glömde - Volvos bensinare är våldsamt törstiga!
 
Kör för lite för att inte löna sig att köpa? Har än så länge inte hittat en enda privatleasing som skulle vara mer lönsam än att köpa, oavsett hur lite/mycket man kör. Visserligen några år sen jag tittade på det, så det kanske har ändrats?
 
V60 tänker jag då, en tre år gammal fd tjänstebil. Det är bra knuff i 150 hk dieseln med den åttastegade automaten. Finns tusentals att välja på. Bensin finns ju också. I princip alla fd tjänste-V60 har bra spec.

En otroligt lagom bil på alla sätt och vis!

Glömde - Volvos bensinare är våldsamt törstiga!
Vi blev tvingade att hyra en V60 för några år sedan (rasad vattenpump sen kväll med 20 mil både hem och dit vi skulle), och den var otroligt tråkig, hyggligt drag i motorn, men vansinnigt tråkig att köra, trist och svampigt chassi, med fokus på komfort, inte kontroll och respons.
 
Vi blev tvingade att hyra en V60 för några år sedan (rasad vattenpump sen kväll med 20 mil både hem och dit vi skulle), och den var otroligt tråkig, hyggligt drag i motorn, men vansinnigt tråkig att köra, trist och svampigt chassi, med fokus på komfort, inte kontroll och respons.
Haha så olika det kan vara! Jag tycker att mer eller mindre alla nyare bilar har sportchassi med för stora hjul och stenhård dämpning, så även den V60 jag hade som hyrbil förra sommaren.
 
Haha så olika det kan vara! Jag tycker att mer eller mindre alla nyare bilar har sportchassi med för stora hjul och stenhård dämpning, så även den V60 jag hade som hyrbil förra sommaren.
Ja, referenserna kan nog skilja sig åt en del, och då hade jag en Skoda Fabia som bruksbil, och racebussen var en Transporter från -90, med dämparimitationer :D
 
Golf GTI, rolig och typad med dragkrok, inte så vanligt på sk "hot hatches".
 
Fiat! Barnrelaterat och återvinningen får använda kombin.

<edit> Skatt: 1328 SEK </edit>
 
Last edited:
Subaru brz? Om du är kort i rocken kan det sitta barn i baksätet till och med!
 
Fick tillfälle att pröva en Mini Cooper S.
Kan inget om hur kvalitén/driftsäkerheten är rörande modellen men den var ju jävligt kul att köra.
Kanske kan vara ett uppslag?
Clubman heter den i "kombi-utförande" och då kanske man kan trycka in en barnvagn till nöds...

Finns säkert forummedlemmar med mer input om modellen är något att satsa på eller ej.
 
Fick tillfälle att pröva en Mini Cooper S.
Kan inget om hur kvalitén/driftsäkerheten är rörande modellen men den var ju jävligt kul att köra.
Kanske kan vara ett uppslag?
Clubman heter den i "kombi-utförande" och då kanske man kan trycka in en barnvagn till nöds...

Finns säkert forummedlemmar med mer input om modellen är något att satsa på eller ej.
Små, relativt låga fyrhjulingar som har ett hjul i vardera hörnet brukar ju ha roligare vägegenskaper än stora tunga saker. Anders förslag ovan är nog också kul, men det är ju så liten att den nästan ser topprank ut :va
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top