RoadRacing kurs på knudan 2006

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Tjena folkens. här kommer jag igen med en massa tankar och funderingar.

Om vi skall anordna en RR kurs på knudan.
två dagar är ett krav för att vi skall hinna utbilda så mycket som möjligt

Vad anser DU är ett skäligt pris för att gå en ren RR kurs där du lär dig att framföra din mc på ett sätt du inte trodde

Detta är bara en intresse förfrågan och jag ber er vara realistiska när det gäller båda pengar och bantid.

/Torstein. funderingar i natten.

4000 kan jag tänka mig att lägga upp för en kurs som inriktar sig på RR.
Kanske mer, beror lite på vad som står i kursplanen samt tillgången till en riktigt duktigt instruktör. Då men jag typ en instruktör per 4-5 elev max så man får nytta av honom. Är det någon som är på G???

Otee skrev:
4000 kan jag tänka mig att lägga upp för en kurs som inriktar sig på RR.
Kanske mer, beror lite på vad som står i kursplanen samt tillgången till en riktigt duktigt instruktör. Då men jag typ en instruktör per 4-5 elev max så man får nytta av honom. Är det någon som är på G???

Vad tycker du skall vara med i kursplanen?.

Vad är en riktig duktig instruktör? är det en SM mästere ?. isf varför är han en bra instr?

4-5pers per instr låter vettigt tycker jag. om vi kan ha ett pris på ca 4000 kommer vi ner i antalet deltagare vilket gör vi kan hålla en hög kvalite på kursen och mycket bantid.

kajlyl skrev:
under 3000:- är ett drömpris va?

Behöver inte vara. grejen är den att ju mindra man vill betala ju fler blir det på banan samtidigt och det blir fler personer på banan samtigit vilket gör att det blir mindre bantid och fler deltagare per instruktör.
Vi hoppas fler funderar igenom och skriver lite här så kan vi fortsätta tankarna och funderingarna.

Det finns inget som säger att t.ex. Cralle eller stiggy skulle vara bättre än dig på att lära ut.
Men jag tror det blir lättare att dra folk till ett sånt här evenemang om man har ett iaf semi-känt namn med. Självklart handlar det mer om att personerna i fråga ska kunna lära ut, se vad folk gör fel och kunna instruera för att de ska kunna förbättra sin körstil. Dock är det ju inte fel med någon som har mycket racing på hög nivå bakom sig.

Självklart är det mer bantid ju mer man betalar.. skulle kanske kunna köra två grupper, en som betalar 2500 och en som betalar 5000. den dyra får då mer tid på banan och färre "elever" per instruktör

kajlyl skrev:
Det finns inget som säger att t.ex. Cralle eller stiggy skulle vara bättre än dig på att lära ut.
Men jag tror det blir lättare att dra folk till ett sånt här evenemang om man har ett iaf semi-känt namn med. Självklart handlar det mer om att personerna i fråga ska kunna lära ut, se vad folk gör fel och kunna instruera för att de ska kunna förbättra sin körstil. Dock är det ju inte fel med någon som har mycket racing på hög nivå bakom sig.

Självklart är det mer bantid ju mer man betalar.. skulle kanske kunna köra två grupper, en som betalar 2500 och en som betalar 5000. den dyra får då mer tid på banan och färre "elever" per instruktör

Det håller jag med om visst tusan hade det dragit folk om min kompis Valle hade kommit.
Jag tror det blir svårt att praktisera 2 olika betalande grupper men helt klart skall jag lägga det i hatten där jag har alla andra funderingar.

Ja, precis som kajlyl säger en snabb förare behöver inte vara en bra instruktör. Men visst fan hjälper det om man skall hålla en RR kurs. Jag tippar ju att de som anmäler sig till en RR kurs vet hur de skall hantera hojen och de vill finslipa och förbättra sin teknik.

Kursplan, Keith Codes Twist of the wrist är klockren men problemet är väl att man inte får använda den. Lära sig hitta bra Waypoints, inte behöva använda hela banan om det inte behövs, olika typer av kurvor m.m.

Är detta något som är seriöst på gång under SMCs eller är det egna tankar?

Otee skrev:
Ja, precis som kajlyl säger en snabb förare behöver inte vara en bra instruktör. Men visst fan hjälper det om man skall hålla en RR kurs. Jag tippar ju att de som anmäler sig till en RR kurs vet hur de skall hantera hojen och de vill finslipa och förbättra sin teknik.

Kursplan, Keith Codes Twist of the wrist är klockren men problemet är väl att man inte får använda den. Lära sig hitta bra Waypoints, inte behöva använda hela banan om det inte behövs, olika typer av kurvor m.m.

Är detta något som är seriöst på gång under SMCs eller är det egna tankar?

Detta är helt egna tankar och har inget med SMC att göra på något sätt.
att använda Twist of the rist på något sätt fungerar inte.
Vad är en Waypoint ?

kom med en massa tankar och funderingar så kanske vi hittar på något kul 2006

Har tyvärr inte boken framför mig här nere i Chile men. Att lägga ut referenspunkter som talar om för dig vad du skall göra vid den punkten. T.ex bromsa, undvika håla etc så att sådana saker sker automatiskt och det inte är något som tar din uppmärksamhet. Lära sig hitta bra refernspunkter tycker t.ex jag är skitsvårt eftersom oftas måste jag leta efter dessa och då tar det lite uppmärksamhet.
Keith skriver någonstans i sin bok att om man har bra och många referenspunkter skall man i princip kunna sitta ner och blunda och spela upp ett varv på ungefär samma tid som det tar i verkligheten.
Kommer säkert på mer men inte just nu, bubbelpolen kallar snart med kall öl.

Otee skrev:
Har tyvärr inte boken framför mig här nere i Chile men. Att lägga ut referenspunkter som talar om för dig vad du skall göra vid den punkten. T.ex bromsa, undvika håla etc så att sådana saker sker automatiskt och det inte är något som tar din uppmärksamhet. Lära sig hitta bra refernspunkter tycker t.ex jag är skitsvårt eftersom oftas måste jag leta efter dessa och då tar det lite uppmärksamhet.
Keith skriver någonstans i sin bok att om man har bra och många referenspunkter skall man i princip kunna sitta ner och blunda och spela upp ett varv på ungefär samma tid som det tar i verkligheten.
Kommer säkert på mer men inte just nu, bubbelpolen kallar snart med kall öl.

Shitponfritt va gött det låter.

när jag blundade i sängen och körde på knudan åkte jag 1.13. :-)

Kanske samla allt i EN tråd? Idéer föder ofta spinn-off idéer...
(Har du fler krokar än här o RR??)

Bra idé annars :tummenupp :tummenupp

Robz skrev:
Kanske samla allt i EN tråd? Idéer föder ofta spinn-off idéer...
(Har du fler krokar än här o RR??)

Bra idé annars :tummenupp :tummenupp

nope bara här och RR.. killarna i HBG är nyfikna men intresset är väl inte helt på topp.

Kungen skrev:
nope bara här och RR.. killarna i HBG är nyfikna men intresset är väl inte helt på topp.

Skit snack !!! intresset é på topp handlar bara om att du måste ´föregå med gott exempel o vissa hur det går till å åka av i 150 i en 180° kurva o sånt, har ju redan praktiserat det som sagt men vill gärna se det lajv.. he he

o ja jag har rättstavnings programet igång annars hade ingen kunnat läsa inläget :dricka

Skutte skrev:
Skit snack !!! å åka av i 150 i en 180° kurva o sånt, har ju redan praktiserat det som sagt men vill gärna se det lajv.. he he
Hahaha,vissa blir snabba av spriten :fyllisar
Du e nog den enda som håller 150 i hårnålen på knudan :tummenupp
Dina kåpor ligger här o väntar på dig.

Zmurfen skrev:
Hahaha,vissa blir snabba av spriten :fyllisar
Du e nog den enda som håller 150 i hårnålen på knudan :tummenupp
Dina kåpor ligger här o väntar på dig.

:D var iof inte den klotningen ja tänkte på men visst... tycker gott att man ska få se lite sånt oxo på kurs ju.. så man vet var det gör mest ont o sånt :tummenupp

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien