Riviga frågor

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Eftersom man sög på grusdelen har jag spenderat 20 dagar senaste månaden till att träna motocross. Det börjar väl ta sig men vissa saker har jag inte riktigt klurat ut än. (dessa gäller alltså motard på jord/grus osv, inte med crossdäck)

En av dessa är om man ska åka med spinn eller om man ska åka "där det känns som om den trycker på bäst" vilket är medans man har grepp eller just å pass så att det spinner? Jag klarar inte av att avgöra när man accelererar fortast då det skakar och lever om mycke mer om man har rejält med spinn. Frågan gäller alltså rakt fram och inte i kurvorna och gäller inget spinn eller jättemycke, och inte något däremellan.
 
Tror de flesta inklusive mig som kommer från crossen vrider på fullt och hoppas komma ut rakt..hehe DVS Fullt hjulspinn..........
 
Lennartsson skrev:
2473253 Tror de flesta inklusive mig som kommer från crossen vrider på fullt och hoppas komma ut rakt..hehe DVS Fullt hjulspinn..........
Förstår jag dig rätt att du slår på fullt redan i böjjen?

Tack för svar :)
 
Olof Eriksson skrev:
2473303 Förstår jag dig rätt att du slår på fullt redan i böjjen?

Tack för svar :)

ja när du väl har hittat någorlunda rätt riktning på grejerna eller hittat ett spår eller vall slår man på riktigt... När du väl gjort det är det bara flytta vikten så långt bak du kan och hoppas du får lite fäste typ.
Smyg gasa kan man ibland göra på en slät långdragen hal böj men man har i alla fall hjulspinn så man får en liten kontrolerad sladd. Åka utan hjulspinn går för sakta i alla lägen då fästet på motard däcken är minimalt.....
 
Lennartsson skrev:
2473355 ja när du väl har hittat någorlunda rätt riktning på grejerna eller hittat ett spår eller vall slår man på riktigt... När du väl gjort det är det bara flytta vikten så långt bak du kan och hoppas du får lite fäste typ.
Smyg gasa kan man ibland göra på en slät långdragen hal böj men man har i alla fall hjulspinn så man får en liten kontrolerad sladd. Åka utan hjulspinn går för sakta i alla lägen då fästet på motard däcken är minimalt.....
Nu är det iofs jordbana jag tränar på och det kanske är annorlunda motför grus men det känns som att smyger man på gasen och ligger nånstans just runt att det greppar/sladdar så har man bättre tryck än om man får den att spinna, däremot får man den att spinna mycket (säg att du ligger i låga registret på tvåan och slår fullt så den nästan går mot varvstoppen) så verkar det som om den ökar trycket igen. Men jag förstår inte hur man kan åka med sådant spinn i en vall?

Jag måste säga att om ni åker så är ni mäkta imponerande :)
 
Finns ju alltid böjar som är undantag då det kan vara bättre söka fäste.
Men kollar du de riktigt duktiga slår dom på som F-n i alla lägen. Ofta till och med med kopplingen för att få riktig snurr på sakerna på en gång....
 
Lennartsson skrev:
2473506 Finns ju alltid böjar som är undantag då det kan vara bättre söka fäste.
Men kollar du de riktigt duktiga slår dom på som F-n i alla lägen. Ofta till och med med kopplingen för att få riktig snurr på sakerna på en gång....
Tack för hjälpen :) Då ska det provas nästa gång :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top