ritningar till saab 9000 biltransport sökes

.Putte

Medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Blå
Funderar på att bygga en biltransport av en saab 9000.. Så är det någon här som har byggt något liknade å har gamla ritningar liggandes eller annan vettig information som man ska tänka på innan man börjar bygga. Har tittat runt lite på nätet för att hitta ritningar på det men ej hittat några. Vet att det ska finnas färdiga ramar med bakaxlar å allt att köpa till saab 9000 men hittar inte vad den firman heter. Tacksam för all hjälp man kan få.. Hoppas att det är någon här som kan vara till hjälp trots att det inte har med mc att göra.

Du tänker på Solstad Saab, om ritningar finns vet jag inte och företaget har väl upphört?

Saabens växellåda sliter ont av extralasten, så börja på ett exemplar med bra låda.

Du tänker på Solstad Saab, om ritningar finns vet jag inte och företaget har väl upphört?

Saabens växellåda sliter ont av extralasten, så börja på ett exemplar med bra låda.

Finns det saabar med bra lådor :va :D

japp det var nog så dom heter får ut o leta lite efter det på nätet och hoppas att man hittar något.

Om jag inte minns fel så byggde ägaren av Hällberga bilservice (Börje Larsson)en sån där. Hur som helst är han BÄST på Saab. Nu har han väl en annan bilfirma i Eskilstuna som jag inte minns vad den heter. Rådfråga honom vet jag. :tummenupp

Ja, flera stycken faktiskt, många trimmare stoppar i Opellådor (F28) i Saabar från -94 och framåt. Som bonus får man då en sexväxlad låda som är i princip skottsäker.

Ahaa, saabar med bra växellådor, fast inte saabar med saablådor då :tummenupp :D

Om jag inte minns fel så byggde ägaren av Hällberga bilservice (Börje Larsson)en sån där. Hur som helst är han BÄST på Saab. Nu har han väl en annan bilfirma i Eskilstuna som jag inte minns vad den heter. Rådfråga honom vet jag. :tummenupp

hällberga bilservice finns kvar men har flyttat in till centrala Eskilstuna finns på samma nummer som tidigare tror det var 016-24460 tror han driver AD-center eller nåt i samma lokaler:tummenupp

Tänkte kolla om trådskaparen fick tag på några ritningar lr liknande?
Eller kanske någon annan som vet nåt?

Tänkte kolla om trådskaparen fick tag på några ritningar lr liknande?
Eller kanske någon annan som vet nåt?

Jag vet i stora drag hur dom är byggda, men inte tillräckligt för att utgå ifrån för ett bygge.
Dom tog fram en balkprofil som passade inuti dom avkapade saab-trösklarna som dom sedan byggde släpdelen på, samt att dom stagade snett upp mot B-stolpen inuti bilen.

Finurlig lösning, och underbara fordon att köra om man har det transportbehovet...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT