Rister i hojen vid gaspådrag, låga varv

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1:a -00
Har en R1:a från -00 som jag behöver lite hjälp att felsöka.
Problemet är att det rister (vibrerar) i hela hojen vid kraftigt gaspådrag från låga varv. Ligger jag exempelvis på 6:an runt 2500 rpm och slår på full gas så rister det i hela hojen. När varvtalet når 4000-5000 rpm så försvinner vibrationerna och den skjuter på som vanligt.

Ligger jag alltid på låga växlar/höga varv så känner jag inte av några vibrationer utan de är bara kombinationen höga växlar/låga varv och kraftigt gaspådrag som skapar detta fenomen. Jag har haft hojen sen 2004 och kan inte riktigt dra mig till minnes när detta fenomen startade. Har tyvärr inte haft möjlighet att testa en annan R1 heller för att jämföra.

Någon som har en idé om vad som kan orsaka detta problem?

Lite slarvigt så säger jag nog att det skall vara så, jobbigt för motorn att tugga upp sig från så låga varv. Sedan vet jag ju inte om det du beskriver som kraftiga vibrationer är samma känsla som det jag tycker är normalt vid gaspådrag vid låga varv på hög växel. Känns lite traktor liksom...

Edit: om det blivit värre än det varit tidigare, kolla alla bultarna till motorfäste. Har du krashpuckar på övre motorfästesbultarna så kan dom ju ha skruvat upp sig lite.

Vad som kan orsaka det? Jag skulle gissa utväxlingen i växellådan i kombination med låga varv (lågt vrid).

Låga varv = lågt vridmoment.

Lågt vridmoment = lite ork.

Kort och gott, motståndet i växellådan på höga växlar är för stort i förhållande till vridmomentet som motor utvecklar (i detta fall kring 2500 varv). En modern radfyra satsar i regel på hög toppeffekt istället för högt vridmoment / starkt mellanregister. Vill du kunna tuffa runt på 6:ans växel i 30km/h tycker jag du ska köpa dig en stor HD.

Växla istället ner till 3:an eller 4:an och ge gas. Går betydligt bättre då tror jag...

Den skall inte ligga och segdra på lågvarv helt enkelt.

Finns hojar som är bättre på det, om man nu vill köra så.

Alla motorer har ett varvtalsområde där de går bäst. För att kunna hålla motorn i det här området har bilar och MC-växellåda. Ju mer trimmad motorn är dvs ju fler hästkrafter/liter dessto mindre är det här varvtalsområdet. Om en lågtrimmad motor funkar mellan 25% och 100% av maxvarv så kan en högtrimmad motor funka bra från 50% till 100%. Din hoj talar tydligt om att du inte bör ha mindre än 4000 till 5000RPM när du ger maxgas. Men eftersom du kommer acca mycket bättre med 5000RPM med maxgas än vid 2500RPM så behöver du inte ge maxgas vid 5000RPM (om du inte vill)
Och det kanske inte är så lämpligt heller alltid med maxgas vid 5000RPM och över, bakhjulet spinner loss, eller du får en för stor wheelie, båda minskar accet. Vid bänktester brukar man köra hojar på 4 ans växel. Just för att motorn inte mår bra av hög belastning och låga varv. Är det så att vibrationerna kommit på sista tiden så håller väl nått på att lossna (på grund av påfrestningarna) som redan skrivits.
Skruva fast det igen och håll i fortsättningen uppe varvet över 4000RPM genom att växla ner.
Eller byt till en glidare som redan sagts.

Last edited:
Det var värst vilka reaktioner den här tråden skapade, men jag behåller nog min sporthoj ett tag till :) Givetvis brukar jag inte tuffa runt i 30 på på 6:an men jag är alltid lyhörd efter missljud eller annat som verkar onormalt. Och eftersom jag i vissa situationer känner av det här fenomenet så tog jag mig en tur igår och experimenterade lite och kom fram till just att låga varv/hög växel/gaspådrag fick denna effekt.

Som jag skrev så har jag haft hojen sen 2004 och kommer inte riktigt ihåg hur länge det har varit så utan den kan mycket väl ha varit betett sig så här hela tiden. Antagligen så är det fullt normal men nu har jag iaf fått det bekräftat och kan köra på som vanligt. Och för alla lågvarvsälskare så ska jag köra en extra H-D-style repa med min R1:a på vägen till jobbet idag ;)

Tack för hjälpen!

Det är ditt undermedvetna som talar om för dig att det är dags att köpa v-twin.

TS beskriver att det verkar vara skillnad mot förr. Eftersom att han har ägt hojen ganska länge så är det någonting som inte är som det ska.
Hojen har inte blivit en ny konstruktion för att den stått över vintern.
Bra med en uppmärksam pilot!

Det mesta beror nog på slitage.
Förgasare va?
Emultionsrör och nålar, eller helt enkelt bara lite smuts i förgasarna. Blir det inte perfekt bränsleblandning så rister det gärna lite.
Kedja och drev? Sliten kedja gör också att det går lite "Ristigt" En ny kedja, och drev så klar kan göra underverk.
Motorbultar, avgasrörsinfästning, allting som kan sitta löst.....
Så finns det ju ett gäng drev och lager i motorn som kan vara slitna. Behöver inte vara haveri på gång. Men blir toleranserna på ytterkanten så blir det lätt vibrationer.

Börja med att kolla kedjan. ALLA länkar, en och en. Gör en förgasarrengöring. Justera ventiler och gör en synkning av förgasarna. Om möjligt kör en runda i bromsbänk och logga lamdbavärdet, speciellt då på låga varv. Byt olja i motorn.
SKruva ihop allt som sitter löst!

Kör och var glad...

Mats

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...