Rimlig kostnad ventiljustering + bestyckning?

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ZX-9R 2002
Har fått prisuppgift på 7500kr för ventiljustering och ombestyckning av förgasare på en zx9r -99, känns spontant högt men det kanske är där nånstans man hamnar?
Detta var från en mindre verkstad, märkessverkstaden ville inte ens lämna pris utan menade att det skulle bli jättedyrt med deras timtaxa, så han refererade till den nyss nämnda mindre verkstaden.

Båda arbetena är väldigt tidsödande så det blir dyrt om man skall avlöna någon att göra det. Skall de ge ett fast pris måste de dessutom ta höjd för att ventilerna behöver justeras och inte bara kontrolleras vilket är snabbare. Är du inte helt värdelös på att skruva så hade jag gjort ett försök att lära mig kontrollera ventilerna själv. Är där sedan verkligen ett justeringsbehov kan du ta hojen nedplockad till verkstaden så får de göra själva justeringsmomentet då det är ganska kritiskt att det verkligen blir rätt.

Att isolerat bestycka om original CV förgasare på en 20 år gammal cykel är ganska meningslöst, betydligt mer sannolikt att där saknas några häst och fin gång pga slitage och igensatta munstycken.

Jag hade hellre kört cykeln till MR förgasare och bett om en åsikt och genomgång.
http://www.braigasen.se/service.html

Last edited:
Jag tycker inte att du skall slå ihop de där två jobben. Att justera ventilspel kan vilken halvduglig, läskunnig mekaniker som helst göra. Att bestycka förgasare däremot; 'kräver en specialkompetens som få besitter.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT