Har köpt ett par beggade skivor. När jag bromsar hugger det, såpass att fjädringen t.o.m. packar ihop, dvs bromsen tar extremt mkt under nån del av varvet.
Har provat att rengöra med div. bromsrengöringar etc. Har kollat med säljaren (som jag känner, och han är ingen lurendrejare). Han kom inte ihåg att det var öht några problem sist han hade skivorna på. De har inte varit monterade på hans hoj på ett tag. Det jag upplever kan ingen undgått att märka, allra minst säljaren är en kompetent teknikeren. Paketet såg helt ut när det kom fram (Bussgods).
Har mätt skivorna med indikatorklocka, och en slår med + 20 hundradelar. Det märkligaste var att det verkar vara själva huben som är skev. Jag trodde det var främst bromsbanan som kunde slå sig?
Ytterligare info som kan vara av vikt, bromsoket sitter inte centrerad över den skivan jag har problem med => kolvparen sitter olika långt inpressade. Flexet i flytupphängning verkar mest var utåtriktad, och som skivan sitter i förhållande till oket nu skulle man behöva lite mer flex inåt. (Borde såklart testa att skifta skivor hö/vä, men det är inte direkt bromsprovarväder/väglag längre...) Att centrera skivan oket kräver antingen borttagnde av material på fälg/skiva eller oköronen/gaffel.
Hade jag haft det slaget i en övrigt fungerande original framända, så hade jag lämnat tillbaka skivorna direkt. Pga mina andra fälgar etc, så vill jag försöka få allt att funka, utan att behöva skicka tillbaka skivorna (som säljaren f.ö. går med på. Det kan ju vara så att det på just min hoj märks extra tydligt pga ok-centrering, okens skick osv.
PS Den skivan som jag uppmätt som skev, sitter inte på den sida där jag dragit gängpaj, om nu någon läst båda mina inlägg...
Har provat att rengöra med div. bromsrengöringar etc. Har kollat med säljaren (som jag känner, och han är ingen lurendrejare). Han kom inte ihåg att det var öht några problem sist han hade skivorna på. De har inte varit monterade på hans hoj på ett tag. Det jag upplever kan ingen undgått att märka, allra minst säljaren är en kompetent teknikeren. Paketet såg helt ut när det kom fram (Bussgods).
Har mätt skivorna med indikatorklocka, och en slår med + 20 hundradelar. Det märkligaste var att det verkar vara själva huben som är skev. Jag trodde det var främst bromsbanan som kunde slå sig?
Ytterligare info som kan vara av vikt, bromsoket sitter inte centrerad över den skivan jag har problem med => kolvparen sitter olika långt inpressade. Flexet i flytupphängning verkar mest var utåtriktad, och som skivan sitter i förhållande till oket nu skulle man behöva lite mer flex inåt. (Borde såklart testa att skifta skivor hö/vä, men det är inte direkt bromsprovarväder/väglag längre...) Att centrera skivan oket kräver antingen borttagnde av material på fälg/skiva eller oköronen/gaffel.
Hade jag haft det slaget i en övrigt fungerande original framända, så hade jag lämnat tillbaka skivorna direkt. Pga mina andra fälgar etc, så vill jag försöka få allt att funka, utan att behöva skicka tillbaka skivorna (som säljaren f.ö. går med på. Det kan ju vara så att det på just min hoj märks extra tydligt pga ok-centrering, okens skick osv.
- Är slaget på 20 hundradelar så pass stort att de ska märkas så kraftigt, eller är det mina kolvar som inte hinner/kan flytta sig snabbt nog? Originalskivorna har enl. verkstadshandboken ett max på 20 hundradelar innan de ska bytas. Rekommendation är en sak, verklighet en annan, verkstadshandböcker brukar vara konservativa...
- Kan själva navdelen riktas, om det är den som ger upphov till slaget?
PS Den skivan som jag uppmätt som skev, sitter inte på den sida där jag dragit gängpaj, om nu någon läst båda mina inlägg...
Last edited: