Rikta skev Galfer-skiva?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Har köpt ett par beggade skivor. När jag bromsar hugger det, såpass att fjädringen t.o.m. packar ihop, dvs bromsen tar extremt mkt under nån del av varvet.

Har provat att rengöra med div. bromsrengöringar etc. Har kollat med säljaren (som jag känner, och han är ingen lurendrejare). Han kom inte ihåg att det var öht några problem sist han hade skivorna på. De har inte varit monterade på hans hoj på ett tag. Det jag upplever kan ingen undgått att märka, allra minst säljaren är en kompetent teknikeren. Paketet såg helt ut när det kom fram (Bussgods).

Har mätt skivorna med indikatorklocka, och en slår med + 20 hundradelar. Det märkligaste var att det verkar vara själva huben som är skev. Jag trodde det var främst bromsbanan som kunde slå sig?

Ytterligare info som kan vara av vikt, bromsoket sitter inte centrerad över den skivan jag har problem med => kolvparen sitter olika långt inpressade. Flexet i flytupphängning verkar mest var utåtriktad, och som skivan sitter i förhållande till oket nu skulle man behöva lite mer flex inåt. (Borde såklart testa att skifta skivor hö/vä, men det är inte direkt bromsprovarväder/väglag längre...) Att centrera skivan oket kräver antingen borttagnde av material på fälg/skiva eller oköronen/gaffel.

Hade jag haft det slaget i en övrigt fungerande original framända, så hade jag lämnat tillbaka skivorna direkt. Pga mina andra fälgar etc, så vill jag försöka få allt att funka, utan att behöva skicka tillbaka skivorna (som säljaren f.ö. går med på. Det kan ju vara så att det på just min hoj märks extra tydligt pga ok-centrering, okens skick osv.

1. Är slaget på 20 hundradelar så pass stort att de ska märkas så kraftigt, eller är det mina kolvar som inte hinner/kan flytta sig snabbt nog? Originalskivorna har enl. verkstadshandboken ett max på 20 hundradelar innan de ska bytas. Rekommendation är en sak, verklighet en annan, verkstadshandböcker brukar vara konservativa...
  2. Kan själva navdelen riktas, om det är den som ger upphov till slaget?

PS Den skivan som jag uppmätt som skev, sitter inte på den sida där jag dragit gängpaj, om nu någon läst båda mina inlägg...

Last edited:
Ingen som har en aning huruvida 20 hundradelar är så pass mycket, att det förklarar huggandet? Det var kanske oklart,i frågan, men det är det jag är mest nyfiken på. Och som en följdfråga, om svaret är att 20 hundradelar är tillräckligt för att det ska vara "otäckt", går det i så fall att rikta om det är själva hubben som blivit skev?

Förstår inte hur du får fram måttet.
är skivan 20 hundradelar tjockare på ett ställe, eller är hubben skev så att det diffar 20 hundradelar?

Jag har lyckats kröka hubben på skivor när jag bytt däck under tidspress.
Men det märks mest genom att bromsbeläggen pressas isär när hjulet snurrar.
Men då har jag fulmeckat lite och tagit ett verktyg och bockat tillbaka hubben. Och det har funkat skitbra. skivorna är ju rörliga i sidled med nitarna. Så kan man bara hålla sig inom den marginalen på rakhet så funkar det oftast bra.

Däremot har jag också haft broblem med skivor som slår sig så att dom lixom blir typ skålformade (fast väldigt platt skål så klart) och då har jag inte lyckats få ordning på dom.

Att skivorna inte hamnar rakt för oken kan ha att göra med hur lagren är ipressade i fälgen. Om dom inte sitter korrekt så kan skivorna hamna lite förskjutet. vilket iof inte heller brukar spela någon roll. Om det inte är allt för mycket.

Förstår inte hur du får fram måttet.
är skivan 20 hundradelar tjockare på ett ställe, eller är hubben skev så att det diffar 20 hundradelar?
Mätt med indikatorklocka, dvs det bör vara skevt. Har inte ens tänkt att kolla om skivan diffar i tjocklek, det verkade rätt osannolikt. Men det är ju snabbt uppmätt.

Jag har lyckats kröka hubben på skivor när jag bytt däck under tidspress.
Men det märks mest genom att bromsbeläggen pressas isär när hjulet snurrar.
Men då har jag fulmeckat lite och tagit ett verktyg och bockat tillbaka hubben. Och det har funkat skitbra. skivorna är ju rörliga i sidled med nitarna. Så kan man bara hålla sig inom den marginalen på rakhet så funkar det oftast bra.
OK, det talar ju för att jag borde kunna fixa detta, och att det då främst är en fråga om att få oket centrerat över skivan, så att den tillåts flyta. Intressant, det var just det jag var ute efter, hur mycket en helflytande skiva ska kunna "ta upp" av skevheten.

Att skivorna inte hamnar rakt för oken kan ha att göra med hur lagren är ipressade i fälgen. Om dom inte sitter korrekt så kan skivorna hamna lite förskjutet. vilket iof inte heller brukar spela någon roll. Om det inte är allt för mycket.
Visst kan det vara lagren. På vänstra sidan sitter skivan helt centrerad, men inte på den högra. Borde ju indikera att högra lagret inte är helt intryckt, men distansen mellan lagren sitter inte lös. Jag fick med distansen till skivorna, möjligt att den inte hade helt rätt mått (fälgarnas historik är lite höljd i ett dunkel, ingen aning vilken hoj de suttit på tidigare, "troligen" en Yamaha"...) Får mäta och se om lagret har bottnat i fälgen. Som det är nu, så sitter oket för långt åt mitten. Hade tänkt sätta en tjokcare distans mellan gaffel och fälg, men jag tror att gaffelbenet kommer att klämmas då, så jag måste nog fixa till lagret/mellandistansen först.

Min "förhoppning" är att om jag får oket rätt, så kan ev. skevhet tas upp av flyt och ev. kolvrörelser. Det skulle vara en vettig förklaring till att säljaren inte märkt något av skevheten, dvs att han haft skivorna centrerade och att oken kanske var i bättre skick.

Mätt med indikatorklocka, dvs det bör vara skevt. Har inte ens tänkt att kolla om skivan diffar i tjocklek, det verkade rätt osannolikt. Men det är ju snabbt uppmätt.

OK, det talar ju för att jag borde kunna fixa detta, och att det då främst är en fråga om att få oket centrerat över skivan, så att den tillåts flyta. Intressant, det var just det jag var ute efter, hur mycket en helflytande skiva ska kunna "ta upp" av skevheten.

Visst kan det vara lagren. På vänstra sidan sitter skivan helt centrerad, men inte på den högra. Borde ju indikera att högra lagret inte är helt intryckt, men distansen mellan lagren sitter inte lös. Jag fick med distansen till skivorna, möjligt att den inte hade helt rätt mått (fälgarnas historik är lite höljd i ett dunkel, ingen aning vilken hoj de suttit på tidigare, "troligen" en Yamaha"...) Får mäta och se om lagret har bottnat i fälgen. Som det är nu, så sitter oket för långt åt mitten. Hade tänkt sätta en tjokcare distans mellan gaffel och fälg, men jag tror att gaffelbenet kommer att klämmas då, så jag måste nog fixa till lagret/mellandistansen först.

Min "förhoppning" är att om jag får oket rätt, så kan ev. skevhet tas upp av flyt och ev. kolvrörelser. Det skulle vara en vettig förklaring till att säljaren inte märkt något av skevheten, dvs att han haft skivorna centrerade och att oken kanske var i bättre skick.

Om ena skivan sitter rätt men inte den andra. Så är nog fälgen lite för bred.
men hamnar lagren centrerat så kanske det inte gör något om man fördelar felet åt båda hållen. eller så har du fel distans på ena sidan. så att den gaffeln spänns in eller ut. Beroende på hur oket hamnar.

Jag vet inte om mitt tips kan vara till nytta, men jag tycker mig känna igen ett problem jag själv haft.

När jag i tidernas begynnelse köpte en körskole-Zephyr 550, pulserade frambromsen. En av skivorna var lite skev, men när jag tog in den till en mekanisk verkstad sade de först att det var för mycket för att kunna finjustera med en svarv.
Då kom mekanikern på att montera skivan i svarvchucken i skivans ytterkant (backarna greppade alltså inåt) och i stället mäta på skivans centrum där bultarna sitter. Han fann då att det var denna som var en liten, liten aning ojämn, gjorde en snabb justering med svarvstålet (planade anliggningsytan minimalt) och problemet var löst. Kostade 75 kr till fikakassan.

Det kan kanske vara värt att prova, dvs kolla anliggningsytan mot navet - vilket någon i tråden varit inne på.

Lycka till!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...