rikta ram?

Hur mycket sned är den? dagens aluramar tror jag inte brukar
riktas om det är för mycket på nåt känsligt ställe. Bakramar är väl inget större problem, dom brukar ju vara skruvade dessutom, men Järvsö Cykel & motor, Reem Racing i bergvik har ju iaf ramriktsutrustning + plus ett gäng till säkert.

:tummenupp
Det syns inte på den med blotta ögat att den är sne.
Det märks bara på att styrvinkeln är för brant, för avståndet mellan framdäck och grenrör är bara knappa 1cm!
Så styrhuvudet är bockat frammåt utan att det vidgat ramen eller gett sprickor eller veck :confused:
Vill gärna försöka rädda ramen...

Och gaffelbenen är raka? Benen ger sig före ramen vid en
hög kraft.
Fast du kanske redan bytt framgaffel?

OK, då borde det inte vara några problem! Kan vara bäst o kapa lös styrhuvudet o sen svetsa fast det igen. Men skulle vara intressant o veta prexis vilken typ av legering det är i ramen...men det kanske en som jobbar med alusvetsning kan ta reda på?!

...enligt dom flesta importörena av hojjar så får man ju inte ens laga styrstoppen...

Wibbe skrev:
OK, då borde det inte vara några problem! Kan vara bäst o kapa lös styrhuvudet o sen svetsa fast det igen. Men skulle vara intressant o veta prexis vilken typ av legering det är i ramen...men det kanske en som jobbar med alusvetsning kan ta reda på?!

...enligt dom flesta importörena av hojjar så får man ju inte ens laga styrstoppen...

:bow
Jag ska försöka fö kontakt med dem som du föreslog och höra om möjligheter och pris :tummenupp

Tack!!!

Rapporterar sedan.

Är du säker på att ramen inte vidgat sig?
För trycker du in styrhuvet i nederkant så måste överflödigt material ta vägen nån stans.

Min ram hade vidgat sig dock gick det inte att se med blotta ögat.
Mitt styrhuvud var intryckt några millimeter i nederkant vilket gjorde att hjulet låg 1cm från avgasröret.

Jag försökte rikta den med alla tänkbara medel, uppspännd i riktbänk med 10 tons drag gav ingenting.

Man kan undra hur den blivit intryckt när den e så hård.

Så det vart en ny ram för mig. :tummenupp

Jag hörde runt om det fanns nån som hade utrustning för att rikta ramen men hittade ingen i sverige, alla sa att den va för hård att rikta.

Men det finns riktbänkar som klarar av jobbet men ja vet ingen i sverige som har en sån.

Men lycka till iallafall :hej

Last edited:
Japp! Ghost racing riktar ramar 0702125986

även mc proffsen riktar ramar 08 882919

ramen är nu dödförklarad av de ramdoktorer jag talat med

går inte att rikta moderna deltaboxramer verkar vara den slutliga sanningen...

R.I.P. ramen:död

får sätta på en ung & fräch för nya äventyr :tuttar :slicka

Alla ramar går väl eg. att rikta upp men frågan e om man vill sätta sig på hojen sen. Har man otur är ramen såpass spröd att den kan spricka närsomhelst efter en rejäl riktning. Varje gång man lägger på kraft såpass mkt att man plastiskt deformerar materialet så påverkas egenskaperna kraftigt. I vissa fall strävar man efter det men i en ram är det knappast att rekommendera. Först kan det tyckas vara bra eftersom där den plastiska deformationen skett så är materialt styvare/hårdare. MEN samtidigt så går det av mkt hastigare när man väl kommer upp i såna krafter som är farliga. Kan va trevligt att få lite förvarning innan delarna ramlar isär så man inte sitter med en gaffel i näven när man e ute o kör.

Plastisk deformation = kvarstående deformation.
Elastisk dito = att det går tillbaka till ursprungsformen.

Förutom då att materialet försvagas av en svetsfog. Om man har ett gjutet stycke som man svetsar, så kommer hållfastheten att vara betydligt sämre efteråt.

Jag skulle personligen aldrig sätta mig på en cykel med lagad ram och försöka köra i någon direkt hastighet, inte kul att få rambrott i 200 när man passerar ett gupp. Det är i mina ögon lika vettigt som att behålla hjälmen när man klotat med den.

Nu är jag ingen expert men du har säkert rätt om man tittar på det enskilda stycket som är skadat. Men krafterna fördelas även över "friska" delar och hela ramen eller?
------------------------------------------------------------------------------
Alla ramar går väl eg. att rikta upp men frågan e om man vill sätta sig på hojen sen. Har man otur är ramen såpass spröd att den kan spricka närsomhelst efter en rejäl riktning. Varje gång man lägger på kraft såpass mkt att man plastiskt deformerar materialet så påverkas egenskaperna kraftigt. I vissa fall strävar man efter det men i en ram är det knappast att rekommendera. Först kan det tyckas vara bra eftersom där den plastiska deformationen skett så är materialt styvare/hårdare. MEN samtidigt så går det av mkt hastigare när man väl kommer upp i såna krafter som är farliga. Kan va trevligt att få lite förvarning innan delarna ramlar isär så man inte sitter med en gaffel i näven när man e ute o kör.

Plastisk deformation = kvarstående deformation.
Elastisk dito = att det går tillbaka till ursprungsformen.

Hmmm, alla ramar är svetsade mer eller mindre eller? Innebär detta att de är farliga att köra med? Kolla en R1-ram den är INTE gjuten i ett helt stycke.
Förutom då att materialet försvagas av en svetsfog. Om man har ett gjutet stycke som man svetsar, så kommer hållfastheten att vara betydligt sämre efteråt.

Jag skulle personligen aldrig sätta mig på en cykel med lagad ram och försöka köra i någon direkt hastighet, inte kul att få rambrott i 200 när man passerar ett gupp. Det är i mina ögon lika vettigt som att behålla hjälmen när man klotat med den.

Frågan är altså om italienska ramprofessorn är en gud eller
dr Frankenstein :crash

Men

i sverige riktar ingen ramar så man får tydligen inte chansen att chansa. Och det verkar ju vara bäst så, för man kan nog inte vara säker på att ramen blir helt frisk efter en rikning.

det känns nu, som vanligt, bäst att få sätta på nå't nytt :slicka

I Luleå riktades min ram hos maskinkompaniet. Men jag vet inte om dom riktar längre, det var någonting i bänken som tog stryk, böjde sig eller något liknande. Detta var väl cirkus -98 och jag tror inte dom hade riktat någon modern ram innan. Kanske därför dom tog på sig jobbet å rikta min.

Min hade en gaffelvinkel på lite under 20 grader, så den var nog ungefär som din är nu.

Detta var på min nuvarande hoj, gsxr 750 -96.

Sen kan jag ju säga att jag tävlat med hojen med riktad ram sen dess och det har gått bra. Ok, har väl inte kört så många tävlingar och är inte supervass heller - men hinner normalt inte bli varvad av Korpiaho å gänget på ett race.

Men som sagt, som det väl kommits fram till i tråden så bäst är ju helt klart ny ram. Samt att det kanske inte finns några kvar som riktar nyare ramar...

/lastu

Det är lugnt.. så länge det inte är böjt för mycket. Bara å börja bända. Se till att du inte böjjer tabbarna på huvudramen bara..

lycka till.

ps. jag har gjort det själv liksom!... blev inte tokrakt, men rakare.

Swedie skrev:
Det är lugnt.. så länge det inte är böjt för mycket. Bara å börja bända. Se till att du inte böjjer tabbarna på huvudramen bara..

lycka till.

ps. jag har gjort det själv liksom!... blev inte tokrakt, men rakare.

vad hade du och bände med? :bow

Jag satte upp min hoj i en riktbänk för bilar, jag använde en dragarm som drar cirka 15ton och drog i styrhuvudet.
Det funkade inte, det gick inte att få ut den tillräckligt mycke....

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back