rikta kromat rör?

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
XS500
Tjena.
Behöver rikta om mellanröret på avgassystemet (under fotpinnen) ca fem-sju grader. Finns det någon möjlighet att kromet överlever detta, och hur går jag isf tillväga?

/J

Lagom med värme och böja långsamt gärna i omgångar med avsvalningsperiod mellan så kan det gå.......

Har du kromat röret i efterhand lr ty de flesta avgasrör är inte kromade utan bara rostfria...

Lt Jake skrev:
Tjena.
Behöver rikta om mellanröret på avgassystemet (under fotpinnen) ca fem-sju grader. Finns det någon möjlighet att kromet överlever detta, och hur går jag isf tillväga?

/J

fyll den med sand innan.

Borsiin: Japp, det är krom.

Tänkte om jag bör "isolera" med något så inte flamman går direkt på kromet, då jag har för mig att det kan ge missfärgningar..?

/J

Lt Jake skrev:
Borsiin: Japp, det är krom.

Tänkte om jag bör "isolera" med något så inte flamman går direkt på kromet, då jag har för mig att det kan ge missfärgningar..?

/J

Skall du kröka ett kromat avgasrör som är +2" utan att skada kromet har du problem det är väldans svårt att kröka så grova rör utan maskiner (som riskerar att skada kromet) och det blir ännu svårare om man inte får värma dem ordentligt.

Vill du tvunget försöka så hade jag istället för gaslåda satsat på att fixa tag på en ugn som rymmer ditt rör och värmer det till 350C (eller vad ugnen eller kromet klarar) och sen tar du möjligen och stödvärmer försiktigt med låga på avstånd eller varmluftspistol där röret skall kröka som mest.

Det finns en anledning till att alla custom avgasystem kromas efter att de har bockats och inte värt om :brinnerup

Är det någon som par pejl på när krom missfärgas?

Är rädd att det ska gå åt helvete, men måste för att få in mitt nya Supertrapp under hojen..

Den som vågar vinner mest..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...