Rikta bromsskiva ?

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Hej,

Förra ägaren glömde skivbromslåset i skivan och resultatet är en sne skiva. Inte så kul när man bromsar. Kan man rikta en skiva eller är det nytt som gäller ?

Nån som har tips på vart man ev kan rikta en skiva i Göteborg alt vart man kan handla nya skivor till en CBR 900RR 1998 (ej på Honda då jag säkert inte vill veta priset). Det är inte samma skivor som 94-97 som det finns överallt att köpa inkl eBay :huvet.

Last edited:
Svarva är nog enda alternativet.

Mitt råd köp en beggad.

Prova annars att kolla med www.rnmc.se i Partille. Annars har du ju www.maxmc.se dvs i "MC-Nyckeln". ACE på Backaplan är numer även de återförsäljare för "MC-Nyckeln" och sedan tidigare även ATV-Huset i Mölndal.

Tack för alla svar! Ska ge mig ut till RN MC nu på lunchen.

@rookie Tack för läkarna. £100 är inte så blodigt ändå.

Är det bäst att byta båda när man ändå håller på om man inte köper beg ?

Tack för alla svar! Ska ge mig ut till RN MC nu på lunchen.

@rookie Tack för läkarna. £100 är inte så blodigt ändå.

Är det bäst att byta båda när man ändå håller på om man inte köper beg ?

Hälsa Roland och Roger på RN MC från mig (José). De känner mig väl vid det här laget.

Speedle: bästa är ju om man kan mäta upp dom med klocka så man vet vilkendet är, tveksamt att båda blivit skvea pga låset...

Inte rikta, köpa en som inte är trasig. Frambroms är nog inget man vill dumsnåla med.

Speedle: bästa är ju om man kan mäta upp dom med klocka så man vet vilkendet är, tveksamt att båda blivit skvea pga låset...

Sant! Jag tycker mig se vilken det är då det är lite skavt där låset suttit. Nu lutar det mycket åt den engelska firman...

RN MC hade inga beg, dock hade max mc piratskivor för 3100 pickastålars styck! enligt RN MC...

Sant! Jag tycker mig se vilken det är då det är lite skavt där låset suttit. Nu lutar det mycket åt den engelska firman...

Det brukar inte vara skivan som skadas utan delen som förbinder hjulet och skivan. Är vanligtvis av aluminium och går att rikta med lite känsla.

Köpa begagnat kan, om man har otur, betyda att man köper en likadan...

Jag har två varav en är dålig (tror det är den högra) till CBR900 -97 (rrv).
De kanske passar för 98a också?

Vet inte om man kan montera dem i "felaktig" rotationsrikting men i så fall är ju en garanterat bra.

Tror att den högra är dålig och den vänstra är ok sett ut korrekt rotation.

Edit: Alltså, kan sälja till ett skapligt pris om du behöver...

Last edited:
Jag har två varav en är dålig (tror det är den högra) till CBR900 -97 (rrv).
De kanske passar för 98a också?

Vet inte om man kan montera dem i "felaktig" rotationsrikting men i så fall är ju en garanterat bra.

Tror att den högra är dålig och den vänstra är ok sett ut korrekt rotation.

Edit: Alltså, kan sälja till ett skapligt pris om du behöver...

Tack men -97:ans skivor passar inte. 98:ans skivor är lite större.
Fick länk av rookie till en engelsk site som har skivor till min till ett vettigt pris så det får nog bli 2 nya därifrån. Då har man lite att göra i vinter med. Byta skivor och renovera/smörja upp bromsok :)

Tack men -97:ans skivor passar inte. 98:ans skivor är lite större.
Fick länk av rookie till en engelsk site som har skivor till min till ett vettigt pris så det får nog bli 2 nya därifrån. Då har man lite att göra i vinter med. Byta skivor och renovera/smörja upp bromsok :)

Passa på att beställa en renoveringssats till oken från davidsilverspares på samma gång.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back