Revovering av gafflar, bra verkstad i Sthlms området?

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Börjar bli dags nu, rinner olja från båda benen. Tips på bra verkstad i Stockholmsområdet? Tänkte Springzz först men efter vissa trådar vet jag inte om jag vågar längre.

Last edited:
Varför inte skruva själv? finns ju bra sprängskisser på nätet. :fakta

Abris skrev:
2158652 Provat bladmått??

Kan ju bara vara lite smuts som behöver rensas bort!!

Nej, kan du förklara vad jag ska göra med bladmåttet? Kommmer man åt med den mellan packningen och röret eller?

Tattered skrev:
Varför inte skruva själv? finns ju bra sprängskisser på nätet.!!

Nja, jag håller mig till motorgrejer. Verkar vara mycket pilljobb och jag känner ingen som kan som kan hjälpa till om det skulle behövas.

Ska surra med Springzz på måndag. Tack för svaren :tummenupp

Last edited:
Basse skrev:
2159066 Nej, kan du förklara vad jag ska göra med bladmåttet? Kommmer man åt med den mellan packningen och röret eller?

Plocka bort damskyddet, peta sen in bladmåttet lite försiktigt mellan gaffelbenet och packboxen och dra det sen runt benet.

Du ska alltså använda bladmåttet som ett rensverktyg, typ.

Använd 0.15-0.30 mått, funkar bäst..

/

M

-MLM- skrev:
2159210 Skriv gärna vad det kostar hos springzz. Måste byta packboxar i mina oxå. Läcker som fan.

Läste 800kr + delar för renovering på deras hemsida. http://www.springzz.com/

Abris skrev:
Plocka bort damskyddet, peta sen in bladmåttet lite försiktigt mellan gaffelbenet och packboxen och dra det sen runt benet.

/

M

Ska testa detta på en gång, tack!

Last edited:
No offense men kan ni tokholmare ej göra någe sj?
Var smart spar pengar!
En gaffel e ju inte så high tech... Nya boxar o lite slita o dra sedan e det bara o åk!
Men kör försiktigt!

Abris skrev:
2159219 Plocka bort damskyddet, peta sen in bladmåttet lite försiktigt mellan gaffelbenet och packboxen och dra det sen runt benet.

/

M

Eloge till dig! 1h inspirerad körning efter pillandet utan en droppe. Diplom samt en öl eller 2 väntar dig nästa gång du har vägarna förbi :tummenupp

jag har renoverat gafflar nu så jag spyr på det... ett litet tricks jag har och kan dela med mej av är att dra ner skrapgummit sen hålla gaffeln upp och ner hälla lite (notera lite) tinner på packboxen sen ta en tandpetare och dra mellan boxen och innerbenet lite försiktigt så tinnret får komma ner imellan, sen kan man blåsa rent lite försiktigt. brukar bli snortätt... sen innan man sätter på skrapgummit igen smörja in innerbenet i lite silicon fett :)

Farmer skrev:
2163459 jag har renoverat gafflar nu så jag spyr på det... ett litet tricks jag har och kan dela med mej av är att dra ner skrapgummit sen hålla gaffeln upp och ner hälla lite (notera lite) tinner på packboxen sen ta en tandpetare och dra mellan boxen och innerbenet lite försiktigt så tinnret får komma ner imellan, sen kan man blåsa rent lite försiktigt. brukar bli snortätt... sen innan man sätter på skrapgummit igen smörja in innerbenet i lite silicon fett :)

Toppentips! Ska tänka på det vid nästa tvätt :tummenupp

En annan fråga, sitter det något skydd under locket i toppen på gaffelbenet?
Varför jag frågar är för att locket har satt sig något överjävligt och jag måste nog såga och sabotera det lite för att den ska komma loss. Vill inte ha metallspån o grejer ner i oljan.

Basse skrev:
2164434 En annan fråga, sitter det något skydd under locket i toppen på gaffelbenet?
Varför jag frågar är för att locket har satt sig något överjävligt och jag måste nog såga och sabotera det lite för att den ska komma loss. Vill inte ha metallspån o grejer ner i oljan.

Jag hade problem att på upp mina "lock" till crossen med.. men jag lossade bara på fästena som klämmer åt benet, då gick det bättre.

SPooKY skrev:
2165043 Jag hade problem att på upp mina "lock" till crossen med.. men jag lossade bara på fästena som klämmer åt benet, då gick det bättre.

Jag har alltså haft den fast i städet och dragit med en 50cm rörtång utan att den rubbats. Detta efter att muttermaskinen dragit sönder muttern redan.

Har nu ledsnat och tänker såga ett rejält krysspår eller liknande så man får lite bättre grepp, men är lite orolig för att få ner skit i själva "maskineriet". Vet inte om det sitter nåt form av skydd under.

Allt detta började med att den förbannade justerskruven lossnade, en sak leder som bekant till en annan...

Last edited:
Basse skrev:
2165235 Jag har alltså haft den fast i städet och dragit med en 50cm rörtång utan att den rubbats. Detta efter att muttermaskinen dragit sönder muttern redan.

Har nu ledsnat och tänker såga ett rejält krysspår eller liknande så man får lite bättre grepp, men är lite orolig för att få ner skit i själva "maskineriet". Vet inte om det sitter nåt form av skydd under.

Allt detta började med att den förbannade justerskruven lossnade, en sak leder som bekant till en annan...

Prova att dra åt andra hållet!! :D

Nä allvarligt, prova att tillsätta lite värme.
Angående rädslan för spån o dyl. Byt oljan efteråt, ingen har någonsin dött att byta olja för många gånger.

Basse skrev:
2165235 Jag har alltså haft den fast i städet och dragit med en 50cm rörtång utan att den rubbats. Detta efter att muttermaskinen dragit sönder muttern redan.

om du dragit sönder muttern kan det bli krångel... jag hade en wp 43 mm gaffel med sönderdragna lock fick svetsa på bultar innan jag fick upp dom och byta locken.. sedan dra dom varsamt och på med lite fett, sen dess inga problem...sitter inga skydd under dom men dom här locken är väldigt tjocka och finjängade, sitter en oring som kan ta stryk om man värmer för mkt... men för att inte dessa problem ska uppstå så ska man gärna ha ngt på gängorna som gör att dom är lätta att dra och dra dom varsamt...
när du tar bort locken råder jag dej till att låta gaffeln sitta kvar i kronan och vara försiktig, gärna vara 2 stycken och sätta ett långt rör på spärrskaftet eller vad man nu använder sej av och medans den ena försöker låssa muttern trycker den andra ner hylsan så den inte glidar av och håller i hojen... :tummenupp... olja är bara byta varje gång du har isär gaffeln...
ett tips om man ska mecka gafflar är att vara väldigt tålmodig,försiktigt och samtidigt hålla sakerna så rent man kan, under gaffeln har du komprisions ventilerna, dom är bra att ta bort göra rent och där nere får man lättare ut oljan, ska du ta bort dom så säg gärna till för jag lovar att du komemr bli galen när du ska sätta tillbaks dom om du inte gjort det förr :banana
men vad jag erfarat är just wp gafflarna jävligt tjuriga i gängorna :3freak
kayaba det är grejjer det ;)
byta packboxar är jävligt simpelt :tungan vill säga om man har utrymme för att mecka lite, har man sprängskiss första gången brukar man till och med
klara det utan hjälp, ett tips om man inte har en hylsa för ändamålet är att använda sej av en gammal p-box när man bankar i den nya :fatta!
men som sagt mecka gaffel funkar bäst när man behandlar den som ett spädbarn :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...