Revben sönder?

Malmö-motard skrev:
Om man spräckt ett revben, läker det alltid rätt av sig själv eller bör man gå till farbror doktor?

Är det brutet så kan det vara läge att kolla. Spricka behövs inte kollas vad jag vet. Vad jag vet är att det gör ont :gnissla

Malmö-motard skrev:
Om man spräckt ett revben, läker det alltid rätt av sig själv eller bör man gå till farbror doktor?

Försökte du göra en Marilyn Manson eller ? :rolleyes:

Skämt åsido, är den helt av så ge dig in till farbror doktorn. Kanske får nå skit med lungorna o krejjer eller nåt.

HanneZ skrev:
Gått av eller bara spricka?

Vet inte. Gör väldigt ont när jag andas och rör mig iaf :gnissla

2fast4hjo skrev:
Gå till läkaren och be om en remiss till röntgen för säkerhets skull.

Men jag tror inte revbenet är helt av, då borde det väl flexa mer än dom andra när man trycker på det?

Vad gör de på sjukan med ett spräckt / brutet revben? Inte så mkt att göra väl? Hur lång tid tar det för en spricka att läka?

Malmö-motard skrev:

Gå och kolla. Kan skava på lungor och ställa till skit. Är inte värt att riskera något tycker jag.

PS Hur skoj är det att hosta på en skala 1-10 :7peta

De gör ingenting åt det, även om det skulle visa sig vara sprucket eller av. Så länge det ser normalt ut utifrån, dvs. inga vassa benbitar sticker ut ur bröstkorgen på dig, så är det nog lugnt. Låt det vila bara.

Ont gör det dock. Spräckte själv två revben förra hösten när jag ramlade ner från ett gasledning under en UE-session. Ont.

Malmö-motard skrev:

Men jag tror inte revbenet är helt av, då borde det väl flexa mer än dom andra när man trycker på det?

Vad gör de på sjukan med ett spräckt / brutet revben? Inte så mkt att göra väl? Hur lång tid tar det för en spricka att läka?

Läkningstiden varierar, några veckor som regel.

Det man är rädd för är att det kan läka fel och därför bör man göra en kontrollröntgen (och med tanke på dagens väntetider så är det lika bra att ordna med en remiss "snarast möjligt")

I samband med läkarbesök kan du ju också få lämplig smärtlindring och annan nödvändig info, läkningstid i just ditt specifika fall, vila, vad du bör undvika, sjukskrivning etc.

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Läkningstiden varierar, några veckor som regel.

Det man är rädd för är att det kan läka fel och därför bör man göra en kontrollröntgen (och med tanke på dagens väntetider så är det lika bra att ordna med en remiss "snarast möjligt")

I samband med läkarbesök kan du ju också få lämplig smärtlindring och annan nödvändig info, läkningstid i just ditt specifika fall, vila, vad du bör undvika, sjukskrivning etc.

Okej, tack.

Gör det lika ont om några dagar så åker jag in och kollar upp det.

Jag bröt 3 st ribs i höstas, ingen doktor behövdes tyckte jag eftersom det läker sig själv, bara att bita ihop och vänta, tog tre månader av smärta men sen gick det över.

Haha! Räkna med att du får åka in och kolla.

För mig gjorde det mest ont 1-2 veckor efteråt, har även pratat med andra som har varit med om samma sak...

Jag brukar kväva nysar av bara farten, rekommenderas ej med trasigt revben! Någon av de värsta jag har varit med om när det gäller smärta...

- Johan

Malmö-motard skrev:
Okej, tack.

Gör det lika ont om några dagar så åker jag in och kollar upp det.

Det är ruskigt trist med trasiga revben det tog närmare 4 år innan mina revben vart i ordning sedan en krasch, det var som om att dom hoppade ur led ibland när man rörde sig och 2 polare har haft likadant jag tycker du ska kolla upp så det inte är brutet.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back