Resursslöseri av polis, åklagare och domstol

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Polisen och samhällets resurser hur de planeras och används är ibland häpnadsväckande.:dummer

Se nedan saxat

Markaryds enda offentliga toalett var sönder. Då gick den kissnödige pojken in på en industritomt.

Nu kan 15-åringen tvingas böta för olaga intrång.
– Man får inte gå in på ett inhägnat område oavsett syfte, anser åklagare Emma Berge som dragit fallet till Växjö tingsrätt där rättegången avgjordes under onsdagseftermiddagen.
Hon menade att pojken i första hand skulle ha använt den trasiga toaletten, där vattnet sprutade, eller helt enkelt ha hållit sig tills han kom hem.

Försvarsadvokat Lars Almström delade inte alls åklagarens uppfattning om händelsen som inträffade intill Drottninggatan i Markaryd i slutet av augusti.
– Om pojken inte agerat som han gjorde utan kissat offentligt är risken att han i stället rapporterats för förargelseväckande beteende, säger Lars Almström och tillägger:
– En sådan här händelse skall överhuvudtaget inte behöva hamna i domstol.

Klockan var strax före midnatt den aktuella augustinatten när 15-åringen, som var spik nykter, tillsammans med en kamrat var på väg hem. Pojken blev ordentligt kissnödig och gick därför till ortens enda offentliga toalett.
– Men den var sönder och det sprutade vatten överallt. Jag försökte hålla mig men det gick inte. Därför gick jag in på industriområdet eftersom jag inte ville kissa på en offentlig plats, förklarade 15-åringen lågmält inför domstolen.

Pojken berättade även om platsen som är en genomfartsväg och där det inte finns några buskar. 15-åringens kamrat väntade utanför industriområdet, men en nattvandrare fick se pojkarna och larmade polisen.
Just den här natten var polisen alldeles runt hörnet och 15-åringen stoppades precis när han kissat klart.
Onsdagens rättegång var över på tio minuter och Växjö tingsrätts dom meddelas på måndag.

Källa: http://www.smp.se/nyheter/kronoberg/rattegang-mot-kissnodig-15-aring(983543).gm

nu har man läst det osså . otroligt att de tar en sån sak till domstol , får nog tolkas som att mord o rån numer anses som helt ok , men kissar man på en industritomt då är man riktigt kriminell,, dessutom vilken merit att ha det i registret:huvet

Pengar i sjön!
....självklart skall denna typ av ärende aldrig ens nå domstol...

Däremot kan inte jag låta bli att misstänka att åklagaren prövar fallet för att få nya verktyg för att komma åt misstänkta klottrare där man INTE lyckas ta dem med burkarna i händerna....

Jag ser problematiken framför mig...
Någon anmäler misstänkta klottrare, polisen kommer men "spanaren" på gatan hinner varna polarna innan polisen är ända framme och som ursäkt för att de stått på industritomten/banvallen/bakgården så säger man att man slagit en båge.....

...bara min lilla konspirationsteori....

"men en nattvandrare fick se pojkarna och larmade polisen."

Big felony i Markaryd :D

Pengar i sjön!
....självklart skall denna typ av ärende aldrig ens nå domstol...

Däremot kan inte jag låta bli att misstänka att åklagaren prövar fallet för att få nya verktyg för att komma åt misstänkta klottrare där man INTE lyckas ta dem med burkarna i händerna....

Jag ser problematiken framför mig...
Någon anmäler misstänkta klottrare, polisen kommer men "spanaren" på gatan hinner varna polarna innan polisen är ända framme och som ursäkt för att de stått på industritomten/banvallen/bakgården så säger man att man slagit en båge.....

...bara min lilla konspirationsteori....

Bara att skicka dit ett par kriminaltekniker, för att säkerställa bevisen, att personen faktiskt pinkat på platsen, så är det ordnat och det behöver inte gå vidare till domstol. :tummenupp

"men en nattvandrare fick se pojkarna och larmade polisen."

Ytterligare en sak som får mig att tro att det handlar mer än "olaga pissande"...

En nattvandrare ringer väl knappast polisen för att de ser nån som slår en båge. Känns som det är troligare att de såg honom i full färd med att klottra men när polisen kom till platsen kunde de inte koppla grabbarna till klottrandet...
- "vaddå, jag kissade bara!"
... så då försöker åklagaren sätta dit dem för något tramsigt

mjaa, jag anser med full styrka att sharialagar ska tillämpas i detta fall. jag har redan börjat plocka på mig stenar. vassa stenar.

:näsblod

Bara att skicka dit ett par kriminaltekniker, för att säkerställa bevisen, att personen faktiskt pinkat på platsen, så är det ordnat och det behöver inte gå vidare till domstol. :tummenupp

Ja, flyg dit fyra personer från SKL samt hyr in lite ordentliga lampor för att belysa platsen under arbetsets gång så måste de ju kunna binda grabbarna till något...
...och när de ändå håller på klan de upprätta en laserkontroll vid en gångväg och sätta dit snorisar med trim på mopparna.

Ytterligare en sak som får mig att tro att det handlar mer än "olaga pissande"...

En nattvandrare ringer väl knappast polisen för att de ser nån som slår en båge. Känns som det är troligare att de såg honom i full färd med att klottra men när polisen kom till platsen kunde de inte koppla grabbarna till klottrandet...
- "vaddå, jag kissade bara!"
... så då försöker åklagaren sätta dit dem för något tramsigt

Jodå, alternativ hypotes kan vara att nattvandraren trodde de var fulla. Begärde hjälp av polisen för hemkörning till föräldrarna. Av någon anledning kallar de polisen vid lite öknamn och sen kommer fortsättningen som hämnd som man får läsa om.

Ja, flyg dit fyra personer från SKL samt hyr in lite ordentliga lampor för att belysa platsen under arbetsets gång så måste de ju kunna binda grabbarna till något...
...och när de ändå håller på klan de upprätta en laserkontroll vid en gångväg och sätta dit snorisar med trim på mopparna.

Jag skrev i och för sig, att de skulle göra det för att killarna skulle bli frikända på plats. :)

Jag skrev i och för sig, att de skulle göra det för att killarna skulle bli frikända på plats. :)

Hörru ditt blockflöjtspelande liberala humanisttroll, klart som fan ungdjävlarna ska åka dit så de lär sig lite vett och hyffs!

Ta och kamma dig och skaffa ett jobb! :mad:

Hörru ditt blockflöjtspelande liberala humanisttroll, klart som fan ungdjävlarna ska åka dit så de lär sig lite vett och hyffs!

Ta och kamma dig och skaffa ett jobb! :mad:

Har varken tid att kamma mig, eller ens tänka tanken på att skaffa ett nytt jobb. :mad: Har fullt upp på det jag redan har. :tungan

du brukar ju inte bli så upprörd , hänt ngt:va

Det är klart jag blir förbannad när det dyker upp velourtöntar som hävdar att småligister som dessa parasiter skall gå fria från alla möjliga brott och förseelser och helst av allt belöna dem med någon västindienresa på skattebetalarnas bekostnad så att de sedan får njuta av sol och värme och sjunga kumbaya my lord med någon näverstövelbeklädd fritidsledare som följer med på resan för att agera "vuxen förebild" när dessa kriminella element egentligen borde sitta bakom lås och bom så de lär sig veta hut! :mad: :mad: :mad:

Det är klart jag blir förbannad när det dyker upp velourtöntar som hävdar att småligister som dessa parasiter skall gå fria från alla möjliga brott och förseelser och helst av allt belöna dem med någon västindienresa på skattebetalarnas bekostnad så att de sedan får njuta av sol och värme och sjunga kumbaya my lord med någon näverstövelbeklädd fritidsledare som följer med på resan för att agera "vuxen förebild" när dessa kriminella element egentligen borde sitta bakom lås och bom så de lär sig veta hut! :mad: :mad: :mad:

Har Markus måntro kapat korvgubbes konto? :lol

har det blivit folk av dig ? det är nog det klokaste du sagt på länge

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...