Respektlöst att skriva R.I.P./V.I.F.?

Status
Ej öppen för fler svar.

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Den här mc-säsongen verkar ha börjat illa med många olyckor, och redan börjar trådar om dödsolyckor komma upp på forumet. Nu till min fråga: Är det bara jag som tycker att det är respektlöst att skriva R.I.P. eller V.I.F. i dessa trådar. Det känns fel att bara slänga in en förkortning av "Vila i frid" som ett standardsvar i dessa trådar. Som om man inte har tid att skriva något vettigare. R.I.P. känns ännu mer fel, då det inte ens är på svenska.

Kanske är det bara jag som stör mig på detta. :va

2858927 Den här mc-säsongen verkar ha börjat illa med många olyckor, och redan börjar trådar om dödsolyckor komma upp på forumet. Nu till min fråga: Är det bara jag som tycker att det är respektlöst att skriva R.I.P. eller V.I.F. i dessa trådar. Det känns fel att bara slänga in en förkortning av "Vila i frid" som ett standardsvar i dessa trådar. Som om man inte har tid att skriva något vettigare. R.I.P. känns ännu mer fel, då det inte ens är på svenska.

Jag instämmer till 100%, jag har skrivit om detta tidigare men blivit tvärsågad. Här på sporthoj används dessa ord precis som vilket ord som helst. Det slutar med att det inte betyder något... tråkigt men sant.

Den här mc-säsongen verkar ha börjat illa med många olyckor, och redan börjar trådar om dödsolyckor komma upp på forumet. Nu till min fråga: Är det bara jag som tycker att det är respektlöst att skriva R.I.P. eller V.I.F. i dessa trådar. Det känns fel att bara slänga in en förkortning av "Vila i frid" som ett standardsvar i dessa trådar. Som om man inte har tid att skriva något vettigare. R.I.P. känns ännu mer fel, då det inte ens är på svenska.

då man kanske själv inte kände personen i fråga men ändå vill visa sitt deltagande så är kanske ändå det bästa att skriva just vila i frid eller beklagar sorgen.. det finns liksom inte så mycket mer att skriva om man inte kände personen..

just my 5 cents

Ok eftersom du stör dig på detta så varför har du inte skrivit nåt förslag då?? :va

Detta har stötts och blötts, och varje gång blir vi som tycker att det är oerhört smak- och taktlöst att "beklaga sorgen" och skriva "V.I.F./R.I.P." totalsågade.

Hur många skulle gå in på en främmande persons begravning och säga "rest in peace" till personens anhöriga?

Om man inte känner personen i fråga, varför skriva nåt alls? Går du på för dig, okändas begravingar? Skriver du in till tidningen vid varje dödsannons?

Ok eftersom du stör dig på detta så varför har du inte skrivit nåt förslag då?? :va
Om man måste säga något så tycker jag att det minsta man kan göra är att skriva ut det. Alltså "Vila i frid" och inte V.I.F. En förkortning ser illa ut i det sammanhanget anser jag.

det här var lägre än Glocalnet :tummenner Det är väl snarast ett uttryck för att man vill visa sitt deltagande och att man bryr sig. Har man blivit av med en kompis skulle då iaf jag uppskatta att folk visade sitt deltagande faktiskt utan att säga alltför mycket när man inte känner personen ifråga. Man behöver nog mest bara stöd och support i den situationen och då att få höra att folk tycker att personen bör få vila i frid är väl väldigt respektfullt,
.............fast du kanske hellre skulle vilja ha en diskussion om att han/hon var en idiot som körde alldeles för fort och att det var rätt åt honom/henne:rolleyes:

EDIT: och förresten, om du tagit upp frågan och blivit sågad förut varför ta upp den igen?? Vill man inte att folk ska skriva R.I.P/ V.I.F så kanske man inte ska slänga upp ärendet i minneslunden:va

Last edited:
Om man inte känner personen i fråga, varför skriva nåt alls? Går du på för dig, okändas begravingar? Skriver du in till tidningen vid varje dödsannons?

Detta är ju ett mc-forum. Och vi motorcyklister (dom flesta iaf.) ser ju varandra som en "familj". Därför vi hälsar på varandra (dom flesta iaf. igen) och därför vi hänger här. Eller så är det lika bra att köra med "Skit i andra och sköt dig själv" attityden. Verkar ju inte bättre när man läser ditt inlägg.

Last edited:
Om det nu finns ett liv efteråt o jag strök me o sen gick in från andra sidan o kollade o såg att ingen skreve nåt alls så skulle jag iaf föredra ett V.I.F, det finns inget för nån utomstående att skriva men ett V.I.F visar iaf något istället för en tom tråd.

Om nån på en skola har dött så hedrar oftast hela skolan den döde, även de som inte kände personen, lite samma sak bland oss hojåkare, vi känner inte varandra men vi delar samma intresse o känner för varandra ändå, men på internet kan man inte gå fram tyst till ett fotografi o tänka nåt för sig själv utan här utbyts det till ett enkelt V.I.F.

Mina 2 cent.

.............fast du kanske hellre skulle vilja ha en diskussion om att han/hon var en idiot som körde alldeles för fort och att det var rätt åt honom/henne:rolleyes:
Det var nog det värsta jag har läst på länge! Du vet mycket väl att det inte var så jag menade. Fler sådana påhopp hoppas jag att vi kan slippa i den här tråden.

EDIT: och förresten, om du tagit upp frågan och blivit sågad förut varför ta upp den igen?? Vill man inte att folk ska skriva R.I.P/ V.I.F så kanske man inte ska slänga upp ärendet i minneslunden:va
Läs om, läs rätt. Jag har aldrig tagit upp det här innan.

Om man måste säga något så tycker jag att det minsta man kan göra är att skriva ut det. Alltså "Vila i frid" och inte V.I.F. En förkortning ser illa ut i det sammanhanget anser jag.

Jo det kan jag hålla med dig om men du gillade ju inte att skriva vila i frid heller så vad ska man skriva då?

Aja, jag tänker även i fortsättningen låta bli att skriva i trådar som handlar om folk jag inte känner. Förolämpningar kan inte få mig att ändra på vad jag tycker. :arsele

Det var nog det värsta jag har läst på länge! Du vet mycket väl att det inte var så jag menade. Fler sådana påhopp hoppas jag att vi kan slippa i den här tråden.

Läs om, läs rätt. Jag har aldrig tagit upp det här innan.

jaha, jag hoppade några rader, det var inte du som provat detta tidigare, sorry
Jag skulle dock vilja föreslå att du förklarar exakt vad som är så respektlöst med detta fenomen. Hur många tror du inte varit med om att orden känns rätt så pass meningslösa och kanske till och med omöjliga att hitta för att hjälpa stackarn som fått sin nära vän slaktad av ett träd eller bil. Jag har full förståelse för att folk inte vet vad dom ska skriva för att visa sitt delagande men jag föredrar då 100ggr om att de skriver V.I.F istället för att inte skriva nå't. Folk i dagens samhälle bryr sig alldeles för lite om varandra och jag tycker att det är väldigt fint att motorcyklelkulturen fortfarande gåt mot strömmen och bryr sig om varandra, som tex att hälsa när man möter en annan hoj eller att visa sitt deltagande när någon tragiskt förolyckats. Jag förstår helt enkelt inte ditt perspektiv.....

Jo det kan jag hålla med dig om men du gillade ju inte att skriva vila i frid heller så vad ska man skriva då?

"Det känns fel att bara slänga in en förkortning av "Vila i frid" som ett standardsvar i dessa trådar. Som om man inte har tid att skriva något vettigare. R.I.P. känns ännu mer fel, då det inte ens är på svenska."

skrev han! Vila i frid ser mycket bättre ut än V.I.F eller R.I.P
Tycker jag i alla fall

Känner jag inte personen i fråga så skriver jag inget alls. "Vila i frid" är okej om man måste skriva något, V.I.F. och R.I.P. är smaklöst. Detta är mina högst personliga åsikter och uppenbarligen är det många som inte håller med mig, vilket också var väntat. Jag ville mest se om jag var ensam om att tycka på detta sätt.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!