Reservdelspriser i Sverige jämför med övriga EU

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Tändstift till en Kawasaki ZZR1400 kostar i Sverige 210 kr/st .
Samma tändstift NGK CR9EIA9 kostar i England 5,95 pund vilket är lite drygt 60 kr .
Hur kan det vara så stor skillnad på priset. man får nästan 4 tändstift i England för samma pris som här .
En Suomy Excel Biaggi Pirate Helmet kostar hos FC-motor 339.95 € vilket är 2800 kr
Samma hjälm köp i Sverige koster 5495 nästan dubbelt.
Ett Pirelli DIABLO Supercorsa Tyskland 1617 Sverige 2199
Och så är det MC dela och tillbehör i Sverige är dyra.
Vem är det som hugger ?
Varför och vad ska vi som kör MC gör.
Ska vi bojkotta Svenska mc firmor ?

Jag köper inte Mc delar i Sverige gör du ?
 
Det är samma sak till bilar, tex VW.
Klart dyrast är VW återförsäljarna, en dörrkontakt till en Transporter -96 kostar nästan 95:-.
Mekonomen tar 76:-.
Biltema har en likadan som kostar 19.90
Och på ebay 5.30 euro, alltså mindre än hälften av vad svenska "Generalagenten" tar.

/KentW
 
Rätt mycket käkas upp av grossistledet.

vad är det som gör att handlarna i t ex tyskland och england kan hålla så låga priser? handlar dom direkt av tillverkarna?

själv blev jag utslängd av en handlare då jag ifrågasatte priset på båda oljan och filtret till en sp1:a, han ville ha nära 400:- för filtret och nära 900 spänn för 4 liter motulolja, påpekade att jag får 3 filter på ebay för dom pengarna och då brast det fullständigt för gubben som menade att jag nästan borde skämmas för att jag inte hostar upp 400:- så att han kan fortsätta att överleva och ockra folk:dummer
 
Jag har bojkottat den Svenska reservdelsbranschen sedan flera år pga horribla priser. Gäller både bil o MC.
Skiter egentligen i vem som roffar åt sig men hela branschen får lida.

Girighet betalar sig sällan.
 
Samma här jag köper allt till min hoj i Europa, det är halva priset och bättre än det ibland! Och då pratar vi märkesvaror, och när det gäller delar så kräver inte jag någon butik som när det gäller kläder.
Stift från England som sagt nästan en fjärdedel av svenska priset. Ska beställa stålomspunna bromsslangar från England med, drivpaket står också på listan.

Jag bojkottar absolut den svenska marknaden på reservdelar.
 
Näthandlare i tyskland och england är bra då de ofta har bra priser. Man beställer och tre dagar senare har man det beställde hemma. Smidigt som sjutton.

Värre är det dock den fantastiska lördagmorgonen man ska ut på långrunda med kompisarna och inser att man inte kommer iväg utan ett nytt tändstift. Då är det bra att ha en lördagsöppen handlare som har stiften på hyllan, ockerpriset till trots...
 
Ja, visst är det tråkigt. Jag tycker det är kul o bra med god service när man går till mc handlare här hemma, inte lika kul när man kollar på kvittot dock. Går bara dit om jag verkligen behöver delarna direkt. Dock senaste gången nu så har de inte haft delarna hemma, sen när de tar 2 veckor för att få ett visir o att de sen glömmde beställa med pinlock visiret så¨blir man ju bitter, vänta tre veckor o betala dubbla priset, yay!
Sen är det ju alltid tomt i mc butikerna, inte undra på..
 
Olja och stift är hutlöst dyrt hos märkeshandlarna, men det finns ju som sagt andra ställen att köpa det på. Jag är rätt övertygad om att det svenska grossistledet är genomruttet. Ta Duells t ex, aldrig något i lager och skitdyra... Bra där!

Dock ska man tänka på att skyddsutrustning i england, vilket innefattar hjälm, är momsbefriat där. Det gör ju en rejäl slant. Det försvarar dock inte filter, olja och stift.
 
Tror nog många ser Mc handlare som en klämma- känna- testa butik för att slutligen handla genom internet.
 
I tillägg så är dessutom kronan sedan en tid ovanligt stark mot dollarn och euron
 
Näthandlare i tyskland och england är bra då de ofta har bra priser. Man beställer och tre dagar senare har man det beställde hemma. Smidigt som sjutton.

Värre är det dock den fantastiska lördagmorgonen man ska ut på långrunda med kompisarna och inser att man inte kommer iväg utan ett nytt tändstift. Då är det bra att ha en lördagsöppen handlare som har stiften på hyllan, ockerpriset till trots...

Med de låga priserna som råder utomlands så kan du beställa några extra stift och lägga hemma på hyllan så slipper du åka till ockraren på lördagen! :tummenupp
 
Beställde bromsskivor från England - tror de var lite över 3K för två flytande original - dom kom till dörren med bud efter nån dag.
Samma med irdiumstiftena - dom kom fortare än brandkåren till en fjärdedel av priset rakt ned i brevlådan.

Skulle den lokala mc nasaren fixa det skulle man fått åka o hämta dom o fått betala över 9k , för skivorna bara :näsblod
 
Jag tror att den största skillnaden stavas Kvantitet.
Lilleputtlandets Sveriges generalagenters årsvolymer motsvarar väl ett månadsbehov hos EN större handlare i London eller München...
Och jag misstänker att sambandet pris och volym är ganska linjärt.

Men inte inte delar jag ut almosor for det...jag beställer det mesta från England som alla andra medvetna...:D
 
Reservdelar köper jag oftast via svenska verkstäder om de är service minded nog att ta hem det utan att strula. Däremot tröttnade jag på priserna mc-återförsäljare och däckhandeln tar för däck såväl till bil som mc. Beställde mina däck från Tyskland och de var hemma bara på några dagar. Hur smidigt som helst. Tänkte göra likadant när jag köpte däck till min Porsche, men jag gav en däckåterförsäljare chansen att matcha priserna i Tyskland eller åtminstone lägga sig i närheten. Kunde de det fick de affären. Så blev det tillslut. På vanliga standarddäck till en bil behöver man inte göra sig besväret att beställa från Tyskland. Då är det bara att gå in till däckfirman och köpa över disk och betala vad de begär.

Antagligen är det så att den svenska marknaden är så pass liten och att generalagenterna ser till att roffa åt sig en fin marginal innan de släpper varorna vidare till återförsäljarna. Men de skjuter ju sig själva i foten nu när marknaden är så internationell. En enkel knapptryckning på datorn och man får sina delar skickat till sig. En bidragande orsak till att priserna är ytterligare billigare i Tyskland är nog att de har mindre moms på varorna. Har för mig att det stod 19% när jag handlade däcken. Här hemma hade det ju varit 25%.
 
Jag tror att den största skillnaden stavas Kvantitet.
Lilleputtlandets Sveriges generalagenters årsvolymer motsvarar väl ett månadsbehov hos EN större handlare i London eller München...
Och jag misstänker att sambandet pris och volym är ganska linjärt.

Då konkurrens saknas för generalagenterna så tror jag nog det är samma pris rakt över EU, dock har de svenska generalagenterna större kostnad för transporter (mindre volym per sändning).
 
Reservdelar köper jag oftast via svenska verkstäder om de är service minded nog att ta hem det utan att strula. Däremot tröttnade jag på priserna mc-återförsäljare och däckhandeln tar för däck såväl till bil som mc. Beställde mina däck från Tyskland och de var hemma bara på några dagar. Hur smidigt som helst. Tänkte göra likadant när jag köpte däck till min Porsche, men jag gav en däckåterförsäljare chansen att matcha priserna i Tyskland eller åtminstone lägga sig i närheten. Kunde de det fick de affären. Så blev det tillslut. På vanliga standarddäck till en bil behöver man inte göra sig besväret att beställa från Tyskland. Då är det bara att gå in till däckfirman och köpa över disk och betala vad de begär.

Antagligen är det så att den svenska marknaden är så pass liten och att generalagenterna ser till att roffa åt sig en fin marginal innan de släpper varorna vidare till återförsäljarna. Men de skjuter ju sig själva i foten nu när marknaden är så internationell. En enkel knapptryckning på datorn och man får sina delar skickat till sig. En bidragande orsak till att priserna är ytterligare billigare i Tyskland är nog att de har mindre moms på varorna. Har för mig att det stod 19% när jag handlade däcken. Här hemma hade det ju varit 25%.

6% i momskillnad märks knappt på slutpriset.
 
Jag begärde offert på motordelar till min Yamaha, vevlager, kolvar, packningar mm. Fick en chock när det kom drygt 33000:- skulle de ha. Och det var innan jag såg att det var + moms. En ny hoj -85 gick på 46000:- Senast kollade jag pris på tändspolarna behöver 2 st. 2406:-st. Fanns på ebay för 1300:- st. Nån tjänar en jä... massa pengar här i Sverige!

Jag köper inte mycket här i Sverige!
 
Ja inte är det billigt med reservdelar. Försöker ändå köpa lokalt. Skivor fixade S-racing till hyfsat pris trots allt.
Min "husverkstad" tar visserligen betalt men jag får också en del hjälp med diverse udda saker vilket jag uppskattar.

Tycker det är värt att betala dem helt enkelt.

Men priset på ett drivpaket till min hoj här i sverige är väl häftigt. Det svider, har 532, och och det betyder att det är guld någonstans i den. Har iofs inte hittat det. Men någon annan förklaring kan inte finnas:confused:
 
6% i momskillnad märks knappt på slutpriset.

Det är möjligt när det rör sig om relativt små belopp, men kommer man upp i 10 000 kr och uppåt blir det snabbt pengar. Det mesta sparar man på att de tyska handlarna kan hålla lägre priser. I synnerhet postorderföretagen som har sitt lager ute på bygden med låga hyror och personalkostnader. Strategiskt ligger ju Tyskland bra placerat och har bra transportförbindelser med övriga Europa.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top