Resehojar

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Såg att det fanns en liknande tråd om detta men den verkade mest inriktad på yamaha 660 som inte riktigt känner eller tror är ett alternativ för mig, jag vill nog helst ha 800cc+, helst 1000cc. men med kubik kommer oftast vikt och pris så allt är relativt. att resa på hoj har blivit en av mina största intressen på senare år och jag känner att det är dags att köpa en hoj som är byggd för just det.

Vad jag undrar är, vilka fler alternativ finns det än de hojar jag känner till och vilken är bättre än den andra? Resan kommer mest gå i östeuropa och planen är att vara beredd och kunna köra sämre vägar om jag så vill eller behöver. Men blir jag nöjd med hojen behåller jag den och då vill jag att den ska passa att köra i princip var som helst, även motorvägskörning. Så ja, kraft, komfort och smidighet för ett vettigt pris. Min budget kommer väl kanske ligga på 60-90 lax beroende på om hojen är utrustad med hårda packväskor eller inte.

Hojarna jag sneglar på och känner till är..

Ktm 950/990 Adventure (är jag nog mest inne på)
BMW 1150/1200 gs (tung och dyr)
BMW F800GS (lite för ny och dyr än så länge)
Kawasaki KLV 1000
Suzuki V-Strom 1000
Honda DL 1000 Varadero
Triumph Tiger 1050
Cagiva Navigator
Buell Ulysses XB12XT

Har säkert glömt bort någon men det är nog en del till jag inte känner till eller kommer på nu så kom gärna med tips.
 
Last edited:
Min polare körde Europa runt på en Honda Transalp..iofs bara 600cc men funkade utmärkt..
har själv kört den och tycker transalpen är underbar dock skulle man vilja ha en 6:e växel för motorvägskörning..

Där är ju Africa Twin annars också, lite kraftfullare..Hade jag kört en europaturne hade jag personligen velat ha en lite "billigare" hoj för att minimera stöldrisk och sånt
 
Min polare körde Europa runt på en Honda Transalp..iofs bara 600cc men funkade utmärkt..
har själv kört den och tycker transalpen är underbar dock skulle man vilja ha en 6:e växel för motorvägskörning..

Där är ju Africa Twin annars också, lite kraftfullare..Hade jag kört en europaturne hade jag personligen velat ha en lite "billigare" hoj för att minimera stöldrisk och sånt

du tänker på africa twin 750? jag vill gärna ha något som kan gå undan på sträckor där man tvingas åka motorväg etc. en sådan hoj går inte att köra i mer än 140 utan att man pressar den. jag körde min SV1000N nere i balkan i somras och någon stöldrisk var det aldrig, utan tvärtom, när jag frågade om hur farligt det var att lämna den på gatan så fick man höra ett litet skratt och "nej det är absolut lugnt!". Sedan om man verkligen är oroad så får man väl försöka parkera den på innegårdar eller garage vilket jag ändå gjort så ofta det fanns möjlighet.
 
Skulle absolut välja KTM 990 SMT. Den är nog den bästa hoj jag kört! Funkar både till touring och bankörning! Blir nog en sådan om något år.
 
Skulle absolut välja KTM 990 SMT. Den är nog den bästa hoj jag kört! Funkar både till touring och bankörning! Blir nog en sådan om något år.

true, men just 990 SMT är fortfarande rätt ny och dyr tyvärr, dock gillar jag den verkligen. och SMR 990 känns ju inte aktuell för långdistanstouring direkt.
 
Förslag

Kolla Yamahas nya Super tenére? 1200 cc verkar bli lätt...
 
Kolla Yamahas nya Super tenére? 1200 cc verkar bli lätt...

den lär ligga på över min budget på 60-90 lax tyvärr. har den ens lanserats än? det borde tilläggas att jag vill köpa motorcykeln nu i vår/början på sommaren.

-Pat. Hade jag varit du hade jag kollat närmare på KTM eller BMW-modellerna i din lista. Provkör när tjälen försvinner.

jo det är väl tanken! bmw 1200 gs ligger dock oavsett lite över min budget fortfarande. 1150:an har oftast gått väldigt långt. sedan är båda hojarna väldigt tunga. ktm'en känns intressantast faktiskt! vart provkör man sådana i sthlms-trakterna?
 
Last edited:
650, ffs! :4skrika
För övrigt en hoj som är mycket trevlig och allround. :nicka

Av de på trådstartarens lista skulle jag ha valt någon av de fem översta.
Flåt, kan inte dom där touring maskinerna i ryggmärgen. ;)
 
Du får en 800GS för dom pengarna. Jag har haft två stycken KTM 950 Adventure. Nu kör jag en F800GS. You do the math. :rolleyes:
 
Jag skulle inte satsa på en R1150GS, den är tung och tråkig även om den är en bra reskamrat. R1200GS däremot är grym på allt, extra plus för framfjädringen som funkar riktigt bra. KTMen är rolig men inte lika bra att åka långt på.

Inget slår BMWs telelever som inte packar ihop under bromsning vilket alla andra i klassen gör. ABS är dessutom bra på resan.

Har du råd att köpa och försäkra en KTM så har du nog råd med en R12GS för 100k.
 
du tänker på africa twin 750? jag vill gärna ha något som kan gå undan på sträckor där man tvingas åka motorväg etc. en sådan hoj går inte att köra i mer än 140 utan att man pressar den. jag körde min SV1000N nere i balkan i somras och någon stöldrisk var det aldrig, utan tvärtom, när jag frågade om hur farligt det var att lämna den på gatan så fick man höra ett litet skratt och "nej det är absolut lugnt!". Sedan om man verkligen är oroad får man väl försöka parkera den på innegårdar eller garage vilket jag ändå gjort så ofta det fanns möjlighet.

nu har jag inte prova a-twinnen men de kan gå o tuffa med den oså.
dr800 jag hade tuffa fint i 140 knyck utan att vara ansträngd
och då är den en stånka med mindre hk.

ktm har jag hört ska ha för mycket småfel som inträffar när man ska köra långväga.

läs o fråga lite på soe istället..
 
Du får en 800GS för dom pengarna. Jag har haft två stycken KTM 950 Adventure. Nu kör jag en F800GS. You do the math. :rolleyes:

Du pallade inte trycket :hihi näärå.

Även att jag inte testat någon av hojarna så säger jag faktiskt också BMW.
 
Du får en 800GS för dom pengarna. Jag har haft två stycken KTM 950 Adventure. Nu kör jag en F800GS. You do the math. :rolleyes:

Du byter ju hoj oftare än de flesta byter kalsonger!
Fast det gör ju jag med iofs. Men ska vi verkligen lyssna på någon som kommit fram till att det är en bra idé att gå från BMW till Ducati???

On a more serious note, hur är 800an?
Bytlåna lite någon sväng i sommar kanske?
 
Med strom och Varadero på listan redan kan du också lägga till TDM90, en utmärkt långfärdshoj. Med 1000 mil serviceintervaller, ventiljustering först vid 4000 mil.
Säljs i Australien i ett specialutförande med grova däck, hasplåt och kraschbågar, så visst funkar den för lite tuffare tag än bara asfalt.

Jag skulle utifrån din lista helt klart försöka hitta en vettig 1150 gs i adventure utförande (STOOR tank).
Bekväm som få, lång räckvidd, och mer eller mindre bombsäker kvaltitet.

KTM 950 Adventure väljer du bort då dom helt enkelt inte är tillräckligt tillförlitliga om du inte gillar att skruva själv och är beredd att ta en stor och kostsam repration. 990 är uppdaterad och mycket bättre än sin föregångare.

DL/KLV 1000 är erkänt pålitliga, bekväma, bra hojar helt enkelt. Är ju samma hoj med olika dekaler.

F800GS föll mig inte alls i smaken då jag provade den, mjuk gaffel, slö. Stort spel i bromsskivorna fram gör att det klonkar smäller då man bromsar, gaffeln har inga justeringsmöjligheter och är mjuk som bara den, dyker rejält vid inbromsningar.
 
  • Gilla
Reaktioner: Pat
Jag gissar att du vet att BMW 1200GS är mycket lättare, 203 kg, än
1150 GS, 249 kg?

Adventure modellerna är förstås tyngre pga extrautrustningen men
jag vet inte hur mycket.

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top