Reseberättelse Borensberg maj 2011

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Inspirerad av laidback och Hellman bl a, kommer här en liten reseberättelse från min hojtur denna helg till Borensberg.
Det blir också ett test och lite uppvärmning inför mina längre resor i sommar.

Sitter i sängen på vandrarhemmet med min lilla (10`) bärbara, och connectar med mobilt bredband på liten usb-grunka.

Drog från jobbet tidigt denna eftermiddag, skulle träffa mina mc-polare i Borensberg. Vi träffas just där för det ligger nästan mitt emellan Karlstad, Kristinehamn, Stockholm och Vetlanda där vi bor.

Vädret har varit kanon hela dagen, inte ett moln, men dock inte jättejättevarmt.

Jag kör norrut från Vetlanda men vill som vanligt försöka undvika den stora närmaste vägen, så lite norr om Eksjö svänger jag höger mot Österbymo, men svänger vänster rätt snart, mot Hestra. Svänger sedan ut på Torpön för att se om det går en färja norrut mot Boxholm...

Jag fick vänta 20 min, se bild, men sen gick färjan, och jag var snart i Boxholm på väg mot Mjölby och Skänninge.

Vet att det skyltas mot Borensberg flera ggr, men väljer den första avfarten åt höger mot Borensberg. En härlig väg :)

Jag anländer den vackra orten Borensberg kl 1740 och frågar en man utanför Ica om det finns något System här, tänker att jag vill kolla in de lokala ölsorterna på orten. Det finns inget System här så jag tröstar mig med en glass för 24 kr, med tre kulor, vanilj, saltlakrits samt blåbär. Gott!

Jag hittar vandrarhemmet där vi ska bo, som ligger i det som i forna tider var ett glasbruk. Jag åker och handlar mat, och efter en stund anländer mina kamrater på sina FJR 1300 samt GS 1200 Adventure. Riktigt kul att se dem, vi har inte setts sedan mc-mässan i januari.

Vi lagar mat och avnjuter den intill Göta Kanal, se bild.

Att träffa gamla goda barndomskamrater en solig fredagkväll, inte mycket kan vara bättre...? :)

Bifogat

• 20110520201.jpg
    20110520201.jpg
    250.9 KB · Visningar: 104
  • 20110520205.jpg
    20110520205.jpg
    254.2 KB · Visningar: 119
Last edited:
Vilken morgon !
Solen skiner och frukosten som vi lyxat till och beställt, ska snart intagas :)
Som vanligt känner jag i skallen att jag borde låtit bli den sista igårkväll/natt..., men det är ju så gott med skotsk ale ! Och det där konstiga blasket som Larra bjöd på känns..., i magen än...
Duschen var i prima skick här på v-hemmet, och humöret är på topp.
Sedan ska vi köra en runda men vi har inte bestämt vart än. Blir nog en bit invid kanalen gissar jag.

Bifogat

• 20110521211.jpg
    20110521211.jpg
    239.6 KB · Visningar: 67
  • 20110521213.jpg
    20110521213.jpg
    253.3 KB · Visningar: 83
Last edited:
ser härligt ut, skall själv försöka med en lite längre runda i em. Hoppas på en ca 20mil slingervägar tillsammans med farsgubben.

Braa!
Kul att få följa med! Skönt med en liten touringsväng även om det bara gäller en övernattning.
Hela området mellan Vättern och kusten är ju proppat med små snirkliga hojvägar,
Kan verkligen rekomenderas för er som inte hittat dit än.

Bra blandning med text och bild så man får en känsla för hur hojarna ser ut,
hur vädret var osv.

En sak bara, lakritsglass är INTE gott

Efter frukosten körde vi först västerut till Vadstena, underbara små vägar längs de knallgula rapsfälten! Framme fick vi både kaffe och glass på en uteservering i city. Där blev vi sittande i ett par timmar i solen och hann avhandla många diskussionsämnen, bl a att man borde jobba mindre, att Hitler hade dålig strategi i slutskedet, att Norges mest östra punkt ligger mer österut än Finlands östraste punkt (eller hur det nu var), att äldre kvinnor nog inte är det sämsta, att Adolfkanonen är stor, att BMW minsann inte bara gör tvåcylindriga boxermotorer, samt en massa andra jätteviktiga ämnen.

Efter det långa fikat vände vi framlyktorna österut, körde mot Borensberg igen, tankade, eftersom min tank var torr som en Dry Martini, och körde förbi Ljungsbro (där det finns en chokladfabrik som heter Cloetta). Vid Bergs slussar stod en vacker ung mor med barnvagn vid övergångsstället varför jag stannade och fick avnjuta utsikten när hon passerade mitt främre Michelin..., suck.

Vi körde längs sjön Roxens norra sida, en riktigt trevlig väg, vacker natur och sköna svepande kurvor och bra asfaltbeläggning. Trodde Larra skulle vara envis att vi ska bada, men han sa inte ett knyst om det.

Vid Roxens östra spets ligger Norsholm, och där var det lunchdags! Där satt redan ett HD-gäng som såg tuffa ut. Men jag försökte också se tuff ut, och beställde en oxpytt med extra mycket rödbetor !

Efter maten fick H hemlängtan och lämnade mig och Larra i sticket. Vi var dock glada ändå, stoppade in öronpropparna, drog på oss hjälmarna och styrde norrut mot Finspång, sedan västerut mot Tjälmo och vidare mot Zinkgruvan och landade återigen vid ett kaffebord, den här gången i Askersund. Larra var även sugen på kvällsmat och beställde en Banana Split.

Nu var solen på väg ner och kylan kom krypande. Vi diskuterade vägval och enades om att köra norrut mot Fjugesta, en helt underbar väg med härliga kurvor och vi fick möjlighet att slita även på däckens sidor och inte bara mitt på.

Eftersom jag inte har lust att åka hem till Vetlanda idag siktar jag på att bo hos farsan i Björneborg. Efter lite högfartsåka når vi denna metropol ca kl 2130 och har då också passerat Svartå och Degerfors.

En kanonhojdag igen, men nu blir det skönt att komma in i värmen...

Bifogat

• 20110521221.jpg
    20110521221.jpg
    247.9 KB · Visningar: 88
  • 20110521223.jpg
    20110521223.jpg
    256.9 KB · Visningar: 68
Last edited:
Blir riktigt sugen på en liten lagom roadtripp med! Kul och se lokala förmågor... Läste igenom Norge trippen ni gjorde, där blev man ju grymt avundsjuk!! =)

Keep the good work up!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...