Resa solo 3-4 veckor, jul och nyår..vart? hur?

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Har semester vecka 51, 52, 1 och 2 och tänkte ta en resa till ngt varmare ställe. Från början var det tänkt att jag och en polare skulle åka tillsammans till Thailand men nu verkar det till sist som han inte kommer loss från jobbet... Så det verkar som jag får ta mitt pick å pack och bege mig ut i stora världen ensam. Har aldrig gjort ngn längre resa på egen hand förut så jag behöver lite tips!

Thailand eller närliggande länder är fortfarande intressant (har aldrig varit där) men vilka platser är ett måste isf? Hur fasen ska jag lägga upp det för att slippa känna mig helt utmobbad iom att jag kommer vara borta över jul och nyår? hehe

Finns det tips på andra ställen att åka till.. Känner mig mkt öppen för förslag just nu.. USA, Sydamerika, Kina??? Varför?

Typen av resa jag tänkt mig är väl ungefär sol och bad blandat med lite storstad.. Inga äventyr i djungeln flera dagar, bergsbestigning eller dylikt..

Jag hade nog skippat Asien, däremot Brasilien eller ännu hellre Sydafrika. Jag spenderade 5 veckor i Kapstaden och områdena runt omkring, bra mat, trevligt folk, många vingårdar att åka runt till + ett mycket bra partyliv Just bad är det kanske lite sämre med då det kommer kalla strömmar upp från sydpolen men det är uthärdligt, men stränderna är fina!

Dock ska man vara försiktig att springa runt själv på fyllan på nätterna då det är en del kriminalitet men tänker man sig för så är det ingen fara. Dessutom är taxi riktigt billigt, men åk bara med auktoriserade bolag, ingen svarttaxi!

Jag reste själv till thailand i 4 v över jul o nyår en gång... Tog med mig ett par feta böcker som jag tänkt roa mig med, men det blev inte mycket läsning för jag träffade ett gäng australiensare efter ett par dagar som jag hängde med hela resan... Det blev min bästa resa någonsin... Är man bara öppen o frammåt så kan det bli hur bra som hellst när man reser ensam.. :)
Fick ett smeknamn.... "The Viking from Sweden" efter rugbymatcherna på playan... :banana

Ok tack för svaren.. :tummenupp Har även blivit tipsad om Nya Zeeland. Någon som har något att tillägga ang det landet?

Är du rookie på att resa är Thailand bra. Annars kan jag VERKLIGEN rekommendera Filippinerna. Smiskar Thailand på alla punkter. Billigare också.

Ok tack för svaren.. :tummenupp Har även blivit tipsad om Nya Zeeland. Någon som har något att tillägga ang det landet?

Fint, härligt land. Bra för ensamresning.
Lite väl långt (26h flygtid) bort och dyr resa. 12k t/r för en flygstol är bra pris. Inte jättebilligt att leva i..
Det är häftigt, men det finns mer prisvärda alternativ om du mest vill ligga på stranden och cruisa städer

Är du rookie på att resa är Thailand bra. Annars kan jag VERKLIGEN rekommendera Filippinerna. Smiskar Thailand på alla punkter. Billigare också.
Billigt... Jag bokade en vecka på det där stället du rekommenderade. 2,000 amerikanska bananer! :gnissla

Jag spenderade nyår på 7 mile beach- negril jamaica. Riktigt bra, lätt att träffa andra backpackers. Fast att starta själv kanske inte är sån bra ide, jamaicanerna pratar om "one love" men dom menar nog "my wallet" :P.

Jag gjorde 3-4 veckor i thailand i feb/mars, första resan ensam och kan verkligen rekommendera att resa ensam. Skulle jag gjort om resan hade jag nog valt något annat land i närheten, Thailand är Thailand och riktigt skönt, men lite för turist-paradis för mig :)

Billigt... Jag bokade en vecka på det där stället du rekommenderade. 2,000 amerikanska bananer! :gnissla

Jaja. Billigt och billigt. Det beror ju såklart lite på hur man vill bo :)
Men generellt är nog Filippinerna billigare än Thailand.

När drar du?

ok Filippinerna verkar helt klart intressant.. Som det ser ut nu så kanske det först blir några dagar i Dubai eftersom min bror är där på jobbuppdrag i december. Kan ju vara ballt att se det stället också. Måste forska lite mer om Filippinerna....

Jaja. Billigt och billigt. Det beror ju såklart lite på hur man vill bo :)
Men generellt är nog Filippinerna billigare än Thailand.

När drar du?
Sticker från Japan den 27:e december. Någon natt på Lagen sedan vidare till Miniloc.
Drog kortet idag och det blev visst 2,500USD. Tur man har gratis flygbiljetter...

Tack igen för tipset! :tummenupp.

Går själv i exakt samma tankar.
Lite sugen på att testa bali och Vietnamn.

Även om Brasilien, Argentina, Chile osv lockar endel också. Men det känns som om det blir lite dyrare att åka runt där?

Starkstriker, vilka ställen skulle du rekommendera på Filippinerna?

Last edited:
Jag hade nog skippat Asien, däremot Brasilien eller ännu hellre Sydafrika. Jag spenderade 5 veckor i Kapstaden och områdena runt omkring, bra mat, trevligt folk, många vingårdar att åka runt till + ett mycket bra partyliv Just bad är det kanske lite sämre med då det kommer kalla strömmar upp från sydpolen men det är uthärdligt, men stränderna är fina!

Brasilien har alltid varit ett drömresemål! Men bör man åka dit ensam? Känns lite skrämmande.. *fegis kanske*.

Ok nu är det huvudsakliga för resan bestämt. Flyger ner till Dubai 16/12 för att möta upp bror min några dagar drar sedan vidare till Bangkok 20 eller 21/12. Vill se både Thailand och Filippinerna så det lär väl bli ung 1,5 vecka i varje land. Tror jag börjar med Thailand och sen vidare till Filippinerna. Vad tror ni om det? I så fall blir det södra Thaliand och i Filippinerna har jag kikat på Boracay och Cebu. Rekomendationer?

Undvik Sydamerika första resan ensam. Thailand, och många andra länder i Sydostasien är enklare och bättre att börja med.
Bo på guesthouses istället för hotell. Hotell är för folk som vill vara i fred, guest house för folk som gillar sällskap.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back