Reparera plasttank, -hur gör man?

Aceton och glasfiber?
Beprövat men är det bensinbeständigt?
 
Perrrr skrev:
Glasfiber går inte på plast....

Hmm,
det är faktiskt ett beprövad gammalt "tattarknep"
att laga hårdplast med glasfiberväv och aceton.
Acetonen löser upp väven och underliggande plast
lite lagom så man kan få snygga lagningar av
t.ex sprickor i plasten i en bilinredning.
Säger dock inte att det funkar på all plast och
tvekar till hur bensinbeständigt det blir.
 
Out_Spinner skrev:
Ta fram lödkolven och lite extra plast.

Sörj för god ventilation :rodnar

NEJ NEJ NEJ NEJ

Ge för h-vete inte idiot-råd!!!
Bensinångor är extremt brandfarligt,
innan man för en lödkolv (eller svets)
i närheten av en bensintank så måste
man säkerställa att INGA ångor finns
kvar i tanken vilket är mycket omständigt.
 
Låten stå öppen några timmar så ska dom flesta ånger vara borta,det dunstar ju snabbt.
 
Therudeboy skrev:
Låten stå öppen några timmar så ska dom flesta ånger vara borta,det dunstar ju snabbt.

Inse att detta inte är någon lek!!
Du vet inte vad du snackar om,

Sådana råd är livsfarliga :mad: :fakta :mad:
 
gthyni skrev:
Inse att detta inte är någon lek!!
Du vet inte vad du snackar om,

Sådana råd är livsfarliga :mad: :fakta :mad:



Kom med ett råd då istället för att säga att allt är livsfarligt.


Det som inte dödar det härdar :finger
 
Therudeboy skrev:
Kom med ett råd då istället för att säga att allt är livsfarligt.

Grundråd:
svetsa och löd inte en bensintank om det finns alternativ

Om man måste:
Skölj ur en avfettning ett par gånger,
sen med vatten många gånger.
Låt stå många timmar, gärna dagar i rumstemp.
Man testar genom att för en låga ovanför
det öppna tanklocket, men håll undan huvudet.
Normal poppar det till av de sista gasarna
trots den omfattande proceduren ovan.


Det som inte dödar det härdar :finger

Om du vill vara en idiot så är det en sak. :kocko
Att ge andra råd om sånt du inte begriper
sätter andra i fara.
Vill du ha det på ditt samvete? :7peta
 
Last edited:
gthyni skrev:
Grundråd:




Om du vill vara en idiot så är det en sak. :kocko
Att ge andra råd om sånt du inte begriper
sätter andra i fara.
Vill du ha det på ditt samvete? :7peta



Jag hade låtit det dunsta,sen hält i vatten i tanken = minst risk för explosion. Klart jag inte vill ha det på mitt samvete. :slicka



Ta reda på vad det är för plast så ska jag säga om det går svetsa (beror ju på storlek på hål eller om det bara är repor)// F.d plast malare
 
Vad det är för plast??? Nästan alla tankar till krossar och endurohojar är väl gjorda av samma sorts plast? Eller inte?
Det är till en KTM och jag har ingen aning om vad det är för sort.

Hålet är mycket litet, så litet att det bara rinner ut väldigt lite bensin, kanske en droppe i minuten.

Tipsa mig om någon som kan hjälpa mig med sånt, helst här i Göteborg.
 
Jag gissar på abs,kan vara pp,kolla under tanken någonstans står det nog villken plast sort det är//Kristoffer
 
Jag har lagat ett expansinskärl till kylarvatten med vanligt epoxylimm......Detta håller bra,frågan är om det lirar och blir snyggt på en tank..
 
Lödkolv och lite extra plast är det bästa!! Man kan inte antända ben sin med en lödkolv på 400grader!
 
kamikaze skrev:
Lödkolv och lite extra plast är det bästa!! Man kan inte antända ben sin med en lödkolv på 400grader!

Hur många gånger måste man säga det
:mad: :mad: :mad:

riskera era egna liv och lemmar,
men ge inte korkade råd åt andra:

Ett Experiment
att begrunda. Bensinångor är det farligaste vi hantera
till vardagslag. Lär er respekt innan det smäller.

En arbetskamrat till mig svävade mellan liv och död
med svåra brännskador på 40% av kroppen efter
en bensinexplosion. Jag önskar ingen att få
uppleva samma sak. Även om man överlever är
svåra brännskador fruktansvärt plågsamma.
 
gthyni skrev:
NEJ NEJ NEJ NEJ

Ge för h-vete inte idiot-råd!!!
Bensinångor är extremt brandfarligt,
innan man för en lödkolv (eller svets)
i närheten av en bensintank så måste
man säkerställa att INGA ångor finns
kvar i tanken vilket är mycket omständigt.
JO JO JO JO! Klart man gör rent tanken och ser till att inte bensin och ångor finns kvar INNAN man går lös med lödkolven. Det räknar jag med att en hojåkare förstår.
 
kamikaze skrev:
Lödkolv och lite extra plast är det bästa!! Man kan inte antända ben sin med en lödkolv på 400grader!

Bensin:
flampunkt -34 grader celsius
Antändningspunkt 450 celsius

Vågar du lita på dedär 50 graderna?

gladh
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top