Repa i ramen och polera, omöjligt???

Jonsssson

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Just nu bara en skoter...
Tjena!
Håller precis på att polera svingen på hojen och hade väl egentligen också tänkt polera ramen...Grejen är bara den att det är en sjysst repa tvärs över ramen, "under tanken", och det inser man ju att det kommer att synas jävulskt mycket....:( (den är alltså ca 1mm djup)
Så jag undrar helt enkelt ifall någon här har provat svetsa, tennspackla eller något annat för att ta bort repor i ramen och sedan provat slipa/polera....
Går det att få bra/snyggt, eller är jag dömd att pulverlacka ramen svart???
Kändes lite segt att blästra ramen....
Skriv gärna ner era egna erfarenheter....

svetsa eller tenna är inget man gör om man inte har lite hum om vad man pysslar med, polera upp å se hur mycket det syns då det kanske inte blir så illa som du tror

Jonsssson skrev:
2658900 Tjena!
Håller precis på att polera svingen på hojen och hade väl egentligen också tänkt polera ramen...Grejen är bara den att det är en sjysst repa tvärs över ramen, "under tanken", och det inser man ju att det kommer att synas jävulskt mycket....:( (den är alltså ca 1mm djup)
Så jag undrar helt enkelt ifall någon här har provat svetsa, tennspackla eller något annat för att ta bort repor i ramen och sedan provat slipa/polera....
Går det att få bra/snyggt, eller är jag dömd att pulverlacka ramen svart???
Kändes lite segt att blästra ramen....
Skriv gärna ner era egna erfarenheter....

Svetsa kan du inte göra för ditt ändamål. Alumiumet i svetsen kommer att ha en annan struktur än i ramen och om du då polerar alltsammans så kommer det bli "fläckigt" där du svetsat.

Detta vet jag inte, men går tenn ens att polera? Tennspackla gör man framför allt på plåt för att slippa använda spackel som är kemiskt sammanställt. Dessutom inte helt enkelt att få till.

Blästra kommer inte göra någon direkt nytta heller. Då sprutar du sand/glas/nötskal för att få bort ytbeläggningar såsom rost och färg. Du tar bort lika mycket på hela ytan du blästrar, alltså kommer repan fortfarande vara kvar.

Det enda alternativet som jag ser är att du slipar ner ramen 1 mm helt enkelt. Använd maskin och börja med hyffsat grovt papper och gå ned till finare allt eftersom. Aluminium är mjukare än man tror och går relativit fort att slipa ner om man har lite tålamod. Lämna in till firma annars.

Det enklaste alternativet är att du lämnar in ramen för våtlack eller pulverlack. Det finns även en 2 komponentsfärg som ser ut som krom, har dock hört sviktande resultat när detta utförs. Inte helt billigt heller gissar jag.

Lycka till! :tummenupp

Tack för svaren!
Har dock precis fått pris på vad det kommer att kosta med bläster och lack för ram och sving, tror nog att jag kör på det! Känns inte bra att slipa ner ramen så mycket...(djupt)
Frågan just nu är bara ifall det ska vara matt eller blank svart...:confused:

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back