Rent hypotetiskt - "hastighetskamera" + firmabil

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
"Jag har en kompis" som blivit plåtad av en så'n där kamera...

Hans arbetsgivare har nu fått ett litet brev där han "ombeds" att inom en
viss tid svara med namnet på den som framförde fordonet vid fototillfället.

Jag hävdar att brevet kan slängas i papperskorgen och lämnas helt utan åtgärd.
Eventuella "påminnelser" kan man med fördel låta gå samma väg och därmed är saken ur världen.

Har jag: Rätt eller fel?

Det är väll polisens sak att bevisa vem det är som kör?

Enklast är väl att din "kompis" sätter sig ner o svarar på brevet och förklarar att ni inte kommer namnge någon.
Då vet ni ju inom kort hur det kommer funka. Istället för att slippa ev bet anmärkelse.

Enklast är väl att din "kompis" sätter sig ner o svarar på brevet och förklarar att ni inte kommer namnge någon.
Då vet ni ju inom kort hur det kommer funka. Istället för att slippa ev bet anmärkelse.

Har man exempelvis färdskrivarfordon i flottan kommer en kontroll som ett brev på posten om man börjar trilskas. Iallfall på budfírman jag jobbade på tidigare.

/ Jens

Har man exempelvis färdskrivarfordon i flottan kommer en kontroll som ett brev på posten om man börjar trilskas. Iallfall på budfírman jag jobbade på tidigare.

/ Jens
Nja, färdskrivare i en Jumpy..tror inte det. Bara hantverkarhjon i den här "flottan" :)

Man kan inte få en betalningsanmärkning om man inte fått betalningsanmodan.

Last edited:
Som vanligt på sporthoj, massor med svar - ingen vet. :lol
Jag sticker ut hakan, för jag vet:
du har rätt, släng skiten

Det finns inget ägaransvar för fortkörning.

Har en "kompis" som var i samma sits.
Planen var att kontakta polisen och be att få in en bild på förraren (om ni ej redan har fått den), men samtidigt förklara att det är en bil som används på byggen och även underleverantörers anställda har lånat den. När bilden väl dyker upp (om den nu gör det) så känner man ej igen förraren. Funkade fint den gången iaf.

Inget ägaransvar i Sverige för hastighetsöverträdelser (än så länge). Precis som redan nämnts i tråden hade jag som ägare inte sagt vem som körde. Det är polisens sak att utreda.

Kan inte svara på om det bara är att slänga lappen i papperskorgen. Om svar krävs är det väl bara att säga att man inte vet vem som kört vid tillfället och visste man det kommer man ändå inte att tala om det och hänvisa till att man som ägare inte kan stå till svars för den typen av överträdelser mot lagen. Svårare än så är det inte.

Last edited:
Ok,
en viss konsensus träder fram.

Att ägaransvar inte gäller (än så länge) är ju klart.
Så det kvarstående "problemet" är väl vad
myndigheten (polisen) kan kräva av ägaren.

Efter lite löst googlande och förhör med juridikstuderande
så blir nog slutsatsen att dom inte kan "kräva"
något relevant öht.

Det blir det runda arkivet som gäller....

Och när ägaransvar införs hänger man fram en död gråsparv på regskylten fram så den täcker över en del av plåten.

Ingen kan anklaga mig för brott:D

Rätt kul för rättsystemet att börja och harva i detta sen.....skylten måste alltid vara synlig...massa oskyldiga som verkligen fått en gråsparv på skylten som inte märkt av det får dom nya regeringspoliskontroll böterna på 40 tusen....nya lagar införs....alla bilar måste ha en kamera som filmar regskylten så föraren kan se den är synlig.....några år senare RFID teknik....i alla skyltar...plus ett örhänge med RFID...teknikfreaken börjar och köra "gråsparvmetoden" på detta...tant Helga 80 åker dit för fortkörning på mc - 320km/t på 90 väg - dödstraff - dom kan kämpa på...:D

Det kan såna som jag med :arsele :D

Ok,
en viss konsensus träder fram.

Att ägaransvar inte gäller (än så länge) är ju klart.
Så det kvarstående "problemet" är väl vad
myndigheten (polisen) kan kräva av ägaren.

Efter lite löst googlande och förhör med juridikstuderande
så blir nog slutsatsen att dom inte kan "kräva"
något relevant öht.

Det blir det runda arkivet som gäller....

Polisen kan inte kräva någonting då vi inte har någon angiverilag. Går du däremot till England så finns just en angiverilag som säger att du måste uppge vem som kört ditt fordon annars är det du som ägare som får bötesbeloppet.
Det vi använder kallas strikt föraransvar utan angiveriplikt.

Därför köper man om det införs frysta gråsparvar och hänger på o byter om dom blir för dåliga - sen är det väl upp till åklagarna att bevisa att 3,4 miljoner svenskar fått mycket gråsparv i regskylten...fast han har nog en hel påse själv i frysen.

Därför köper man om det införs frysta gråsparvar och hänger på o byter om dom blir för dåliga - sen är det väl upp till åklagarna att bevisa att 3,4 miljoner svenskar fått mycket gråsparv i regskylten...fast han har nog en hel påse själv i frysen.
Släpp limtuben ! :tungan

Jag har varit inne på förhör efter att min bil fotats två gånger samma dag. Både på tur och retur-resan.
Jag förklarade bara att jag inte ville berätta vem som körde.

Jag har varit inne på förhör efter att min bil fotats två gånger samma dag. Både på tur och retur-resan.
Jag förklarade bara att jag inte ville berätta vem som körde.

...och andra gånger händer inte ens det.

Regelmässigt så brukar hyrfirmor m.fl. låta saken bara försvinna - det är dålig business att hänga ut sina kunder eller medarbetare (polisen håller ju oftast varandra om ryggen de med, så varför kan inte andra...).

Det kan väl inte vara så svårt för polisen att kolla alla anställda på en hantverksfirma och på det viset ta fram körkortsbilder på potentiellt skyldiga. Om bylingen bara gör sitt jobb, så borde de ha "kompisen" som i en liten ask. Men de orkar väl förstås inte...

Ja. Det kan dom göra genom att ägaren till bilen berättar för dom vem som kört bilen vid tillfället. Detta är dock inget som ägaren måste göra.

Ägaren till bilen kan väll ändå inte garantera vem som kört bilen om inte ägaren sat i den förstås! Ägaren kan ju bara talaom vem som borde kört bilen men inte grarntera!
Ser du det inte med egna ögon kan du inte veta med 100% säkerhet! Vem vet om jag lånat ut min firmabil?
Jag tror inte ägaren är skyldig art medela nått!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti