rensa systemet

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
:) jag har en liten undran...har en xr600 med orginal fula svarta stora avgasröret...

jag får köpa en dr650 orginalrör...(slute av 90 talet) för skräppengar.
så jag undrar om jag rensar lite i det systemet tro ni de då skulle funka bra till min xr om jag bestyckar om o så?

bygga om o anpassa e inga prob :rolleyes:

ozeo skrev:
:) jag har en liten undran...har en xr600 med orginal fula svarta stora avgasröret...

jag får köpa en dr650 orginalrör...(slute av 90 talet) för skräppengar.
så jag undrar om jag rensar lite i det systemet tro ni de då skulle funka bra till min xr om jag bestyckar om o så?

bygga om o anpassa e inga prob :rolleyes:
Nej ingen mening... På xr 600or lönar det sig bara att sätta på fullflödes dämp = slipon. krökar byter man först när man har portat och bytt kamm! Har provat! Därimot har man stor fördel att byta krökar på xr650ior! Benny

tja nu tänkte jag inte på krökarna (bara dämparn) utan mer för att öppna upp systemet lite + att den blir lite mer slimmad :)

ozeo skrev:
tja nu tänkte jag inte på krökarna (bara dämparn) utan mer för att öppna upp systemet lite + att den blir lite mer slimmad :)
du kan rensa dämparn och sätta i ett perforerat rör och lite dämpull runt. då blir det som ett slip-on. :D :banana

starholk skrev:
du kan rensa dämparn och sätta i ett perforerat rör och lite dämpull runt. då blir det som ett slip-on. :D :banana

de va de jag hade tänkt
bara undrar om de ger samma effekt som o köpa ett slipon...kanske inte lika bra men nästan :rolleyes:

ozeo skrev:
de va de jag hade tänkt
bara undrar om de ger samma effekt som o köpa ett slipon...kanske inte lika bra men nästan :rolleyes:
blir nästan samma sak. en fyrtaktare är inte lika känslig som en t.ex. 2-takt. har gjort frera egna dämpare med goda resultat. b.la. på min ktm 525exc. plockade ut allt innehåll och satt i ett perforerat rör. klart märkbar skildnad. och så låter det lite trevligare också.... :tummenupp

ozeo skrev:
de va de jag hade tänkt
Blir lika bra som det dyraste slip du kan hitta! Håll stor dimension på ferforöret typ 48mm invänd. enda kruxet är att billig ull blåses lätt ut. Köp lite ljudämarmatta och rulla in röret med först najas fast med rostfri tråd ,sedan billigare ull. då håller den lika bra som ett köpeslipon! :tummenupp

tackar för snabba bra svar grabbar..låte som de bli bygge...
nu har jag inte riktig koll på hur de ska se ut inuti men min bror vet nog men jag tänkte kika med er..

det där "perforerade" hålen är ju på ett långt rör...
ska då röret gå hela vägen rakt igenom dämparn eller ska det röret bara gå en bit o isf vart ska de röret börja o slut?
bak? fram?

om nån fattar vad jag menar :rolleyes:

ozeo skrev:
tackar för snabba bra svar grabbar..låte som de bli bygge...
nu har jag inte riktig koll på hur de ska se ut inuti men min bror vet nog men jag tänkte kika med er..

det där "perforerade" hålen är ju på ett långt rör...
ska då röret gå hela vägen rakt igenom dämparn eller ska det röret bara gå en bit o isf vart ska de röret börja o slut?
bak? fram?

om nån fattar vad jag menar :rolleyes:
Den ska gå rakt igenom. bara köpa en perforerad plåt med 3 eller 4mm hål och bocka runt något kraftigt rör i samma storlek. eller om du kan låna en valsmaskin och valsa plåten. (blir snyggast) kan nog gå till en plåtvekstad och be dom göra det. :tummenupp

Varför köper du inte nåt gammalt slip-on från någon hoj och modifierar ett fäste? En som jag känner kör med ett sebring (gamla) dämpare på sin Ktm520 men den kommer från början från en LC4 + att han passade på att rensa det lite. Mkt fin sång i den!

motardnisse skrev:
Varför köper du inte nåt gammalt slip-on från någon hoj och modifierar ett fäste? En som jag känner kör med ett sebring (gamla) dämpare på sin Ktm520 men den kommer från början från en LC4 + att han passade på att rensa det lite. Mkt fin sång i den!

för att ett sånt kostar minst 1000 spänn o detta kostar nån hundring :3freak har en ekonomimotard vetdu :)

lyfter en gamal tråd här..
har påbörjat mitt bygge.
börja från scratch.
har ett rostfritt rör i vad jag tror är lämplig storlek har bonkat svetsat o fixa till så nu e de ovalt...tror det är lämplig storlek på röret men nu till frågan/fråger.
ska den va en viss längd..min e nu ganska exakt 41 cm lång, lätt ovalt e de bra?
ska jag ha större ingång/utgång nånstans i de perforerade röret/gallret eller ska den va rak rakt igenom? om ni förstår.
hur mycke ull/matta ska man ha..ska jag täcka allt i hela dämparn utanför röret eller ska man bara linda lite granna?
tacksam för svar. :)

Ca. 2" rätt igenom.Man kan gå ned några mm(5-6) i diameter de sista 20-30mm,ska göra att man får ut lite mer övervarv.

Det ska vara fullt med stoppning.

Jag har också byggt en dämpare till min FE550,funkar hur bra som helst.Ska bänka nån gång med både original och slipon för att jämföra.

ozeo skrev:
lyfter en gamal tråd här..
har påbörjat mitt bygge.
börja från scratch.
har ett rostfritt rör i vad jag tror är lämplig storlek har bonkat svetsat o fixa till så nu e de ovalt...tror det är lämplig storlek på röret men nu till frågan/fråger.
ska den va en viss längd..min e nu ganska exakt 41 cm lång, lätt ovalt e de bra?
ska jag ha större ingång/utgång nånstans i de perforerade röret/gallret eller ska den va rak rakt igenom? om ni förstår.
hur mycke ull/matta ska man ha..ska jag täcka allt i hela dämparn utanför röret eller ska man bara linda lite granna?
tacksam för svar. :)
Viss längd, har lite betydelse. längre = lägre toppeff men bättre lågvarvs. Det blir bra med den längden 41cm, passar den motorn = traktor-råstyrka kör 48mm in mått på perforöret. Stoppa fullt, mellanrör till kröken 48mm inv :tummenupp

Boost 2 skrev:
Viss längd, har lite betydelse. längre = lägre toppeff men bättre lågvarvs. Det blir bra med den längden 41cm, passar den motorn = traktor-råstyrka kör 48mm in mått på perforöret. Stoppa fullt, mellanrör till kröken 48mm inv :tummenupp

låter riktigt bra de där grabbar..ska bli kul o se om de bli nån förbättring sen. :tummenupp

nu tar jag över lite men skitsamma...

Jag har en DR650RSE med de fula dubbla org.dämparna. De är nog en jävla strypning då de är sotiga som fan och inte går att öppna för att rensa. Dessutom är det dubbelt så stort flöde i den ena jämfört med den andra. Vad ska jag göra? Slipa upp det emd vinkelslip och kolla? Risken finns väl att det är nån skum konstruktion där inne med massa gångar istället för perforerar rör och dämparull. Kan ngn hjälpa mig, jag vill ha mer effekt!!!!

Nexor skrev:

Jag har en DR650RSE med de fula dubbla org.dämparna. De är nog en jävla strypning då de är sotiga som fan och inte går att öppna för att rensa. Dessutom är det dubbelt så stort flöde i den ena jämfört med den andra. Vad ska jag göra? Slipa upp det emd vinkelslip och kolla? Risken finns väl att det är nån skum konstruktion där inne med massa gångar istället för perforerar rör och dämparull. Kan ngn hjälpa mig, jag vill ha mer effekt!!!!

Finns det inte eftermarknadsrykrör att köpa då?

Nexor skrev:

tja den ser nu värre ut än ormbo skulle jag tro..jag kapa upp en enkel från en dr650 o den såg inte vacker ut.
om de gäller pengar som för mig så bygg själv..håller på för fullt..de bli :tummenupp

Ombygge

Ska snart börja mitt ombygge av min original ljuddämpare.
Får se hur det blir, tänkte bänka hojen efteråt.
Tack för tipsen i tråden.

//Jason

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!