Rensa katt och klara besiktning?

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
hojlös
Har en z1000 -08 som tydligt syns och funderar på nu som sista bit på kakan i ljudets väg att rensa burken men söker lite expertis.

Min oro är 2 saker

1* Att ljudet inte bara ska bli högre utan ge konstiga toner i vissa lägen eller kan man bara räkna generellt med att ljudnivån höjs?

2* Hojen ska visserligen inte besiktas förrän om 5mån och kommer troligen inte vara i min ägo då, men vill självklart att nya ägaren inte ska få problem så min fråga i detta lyder: tror ni man klarar värdena med en mappning med pc3 för utan katt,k&n,större luftburk sammt leo vince carbon utan db-killers:confused:

En säljare på Nortbike trodde det kunde räcka med att jag slängde på org dämparna vid besiktning för att klara mig igenom, men jag vet inte detta blir juh med en ny mappning där mer bränsle kommer tillföras på dom flesta nivåer över 3000rpm och kan man vända på processen och "skapa" en tillfällig katt genom att fylla den tomma burken med lämpligt material tex stålull för enbart besiktningen:confused:

Hur lyder domen ni som gått i denna djungel förut:va

Är inte första besiktningen först efter 5 år? Eller har jag missat något? :va

Första besiktning är fyra år efter registrering,och inga avgasvärden tas på mc.

hehe jag menade år men skrev nånstanns i min egen förvirring mån.

Jasså tas inga avgasvärden första gången bara? har nån säkra källor och kan dom inte ta avgasvärde ifall dom ser att lambda saknas sammt att katten är svetsad?

Jo jag har läst inlägg 3 igen, men antar även på att en sådan ny hoj är kat ett krav för att få komma in i eu med dess avgaskrav. och kan inte då bilprovningen om dom är griniga utföra ett avgaskrav på hojen för att dom sett att lambdan saknas sammt att katten är uppenbart rensad då skarvarna syns?

i andra aspekter undrar jag om nån kan ge sina synpunkter och upplevelser vid rensning på jämbördig maskin

Bilprovningen kollar inte avgasvärden på mc,alltså kollar dom inte heller om lambdasonden sitter kvar.
Men på en Kawasaki Z1000,rensar man inte ur dämparna utan att göra rätt så kraftig åverkan på dom.
Varför inte montera slipon och spara originalburkarna?

Det måste man ju göra när man omedvetet försökt sprida lögner på internettet! :rolleyes:

Bra där :tummenupp

Last edited:
vem har sakt jag ska rensa org burkarna? och som jag skrev ovan har jag redan Leo Vince carbon slip-on monterat, katten går ihop 4-1 där sitter den...ska riva ut skiten i helgen iaf nu när jag vet att inga avgaskrav efterlevs, hoppas bara ljudet blir till mitt nöje , söker inte så mycket mer i att det måste låta högre men söker mer djup,gurgel ljud..aja får riva upp den å testa annars får man alldrig veta

Well,jag läste väl slarvigt,men gränsvärdet är ju fn 103 dB.
Det borde den klara även med rensat kat,det står i dina reg-papper vad den är typad med,tror det var 89 dB på min Z1000-07 eller så.

Smyger in en lite fråga här.........

Eftersom det är hojen är euro 3 klassad så får man väl inte ändra någott eller har jag fel ?
et jag tänker på är helfordonsgodkännande (eller va f-n de nu kallas).

Ta tex bilar med katalysator tom -88, den behöver inte fungera men måste sitta där (pg då tidens skattereduktion).
Det enda som gör där e ju co2 prov på tomgång.

Jag pratade med en besiktningskille i Lund om avgasvärden på hojar. Tydligen så är det besiktningens nuvarande mätare som ej klarar av att mäta hojar. Detta skall enligt denna man snart ändras då nya regler och analysinstrument är på gång. Inget som dock påverkar trådskaparen naturligtvis. Men stämmer detta kan det vara värt att spara de gamla grjorna då man river ur katt osv.

Ett av problemen med hojar är arbetstemperaturen i katalysatorn som understiger ett värmetal (tror det är ungefär 800gr) för att bli effektiv nog att klassas som katalysator. Verkningsgraden är bara ca. 70% av en bil-katalysator.

söker inte så mycket mer i att det måste låta högre men söker mer djup,gurgel ljud..aja får riva upp den å testa annars får man alldrig veta

Lite OT kanske men sånt där gurgel ljud som man får på visa hojar när man motorbromsar, det är coolt. Men kan man verkligen få sånt om man har insprutning?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla